«به جهنم که در لیست سیاه رفتیم»!

شایعه حضور ایران در لیست سیاه
«اف ای تی اف» حداقل 200 تومان به ارزش دلار افزود و بالطبع به همین نسبت از ارزش ریال کاست.نکته جالب توجه آنکه حتی رسانه های «اولترا» اصولگرا نظیر رجانیوز نیز خیلی سریع وارد میدان شدند و خبر را تکذیب کردند تا شرایط بازار عادی شود. این شایعه و آن تکذیب ها یک نکته بدیهی را آشکار ساخت که چه بخواهیم و چه نخواهیم حضور یا عدم حضور ما در لیست سیاه «اف ای تی اف»
بر حال و اوضاع اقتصادی موثر
است. واکنش بازار به شایعه دیروز اولین ترکش ها نبود و قطعا آخرین اش هم نخواهد بود. پیش تر هم محرز شد منشا مشکلات مربیان خارجی در ایران از جمله آندره آ استراماچونی در کنار تحریم‌های ظالمانه آمریکا عدم پیوستن کشور به «اف ای تی اف» است. هرچند اصولگرایان و مخالفان الحاق ایران به این معاهده تلاش کردند که القا نمایند چنین نیست اما شواهد و قرائن نشان


می‌دهد «اف ای تی اف» فقط گریبان فوتبال و مربیان خارجی را نمی‌گیرد و می‌تواند به هر موضوعی که مرتبط با اقتصاد و مسائل بانکی است، رسوخ کند و مشکل ساز شود.
اکنون سوال اینجاست؛رسانه های مخالف پیوستن ایران به «اف ای تی اف» چرا روز گذشته زودتر از هر رسانه ای حضور ایران در لیست سیاه را - آن هم با تیتر های آنچنانی - تکذیب کردند؟ مگر غیر از این است که با دست فرمان فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام چند صباح دیگر (احتمالا بهمن ماه) ایران وارد لیست سیاه می‌شود؟پس آقایان آن زمان بناست چگونه بازار را آرام نگه دارند؟ آیا قرار است خبر تصمیم قطعی «اف ای تی اف» هم تکذیب شود و یا سانسور گردد؟ و یا بناست با چند تیتر فضایی و کیهانی بازار به آرامش و اعتماد برسد؟ نکند
باز هم مقرر شده صدا وسیما به میدان بیاید
و مثل ماجرای بنزین مردم را قانع کند که «اتفاقی نیفتاده» آن هم در شرایطی که وزیرخارجه کشور از تریبون مجلس اعلام کرده در صورت عدم پیوستن به «اف ای تی اف» حتی چین و روسیه هم اکراه دارند با ما کار کنند.
سوگمندانه مدت مدیدی است که حداقل در این مورد، مجمع تشخیص مصلحت نظام نتوانسته مصلحت را تشخیص بدهد و خیلی‌ها در بلاتکلیفی هستند. باید اذعان نمود همان تعداد معدود و محدودی هم که همچنان مشتاق سرمایه‌گذاری هستند با این سیاست بلاتکلیفی، ترجیح می دهند سرمایه خود را در ترکیه یا امارات و یا هرجای دیگری که مصلحت بدانند،
ببرند.
نکته آخر اینکه امیدوارم رسانه های اصولگرایی که روز گذشته با ولع زیاد می‌نوشتند که خبری نیست و شهر در امن و امان است، در کنار این تکذیب‌ها توضیح دهند سناریونویسان‌شان برای روز واقعه که نزدیک است چه برنامه‌ای دارند. دلباخته دولت روحانی نیستم اما این حرف دولتی‌ها از جمله محمود واعظی نیک است که می‌گویند مخالفان، مسئولیت تبعات رد «اف ای تی اف» را می‌پذیرند؟ از دستپاچگی دیروز آقایان که چنین تصوری نمی‌شود! ایشان به جای «تکذیب» باید تیتر می‌زدند:
«به جهنم که در لیست سیاه رفتیم... آنقدر ما را در لیست سیاه ببرید تا لیست دانتان پاره شود»! درست مثل آقای هاله نور که تصور می‌کرد قطعنامه‌های سریالی فقط قطعنامه دان را پاره می کند. الله اعلم.