۲۰ درصد جامعه صاحب نیمی از درآمد کشور

آرمان‌ملي- زينب مختاري: رئيس کل بانک مرکزي گفت: در حال حاضر 40 درصد جمعيت کشور جزو چهار دهک پايين هستند و به طور تاريخي سهم اندکي از درآمد و هزينه کشور را در اختيار دارند. عبدالناصر همتي افزود: اين در حالي‌ است که 20درصد جمعيت کشور دودهک بالاي اقتصادي را تشکيل مي‌دهند و 50 درصد هزينه و درآمد کشور را در اختيار دارند! او تاکيد کرد: اين روند نبايد دوام يابد و به طور حتم بايد اصلاح شود. او با اشاره به اينکه آمريکا در حال حاضر بي‌سابقه‌ترين تحريم‌ها را عليه ايران به‌ کار بسته است، تصريح کرد: شرايط اقتصادي ما تحت‌تاثير تحريم‌ها، شرايط نرمالي نيست و بايد سعي کنيم در اين شرايط تورم را کنترل کنيم.رئيس کل بانک مرکزي پايان هفته گذشته را در استان خراسان رضوي گذراند و در جلساتي با فعالان اقتصادي، بانکي و سياستگذاران اين استان، به تبيين نقش و اهداف بانک مرکزي در شرايط اقتصادي کنوني پرداخت. همتي با اشاره به نام‌گذاري سال جاري توسط مقام معظم رهبري به نام «رونق توليد» اظهار کرد: در اين راستا دو اقدام موثر شامل طرح گام در جهت تامين زنجيره توليد بدون نياز به نقدينگي و اختصاص بخشي از منابع بانکي شامل 100هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي پيشران در جهت رونق توليد در کشور در حال اجراست. او افزود: از نظر تامين منابع ارزي و تامين منابع مالي در حدي که موجب رشد بي‌حد نقدينگي در کشور نشود، حمايت از توليد مورد توجه است. همتي تصريح کرد: توليدکنندگان و صادرکنندگان ما بايد شرايط موجود را مدنظر قرار دهند و انتظارات‌شان با توجه به شرايط باشد؛ دولت از بخش خصوصي جدا نيست و تمام تلاش خود را مي‌کند تا ارز مورد نياز واردکنندگان و صادرکنندگان را در اختيار آنها قرار دهد.
سهم 90درصدي بانک‌ها در تامين مالي پروژه‌ها
رئيس کل بانک مرکزي اظهار کرد: در حال حاضر 84 درصد تامين مالي در کشور توسط سيستم بانکي انجام مي‌شود و در صورتي که منابع صندوق مالي بورس را نيز به آن بيفزاييم، عملا سهم سيستم بانکي بيش از 90درصد خواهد شد. همتي اضافه کرد: چنين روندي باعث شده است که پروژه‌هاي بزرگ براي دريافت تسهيلات در اختيار بانک قرار گيرد و دست بانک‌ها براي اعطاي تسهيلات به بخش‌هاي خرد بسته باشد؛ از همين روي در حالي که اقدامات مثبتي توسط سيستم بانکي انجام مي‌شود، اما شاهد افکار منفي عمومي نسبت به يانک‌ها هستيم.
اجراي قانون بانکداري بدون‌ربا از سال جديد


همتي همچنين از تاييد لايحه اصلاح نظام بانکي توسط علما و فقها خبر داد و اعلام کرد: از سال آينده تمام جرائم و سود‌ها بر مبناي بانکداري بدون ربا خواهد بود. او با تاکيد بر اينکه چاره مشکلات بانک‌ها در اجراي همين قانون است، افزود: طبق قانون بانکداري بدون‌ربا، سود واحدهاي توليدي بايد به سپرده‌گذاران پرداخت شود و علاوه بر اصلاح ساختار بانک‌ها، ما را از شائبه ربوي‌بودن سود بانکي نيز نجات مي‌دهد. همتي با اشاره به شبهات برخي علما درباره محاسبه ميزان سود و جرايم بانکي، اظهار کرد: خوشبختانه در مصوبه بانکداري اسلامي، اين مشکلات برطرف شده و از سال آينده سيستم امهال بانکي اصلاح مي‌شود.
سفته‌بازي ارزي، ابزار دشمن است
رئيس کل بانک مرکزي گفت: تعيين نرخ ارز به هيچ‌وجه هدف بانک مرکزي نبوده است، بلکه هدف اين بانک ايجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پيدا مي‌کند ناشي از آن است که تقاضا را زياد، غيرواقعي يا ناشي از سفته‌بازي مي‌بيند. همتي تاکيد کرد: در چنين شرايط تحريمي، اجازه سفته‌بازي در بازار را نمي‌دهيم، زيرا معتقديم سفته‌بازي، ابزار دشمن است. او اطمينان داد: در حال حاضر هيچ تقاضاي واقعي در بازار ارز وجود ندارد که تامين نشود. همتي اظهار کرد: طي دو سه هفته گذشته دشمن تلاش مضاعفي براي ضربه‌زدن به اقتصاد ايران کرده و ضربه به پول ملي، مبدا بقيه تلاش‌ها براي از هم پاشيدن اقتصاد ايران است که خوشبختانه نيز موفق نشده‌اند و همان‌طور که قول داديم ثبات را به بازار ارز برگردانديم.