سرليستی يک خانم؛برگ برنده‌اصلا‌ح‌طلبان

آرمان ملي– مطهره شفيعي: با ردصلاحيت چهره‌هاي نام آشناي جريان اصلاحات براي حضور در انتخابات مجلس يازدهم اين سوال مطرح مي‌شود که سرليست اين جريان کيست؟ تا پيش از آغاز ثبت نام براي اين انتخابات بود که برخي ازعارف به عنوان سرليست اصلاح‌طلبان ياد مي‌کردند و برخي ديگر با رد اين احتمال چنين نوشتند: «محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد و سر ليست اصلاح‌طلبان در انتخابات چهار سال پيش امسال در انتخابات شرکت نخواهد کرد و ظاهرا عارف اسب خود را براي رياست جمهوري سال 1400 زين کرده است.» به هر حال عارف کانديدا نشد و سرليستي جريان اصلاحات نامشخص ماند. از سوي ديگر اصلاح‌طلبان محدودي تاييدصلاحيت شدند که همين موضوع سبب خشنودي اصولگرايان دلواپس شد و به زعم خودشان سوژه جديد براي تخريب اصلاح‌طلبان يافتند. جهان‌نيوز نوشت: «اصلاح‌طلبان بيشتر از اينکه از رد صلاحيت اعضاي خود از سوي شوراي نگهبان بترسند به رد صلاحيت آنان از سوي افکارعمومي و خصوصا عدم مشروعيت لازم براي کسب آراي مردم فکر مي‌کنند. از جمله بايستي اشاره کرد که ليدر اصلاحات توصيه ويژه‌اي به ثبت نام اصلاح‌طلبان براي کانديداتوري انتخابات خصوصا به زنان کرده است. برخي از اصلاح‌طلبان از قول رئيس دولت اصلاحات بيان داشته‌اند که زنان اصلاح‌طلب بايستي بيش از 30 درصد در ليست‌ها حضور داشته باشند و نبايد به اين ميزان براي حضور در مجلس اکتفا کنند. بنابراين از يک سو اصلاح‌طلبان اعلام مي‌کنند که ليست‌هاي انتخاباتي نمي‌دهند و از سوي ديگر بيان مي‌شود که اين جريان در حال تشويق نيروهاي خود براي شرکت در انتخابات مجلس است. به نظر مي‌رسد اين جريان سياسي به طور توامان در حال پيگيري و اجراي سناريوهاي مختلف در روند انتخابات هستند. از يک سو اوضاع را براي ارائه ليست جرياني مي‌سنجند و شايد در اين حوزه يک ليست اصلي براي مجلس ارائه دهند. از سوي ديگر سعي دارند نيروهاي ديگر خود را خارج از ليست در انتخابات شرکت دهند و شايد از اين منظر نتيجه‌اي با توجه به بحران مشروعيت آنان ميان مردم حاصل شود. خصوصا استفاده ابزاري و انتخاباتي از زنان يکي از حربه‌هاي دوباره اين جريان براي حضور در ساختار مجلس آينده است.»
لبخند جامعه به سرليستي يک خانم
مشخص است که دلواپسان از سرليستي يک خانم واهمه دارند چراکه مي‌دانند اين امرسبب افزايش حضور مردم درانتخابات و راي دادن به اصلاح‌طلبان مي‌شود. شهيندخت مولاوردي گزينه‌اي براي سرليستي اصلاح‌طلبان است. او مورد تاييد هيات اجرايي هم قرار گرفته است. او در 16 مهر ماه 1392 طي حکمي به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور منصوب شد. همچنين با روي کارآمدن دولت دوم حسن روحاني به عنوان دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي انتخاب شد. در نهايت با تصويب قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان و پايان زمان 30 ساله وي از اين سمت کناره‌گيري کرد و بازنشسته شد. مولاوردي در دوران مسئوليتش مسائل مهمي همچون کودک همسري و حضور زنان در ورزشگاه‌ها را پيگيري کرده بود و تاييد و سرليستي آن مي‌تواند توجه زنان را براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي به خود جلب کند. اما بسياري اين گمانه را مطرح مي‌کنند که مولاوردي از سوي شوراي نگهبان ردصلاحيت شود.
مطهري يا مجيد انصاري هم هستند


دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي گفت: «علي‌مطهري» يا «مجيد انصاري» احتمالا از گزينه اصلي سرليستي اصلاح‌طلبان براي انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي حوزه انتخابيه تهران خواهند بود. محمدرضا راه‌چمني اظهار داشت: تا زماني‌که بررسي صلاحيت‌ها از سوي هيات نظارت بر انتخابات تهران و هيات مرکزي نظارت انتخابات مجلس اعلام نشود هيچ جريان سياسي نمي‌تواند گزينه‌هاي نهايي خود را مشخص کند. دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي اضافه کرد: پس از جلسات جبهه اصلاح‌طلبان، جمع‌بندي و مشخص شدن معيارهاي لازم نامزدها، به نظر مي‌رسد ليست نهايي اوايل بهمن ماه مشخص شود. به گفته وي هم اينک بيش از 50 نامزد اصلاح‌طلب در تهران ثبت نام کرده که پس از انجام مراحل و بررسي لازم، ليست اصلاح‌طلبان از ميان اين نامزدهاي تاييد صلاحيت شده مشخص خواهند شد. اين افراد به صورت گمانه‌زني مطرح شده‌اند که بايد پس از جلسات احزاب اصلاح‌طلب سرليست نهايي مشخص شود. راه‌چمني با بيان اينکه هنوز ليست واحدي براي تهران مشخص نشده است، گفت: ليست نامزدهاي نهايي در استان‌ها توسط شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات که متشکل از 30 حزب و گروه‌هاي سياسي مختلف است، مشخص خواهد شد.
مشکل سرليست نداريم
دبيرکل حزب اراده‌ ملت معتقد است: «بعد از کانديدا نشدن آقاي عارف که براساس تصميم شخصي خود از حضور در اين دور از انتخابات انصراف دادند، نگراني‌هايي از بابت سرليستي اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود، اما بنده معتقدم افراد وزيني از جريان اصلاحات کانديدا شده‌اند و مشکل سرليستي وجود ندارد.» احمد حکيمي‌پور افزود: حتي اين انتقاد که گفته مي‌شود چرا افراد شاخص کانديدا نشدند و به ميدان نيامدند، را نمي‌توان نگاه درستي دانست، هنگامي که کار تشکيلاتي و جرياني انجام مي‌شود، ديگر نبايد وابسته به افراد و شخصيت‌ها باشيم، بايد تصميم جمعي گرفته شود و مبتني بر آن حرکت شود. وي معتقداست: بايد با نگاه جمعي و تشکيلاتي در نهايت به يک ليست و تصميم واحد برسيم، شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان طرح سرا را براي اين دور از انتخابات با انجام اصلاحاتي به تصويب رسانده است، البته همچنان نقدهايي وجود دارد اما اکنون زماني است که بايد اختلافات را کنار بگذاريم، بر چالش‌هاي درون جرياني غلبه کرده و به وحدت و ليست واحد برسيم.