چوب لای چرخ استخدام حق‌التدریسی‌ها

معلمان حق‌التدریسی سال‌هاست که حقوقشان را مطالبه می‌کنند اما هر سال به دلایل واهی آن‌ها را از حقوقشان منع می‌کنند. آیا وقت آن نرسیده که بعد از این همه سال یک بار برای همیشه مسئولان تکلیف معلمان حق‌التدریسی را مشخص کنند؟
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: مشکلات حق‌التدریسی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست. نزدیک به 2 دهه است که معلمان حق‌التدریسی با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها بارها برای مطالباتشان رو به روی مجلس اجتماع کرده اند، بارها اعتصاب کرده‌اند و حقشان را خواسته‌اند تا اینکه امسال گفته شد ساز و کاری برای استخدام حق‌التدریسی‌ها در نظر گرفته شده اما جالب است بدانید که در چنین شرایطی باز هم 32 هزار نفر از حق‌التدریسی‌ها مشمول استخدام نمی‌شوند! این در شرایطی است که مسئولان آموزش و پرورش از کمبود معلم می‌گویند و خیلی از این حق‌التدریسی‌ها که شامل استخدام نشده‌اند نیز چندین سال است که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند! نیروهای حق‌التدریسی مطالباتی دارند و مهمترین آن استخدامشان است اما متاسفانه حتی گوش شنوایی برای شنیدن مطالباتشان هم وجود ندارد.
>حق‌التدریسی‌ها را دور زدند
نگار شاکری یکی از نیروهای حق‌التدریسی است که در مدارس یزد فعالیت می‌کند. او که این روزها لقب « لیدر حق‌التدریسی‌ها» را به دوش می‌کشد در گفت و گو با آفتاب یزد در رابطه با مشکلاتشان می‌گوید:« سال 88 قانونی در مجلس تصویب شد که طبق آن در همان سال نیروهای حق‌التدریسی و نهضت سواد آموزی استخدام شوند. این قانون در سال 91 یک الحاقیه خورد که در آن آمده بود نیروهای پیش دبستانی، شرکتی و دو گروه قبلی که در قانون سال 88 مشمول شده بودند، استخدام شوند. اجرای این قانون تا سال 94 طول کشید اما در این سال تبصره‌ای اضافه شد که در آن ذکر شده بود نیروهای شرکتی و پیش دبستانی که تا قبل از مهر 91 در مدارس مشغول به تدریس بودند حق التدریس شوند. بنابراین از همان سال همه این مجموعه معلمان تحت یک عنوان حق التدریس معرفی می‌شدند. سال 97 باز هم به این ماده قانونی الحاقیه‌ای اضافه شد که در آن آمده بود همه نیروهای حق‌التدریسی استخدام شوند. خیلی از این نیرو‌ها مربوط به سال 79 بودند و الان نزدیک به 20 سال است که معلم هستند و هنوز هم استخدام نشده بودند، همین شد که در مرداد 97 چنین الحاقیه‌ای به قانون سال 88 اضافه شد و در بند یک این الحاقیه آمده بود که کلیه نیروهای حق التدریس اعم از پیش دبستانی و شرکتی و غیره به استخدام وزارت آموزش و پرورش در بیایند. با این قانون خیال ما راحت شد که حتما استخدام خواهیم شد. این ماجرا تا شهریور 98 طول کشید و اجرایی نشد. شهریور 98 آئین نامه آن مصوب شد و در آن 430 میلیارد تومان اعتبار برای استخدام نیروهای حق‌التدریسی در نظر گرفته شد اما خیلی راحت همه نیروهای حق‌التدریسی را دور زدند!»


>نحوه دور زدن معلمان حق‌التدریسی
او در رابطه با نحوه دور زدن معلمان حق‌التدریسی گفت:« در این آئین نامه آمده بود که مشمولین استخدام وزارت آموزش و پرورش اول از همه حق‌التدریسی‌های غیر مستمر هستند؛ این در حالی است که حق‌التدریسی‌های غیر مستمر مربوط به افراد قبل از سال 91 بود، یعنی سرباز معلمان و دیگر افرادی که بعد از سال 91 شروع به کار کرده بودند از دایره مشمولین استخدام خارج شدند، پس از آن دسته‌ای از مشمولین را معلمان مربوط به نهضت سواد آموزی اعلام کردند، در حالی که پیش از این نهضتی‌ها قرار نبود جزو استخدامی‌های آموزش و پرورش باشند اما حالا جزو مشمولین اصلی معرفی شدند، ما با این موضوع هم مشکلی نداریم چون آن‌ها هم معلم هستند و فرقی نمی‌کند. اما ماجرا اینجاست که وقتی به نیروهای پیش دبستانی رسیدیم گفتند این نیروها حتما باید از اعتبارات دولتی حقوق گرفته باشند و سند مالی داشته باشند! در صورتی که این اصلا امکان پذیر نیست چرا که حقوق آن‌ها از طرف مدرسه تامین می‌شد که معمولا یا به صورت نقدی بود و یا به صورت چک مدرسه بود، حتی بعضی از آن‌ها بیمه هم نمی‌شدند و ما حق اعتراض هم نداشتیم. از همه مهمتر اینکه معلمان حق‌التدریسی شرکتی را به طور کلی از دسته مشمولین خارج کردند! حتی اسم این معلمان هم در آئین نامه وجود خارجی ندارد! در صورتی که معلمان شرکتی هم سند مالی دارند و هم حقوق از خود وزارتخانه گرفته‌اند و هم در مدارس دولتی تدریس کرده بودند! حتی این معلمان تمام وقت کار می‌کردند اما باز هم مشمول نشدند.سوال من این است که ما 8 هزار نیروی حق‌التدریسی شرکتی داریم که جمعا با نیروهای پیش دبستانی نزدیک به 32 هزار نیروی حق‌التدریسی می‌شوند. اگر قرار بر این شود که این افراد استخدام نشوند اعتباری که به حق‌التدریسی‌ها اختصاص داده شده بود کجا قرار است هزینه شود؟»
>نیروهای شرکتی حق‌التدریسی
چه کسانی بودند؟
او توضیح داد:« تقریبا سال 87 بود که آموزش و پرورش با کمبود شدید معلم مواجه شد، آن زمان کسانی که شرایط لازم را داشتند جذب شرکت‌هایی شدند که برای آموزش آماده شوند. برای مثال اسم شرکتی که در یزد بود «زکریا» است. این شرکت نیروها را ساماندهی می‌کرد و بعد از دوره‌های مختلف بالاخره معلمان جذب آموزش و پرورش شدند و به مدارس دولتی رفتند اما حقوق آن‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شد. چون این طرح را خود وزارت آموزش و پرورش داده بود. اسم این نیرو‌ها در ابتدا «نیروهای خرید خدمت آموزشی» بود اما به دلیل سخت بودن اسم کم کم به نیروهای شرکتی مشهور شدند. بعد از یکسال که از کار این نیروها می‌گذشت وزیر جدید آمد و اعلام کرد که نیاز به این نیرو‌ها نداریم و آن‌ها آواره شدند. بعد از آن، سال 90 یک آزمون استخدامی برگزار شد و عده‌ای با سختی‌های فراوان در این آزمون قبول و استخدام شدند. بماند که در این آزمون تقلب شد و خیلی‌ها که حق شان نبود استخدام شدند و خیلی‌ها هم که حقشان بود قبول نشدند، عده‌ای از شرکتی‌ها و پیش دبستانی‌ها هم جزو کسانی بودند که قبول نشدند و همچنان حق‌التدریسی باقی ماندند با این امید که بتوانند با قانون شامل استخدام شوند. اما متاسفانه حالا میبینیم که عملا معلمان حق‌التدریسی پیش دبستانی و شرکتی را از گردونه استخدامی‌ها خارج کرده‌اند. قانونی که مال ما بود، به خاطر آن پشت در مجلس خوابیدیم و این همه جنگیدیم حالا خیلی راحت مشمول خودمان نمی‌شود و دیگران از آن استفاده می‌کنند!»
>از ما بیگاری می‌کشند!
او در ادامه تاکید کرد:« من به مسئولان آموزش و پرورش گفتم چرا دارید این بلا را به سر ما می‌آورید؟ در جواب به ما گفتند میخواهیم کسانی که با پارتی آمده‌اند را استخدام نکنیم! ما چندین سال است که در مدارس دولتی کار می‌کنیم، چندین سال است که در مدارس این کشور زحمت کشیده‌ایم، خیلی از ما الان وقت بازنشستگی‌مان است اما هنوز استخدام هم نشده ایم! من نمیدانم مسئولان آموزش و پرورش چطور و با چه پشتوانه‌ای این کار را با نیروهای حق‌التدریسی انجام می‌دهند. یک استفساریه در رابطه با این موضوع روز یکشنبه به مجلس رفت که قرار بود به عنوان طرح دو فوریتی تصویب شود و به صحن بیاید اما یک فوریت آن تصویب شد و ما حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم کی به مجلس می‌آید.»
او توضیح داد:« جالب است که این همه در برابر استخدام حق‌التدریسی‌ها مقاومت می‌کنند در حالی که با کمبود شدید معلم نیز رو به رو هستیم! همین امسال خیلی از کلاس‌های ما تا اواسط آبان معلم نداشتند. منِ معلم حق‌التدریسی یک‌میلیون و100 هزار تومان حقوق می‌گیرم اما معلم استخدامی بالای 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. این‌ها از ما بیگاری می‌کشند، می‌بینند نیروی حق‌التدریسی به این خوبی کار می‌کند که حتی خیلی از آن‌ها سر گروه آموزشی شده‌اند و به معلمان استخدامی آموزش می‌دهند، پیش خودشان می‌گویند این‌ها که کار می‌کنند چرا آن‌ها را استخدام کنیم و پول بیشتری بدهیم! ما دردمان همین است بعد از این همه سال زحمت‌کشیدن چرا نباید حقمان را به ما بدهند؟ این‌ها شان معلم را به ابتذال می‌کشند این نوع رفتار رسما توهین به معلم است.»
معلمان حق‌التدریسی سال‌هاست که حقوقشان را مطالبه می‌کنند اما هر سال به دلایل واهی آن‌ها را از حقوقشان منع می‌کنند. آیا وقت آن نرسیده که بعد از این همه سال یک بار برای همیشه مسئولان تکلیف معلمان حق‌التدریسی را مشخص کنند؟