ادامه تقابل شرکت‌های خودرو‌سازی و سازمان محیط زیست

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هر روز وضعیت آلودگی هوا بد‌تر می‌شود و همچنان تنها راهکار مسئولین تعطیلی مدارس است! مسئولان اولین دلیل آلودگی هوا را خودرو‌های یورو 4 می‌دانند و به همین دلیل هم مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده‌اند که از سال 1399 خودرو‌های یورو 4 دیگر اجازه شماره گذاری نخواهند داشت، پیش از این هم فروش خودرو‌های یورو 4 در سال 1399 ممنوع اعلام شده بود اما چیزی که شاهد آن هستیم این است که شرکت‌های خودرو‌سازی در اقدامی عجیب این روزها شروع به پیش فروش خودرو‌های یورو 4 برای سال 99 کرده اند! طی این حرکت سازمان محیط‌زیست دوباره اعلام کرد که اجازه شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ رادر سال 99 نخواهد داد. حال باید دید سازمان محیط زیست توانایی اجرای قانون هوای پاک را خواهد داشت یا اینکه باز هم شرکت‌های خودروسازی کار خودشان را انجام خواهند داد؟
>پیش فروش خودرو
روز گذشته مرحله جدیدی از پیش فروش خودرو‌ها اعلام شد و ایران خودرو بار دیگر طرح پیش‌فروش 4 محصول خود را آغاز کرد. گفته می‌شود تحویل این خودروها در آذرماه 99 است.
در این طرح ظرفیت ثبت‌نام برای هر کد ملی، از کل بخشنامه یک دستگاه خودرو است و در لیست ارائه شده خودرو‌هایی مثل سمند ال ایکس، پژو پارس، دنا و پژو 207 به چشم می‌خورد. این در حالی است که پیش از این عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای که به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته بود ذکر کرده بود:« تمام خودروهای تولید داخل که در حال حاضر استاندارد آلایندگی آنها یورو4 است باید از ابتدای سال 99 مطابق با استاندارد آلایندگی یورو5 تولید شوند.» اما حالا می‌بینیم این موضوع هیچ تاثیری بر روند موضوع نداشته است.


>سازمان محیط‌زیست اجازه شماره‌گذاری
خودروهای یورو ۴ را نمی‌دهد
با این حال روند پیش فروش خودرو‌های ایران‌خودرو روز گذشته با واکنش‌هایی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست همراه بوده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این موضوع گفته بود:« بر اساس قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ باید تمام خودروهای سواری بنزینی استاندارد یورو ۵ داشته باشند. در حالی که ایران خودرو پیش فروش ۴مدل خودرو با استاندارد یورو ۴ را از روز شنبه (۲۳ آذرماه ) آغاز کرده اما سازمان محیط زیست اجازه شماره‌گذاری این خودروها را نمی‌دهد.»
داریوش گل‌علیزاده افزود: «بر اساس قانون هوای پاک خودروهای سواری بنزینی چه تولید داخل و چه وارداتی باید از ابتدای سال ۹۹ استاندارد یورو ۵ داشته باشند. ایران خودرو پیش فروش چهار مدل خودرو از جمله سمند، پژو پارس، ۲۰۷ و دنا که اکنون یورو ۴ هستند را آغاز کرده، این در حالی است که این خودروها هنوز مجوز استاندارد یورو ۵ را از سازمان محیط زیست دریافت نکرده‌اند. بر اساس قانون هوای پاک، فروش خودروهایی که مجوز سازمان محیط زیست را مبنی بر تطابق با استاندارد یورو ۵ نداشته باشند، ممنوع است. همچنین بر اساس دستورالعمل فنی این قانون قرار بود از ابتدای فروردین سال۹۸ خودروهای سواری بنزینی یورو ۵ شوند که اجرای آن یک سال به تعویق افتاد و به ابتدای ۹۹ موکول شد اما امروز شاهد پیش فروش خودروهای با استاندارد یورو ۴ هستیم که تحویل آن‌ها در آذرماه ۹۹ خواهد بود.»
گل‌علیزاده تصریح کرد: «متاسفانه ایران خودرو تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز استاندارد یورو ۵ برای این محصولات خود به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نداده است و طبق قانون هوای پاک برای شماره‌گذاری خودروها ابتدا سازمان محیط زیست باید استاندارد آن را تایید و به پلیس اعلام کند، در غیر اینصورت شماره گذاری صورت نخواهد گرفت و سازمان محیط زیست نیز تا زمانی که استاندارد یورو ۵ این خودروها پاس نشود اجازه شماره‌گذاری آن‌ها را نمی‌دهد. البته یک ماه پیش نامه‌ای به ایران خودرو ارسال کردیم و از آن‌ها خواستیم که درخواست خود را برای ارتقاء به سازمان بدهند اما اقدامی نکردند، امروز هم در یک نامه دیگر ممنوعیت پیش فروش این خودروها را اعلام کردیم.»
وی تاکید کرد: خودرو سازان هنوز تا پایان سال فرصت دارند و می‌توانند درخواست خود را برای اخذ مجوز استاندارد یورو ۵ به سازمان محیط زیست ارسال کنند در غیر این صورت قطعا با پیش فروش تعهداتی ایجاد می‌شود که در زمان شماره‌گذاری این خودروها با خیل عظیمی از مردم مواجه خواهند شد که مشکل شماره‌گذاری دارند. البته بخشی از تولیدات خودروسازان استاندارد یورو ۵ است اما این چهار خودرویی که پیش فروش آن‌ها آغاز شده، استاندارد یورو ۴ دارند. بنابراین حتی اگر بخواهند ابتدا پیش‌فروش کنند و بعد استاندارد یورو ۵ را اعمال کنند ممکن است طبق ضوابط تعیین شده نباشد و سازمان محیط‌زیست آن را تایید نکند بنابراین بهتر است تا زمان دارند اقدام کنند.»
>چرا خودرو‌های یورو 4
شماره گذاری نمی‌شوند؟
چرا خودرو‌های یورو 4 شماره گذاری نمی‌شوند و چه ارگان‌ها و سازمان‌هایی در این روند نقش دارند؟ این‌ها سوالاتی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« 3 تشکیلات در این موضوع دخیل هستند، یکی از این تشکیلات خودرو سازان هستند که دنبال نفع خودشانند و به قدری حریص هستند که ما می‌بینیم یک خودرو در کشورمان چند برابر قیمتش در کشور‌هایی مثل دبی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس یا حتی کشور‌های اروپایی مانند سوئیس به فروش می‌رسد. برای مثال قیمت خودرو پژو 206 که در کشورمان ساخته می‌شود بیشتر از قیمت آن در سوئیس است. بنابر این شرکت‌های خودرو‌سازی بسیار طماع هستند و تحریم‌ها را بهانه می‌کنند و قیمت‌ها را بالا می‌برند.»
او در ادامه افزود:« یکی دیگر از تشکیلاتی که در این موضوع دخیل هستند وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این وزارتخانه برای تقویت صنایع داخلی مجبور به پشتیبانی از خودرو سازان است و از آن‌ها حمایت می‌کند. سومین تشکیلات هم سازمان حفاظت از محیط زیست است که سعی می‌کند قوانین «هوای پاک» را اجرا کند. یکی از بند‌های قانون هوای پاک می‌گوید اتومبیل‌های یورو 4 اجازه تولید ندارند بنابراین راهنمایی و رانندگی کشور موظف است خودرو‌های یورو 4 را شماره گذاری نکند. در این بین می‌بینیم خودروسازها که از حمایت‌هایی هم برخوردارند به یکباره خودروهایی با استاندارد یورو 4 را برای عرضه گذاشته‌اند و در مدت بسیار کوتاهی این خودرو‌ها پیش فروش شدند. طبیعی است که مردم خودرو‌ها را بخرند آن هم با وضعیت اقتصادی الان که اگر یک خودرو را امروز بخری 2 روز دیگر کلی سود کرده‌ای، از طرف دیگر خودرو ساز‌ها به اصطلاح کلک مرغابی می‌زنند و یک کاتالیست به ماشین‌ها اضافه می‌کنند که بنزین کمتری مصرف کند اما واقعیت این است که این کاتالیزوری که در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد با کمال تاسف میزان آلودگی هوا را تا 10 برابر افزایش می‌دهد! یعنی هر وقت که با آلودگی هوا مواجه هستیم این کاتالیست‌های خودرو‌ها آلودگی را تا 10 برابر افزایش می‌دهند. حالا سازمان حفاظت از محیط زیست قول شکایت از خودرو سازها را داده است و باید ببینیم تا چه اندازه در این راه موفق عمل خواهد کرد. » به نظر می‌رسد نبرد بین سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت‌های خودرو‌سازی همچنان ادامه دارد و در این بین سلامتی مردم است که قمار می‌شود.