سبحان دهواری‪-‬ مردم استان سیستان و بلوچستان سالهاست که درگیر مشکلات ناشی از

سوء مدیریت هستند، سوء مدیریت مدیرانی که
با نگرش‌های پوپولیستی و غیرکارشناسی
نه تنها کاری برای پیشرفت و توسعه استان نکردند بلکه حتی امکان تحلیل مصائب و تلاش برای رفع محرومیت استان را نداشتند.
در مقاطع گوناگون، تحصیلکردگان و کنشگران منطقه، منتقد شرایط موجود و گسترش محرومیت و نبود امکانات در سیستان و بلوچستان بوده اند. اما با این حال متحدانه آرا خود را به صندوق دکتر روحانی سپردند و چشم به تدبیر او بستند و امیدوار به فردایی بهتر.


دولت هم تلاش کرد با انتصاب علی اوسط‌هاشمی‌و احمد علی موهبتی بعنوان استاندار در دولت اول و دوم در راستای تحقق مطالبات مردم تلاش نماید.
مطالبه جدی مردم برای حل مصائب استان همواره وجود داشته است؛ از حل بحران
بی شناسنامه‌ها ‌، تا بهبود شرایط راه‌ها، رفع مشکلات آب، گاز ، برق و افزایش مراکز بهداشتی و بیمارستانی ، از حل بحران کمبود معلم و فضای آموزشی تا تحقق طرح توسعه سواحل مکران و حال خوشبختانه بسیاری از این مطالبات در مسیر تحقق هستند و بعضا هم محقق شده‌اند اما به نظر تاکنون مشکل این استان عدم شناخت مدیران و مسئولان نسبت به فضای استان بوده است که حال این ضعف وجود ندارد و قطار توسعه با سرعت مطلوبی در حال حرکت است.
بعضا دولتها امکان حل مشکلات را نداشتند چون بیشتر آنها با مشکلات استان آشنایی چندانی نداشتند و از نزدیک مشکلات را لمس نکرده اند تا برای آن چاره‌جویی کنند و در بیشتر مواقع با نسخه‌پیچی‌های غلط و ایجاد فضایی خاص خود عامل توقف چرخ توسعه و باعث ایجاد بحران محرومیت شده اند.
از سال گذشته و با انتصاب احمد علی موهبتی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، ورق تاحد زیادی برگشت چون دولت بنا را بر این گذاشت که فردی را به عنوان استاندار انتخاب کند که سالها فرصت زیست و مدیریت در فضای استان داشته، بومی‌محسوب می‌شود و نسبت به همه نقاط استان، روستاها و شهرها، افراد و گروه‌ها ، ضعف‌ها و قوت‌ها شناخت مناسبی دارد و نحوه تعامل و همراهی با آحاد مردم و نحوه مدیریت در این فضا را نیز می‌داند.
این انتصاب با موجی از استقبال و خرسندی مردم سیستان و بلوچستان همراه بود چرا که مردم موهبتی را از جنس خود و آشنا به دردها و مشکلات می‌دانستند و تاریخ ثابت کرده بود که مدیریت آن مرهمی ‌بر مشکلات مردم و عامل حل مصائب منطقه است و نکته بسیار مهمتر اینکه با انتصاب موهبتی اعتماد عمومی‌مردم به دولت و حاکمیت بازسازی شد.
شخصیت موهبتی تصدیق می‌کند که او کارشناس ترین و تکنوکرات ترین استاندار است که بعد از گذشت یک سال از انتصاب او به عنوان استاندار، رفتار عملگرایانه اش در قامت یک کارشناس توسعه در حل مشکلات ریز و درشت استان نشان داد که او احاطه کاملی به چالش‌ها دارد و راهکارهای حل مسئله را نیز می‌داند.
در بیان کارنامه یک سال فعالیت او همین بس که علیرغم مشکلات مالی دولت پروژه‌های عظیمی‌همچون...
فرودگاه چابهار، بیمارستان‌های زاهدان و ایرانشهر و چابهار، بزرگراه زاهدان ـ خاش، مدیریت حاشیه نشینی شهرهای استان شروع و جریان ساخت راه‌آهن زاهدان ـ چابهار تسریع یافت و مهمتر از همه آنها اعتنا و اعتماد به جوانان و بانوان بومی ‌استان برای تصدی جایگاه‌های مهم است که می‌تواند بعنوان نقطه عطفی در سپهر سیاسی استان قلمداد شود.
ذکر این نکته ضروری است که برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر، همراهی همه فعالان سیاسی، کنشگران اجتماعی، احزاب و سازمان‌های مردم نهاد با مجموعه دولت و استاندار محترم قطعا شرایط را برای توسعه استان مهیاتر خواهد کرد چرا که با وجود احاطه کارشناسی موهبتی به مشکلات استان و مطالبه وی از دولت، توسعه استان، رفع محرومیت و فردایی بهتر دور از دسترس نخواهد بود.