لبخند بشر دوستی در کلیسای گئورگ مقدس

   [راضیه زرگری]  برق چشمان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان وقتی همه بچه‌ها و نوه‌هایشان را در کنار هم می‌بینند، تصور کنید. همین که آنها را شاد ببینیم انگار دنیا به کام‌مان شده و همه غصه‌ها و گرفتاری‌هایمان تمام شده است، قربان‌صدقه رفتن‌شان که دیگر درهای بهشت را به روی آدم باز می‌کند. دیدن لبخند و خوشحالی یک سالمند از روی رضایت از آن دسته لذت‌هایی است که هر کسی تجربه‌اش کرده باشد، قطعا دوست دارد بارها و بارها تکرارش کند. اینکه تا وقتی در کنارمان هستند، بتوانیم خوشحال‌شان کنیم و لحظه‌های خاطره‌انگیزی برایشان بسازیم و فردا روزی حسرت امروزمان را نخوریم. ماجرای قرار مهربانی داوطلبان هلال‌ احمر در کلیسایی قدیمی در قلب تهران قدیم، روایت همین لحظه‌های ناب است. یک قرار شب یلدایی که به بعدازظهری خاطره‌انگیز منتهی به آخرین روز پاییز تبدیل شد. امسال تقریبا 20 نفر شدند؛ گروهی از داوطلبان کاورپوش هلال‌ احمر به مناسبت طرح یلدانه امسال قرار بود با هدف تکریم سالمندان به یک سرای نگهداری از سالمندان سر بزنند و چند ساعتی را در کنار این عزیزان باشند و لحظه‌های به یادماندنی برایشان بسازند. مقصد اما یک کلیسا بود؛ کلیسای گئورگ مقدس، کلیسایی با قدمت چند صدساله در قلب پایتخت که محوطه اطرافش محل زندگی سالمندان ارامنه است؛ تنها سرای سالمندان ارامنه در تهران که کاملا رایگان است و به وسیله موسسه خیریه بانوان ارامنه اداره می‌شود. نگذاریم کارهای داوطلبانه محدود به مناسبت‌ها شود
 داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر در طول‌ سال به بهانه‌های مختلف و در مناسبت‌های متفاوت، قرارهایی برای مهربانی‌کردن می‌گذارند. شب یلدای امسال این گروه بیست‌نفره که چند مدیر ستادی هلال ‌احمر هم همراهی‌شان می‌کردند، بنا بود به کلیسایی که محل نگهداری سالمندان ارامنه است سر بزنند و جشن یلدایی خودمانی برایشان ترتیب دهند؛ ساعت قرار به بعدازظهر تغییر پیدا کرد تا تداخلی با وقت استراحت آنها نداشته باشد. کلیسایی گنبدی‌شکل وسط حیاطی قدیمی در میدان وحدت اسلامی با قدمتی چند صد ساله که در دوره قاجار تجدید بنا شده است. اتاق‌های اطراف حیاط این بنای تاریخی از سال‌ها پیش محل زندگی سالمندان بی‌سرپرست ارمنی شده است؛ مرکزی که تحت نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و انجمن خیریه بانوان ارمنی و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود. ‌سال گذشته هم یلدانه داوطلبانه هلال احمری‌ها در این کلیسا برگزار شد اما مراسم پارسال خیلی جمع‌وجور بود؛ دو نفره. امسال اما گروهی بیست‌نفره به همراه چند مدیر هلال احمری بودند. حسام‌الدین نراقی یکی از داوطلبان فعال سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر است که بعدازظهر سی‌ام آذرماه خودر را در کنار سالمندان ارمنی تهران گذراند. او از حال‌وهوای این برنامه داوطلبانه به «شهروند» می‌گوید:‌ «داستان داوطلبی کمک به دیگران است؛ این کمک به هر نحوی می‌تواند باشد و به هر بهانه‌ای. نشاندن لبخند بر لب‌های سالمندان هم از دایره اصول نوع‌دوستی و بشردوستی خارج نیست؛ بر همین اساس هم هر‌ سال تکریم سالمندان در برنامه‌های سازمان داوطلبان هلال‌ احمر جایگاهی ویژه دارد.»
موضوع مهمی که این داوطلب هلال ‌احمر به آن تأکید می‌کند، همیشگی‌بودن کارهای این‌چنینی است: «در مسیر داوطلبی باید تلاش کنیم این فعالیت‌ها محدود به مناسبت‌ها نباشد. داوطلبان این وظیفه را بر خود واجب بدانند که در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های داوطلبانه خود را گسترش دهند و منتظر شب یلدا یا شب عید و دیگر مناسب‌ها نباشند. من در این بازدید دو ساعته و در کنار سالمندان ارامنه‌، به همگروهی‌ها که اغلب داوطلبان جوان‌تر بودند اصول هفتگانه نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را یادآور شدم؛ اصولی که به ما بی‌غرضی، بی‌طرفی، استقلال، انسانیت و یگانگی را در کارهای داوطلبانه گوشزد می‌کند.»
نراقی به نکته مهم این دیدار یلدانه با سالمندان ارامنه اشاره می‌کند: «چندساعتی مدیران ستادی در کنار داوطلبان هلال ‌احمر بودند؛ خانم فلاحت، معاونت بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر و تعدادی از مسئولان سازمان داوطلبان و هلال ‌احمر استان تهران با داوطلبان هلال ‌احمر با هم به این مرکز رفتند تا همدلی سازمانی در بدنه هلال ‌احمر تقویت شود و چیزی که مدیران ستادی اظهار می‌کردند تجربه خاص حضور در کاری داوطلبانه بود که لذت بسیاری برای خودشان داشت.»


بی‌طرفی و بی‌غرضی از اصول نهضت جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر است که داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر با حضور در کنار سالمندان ارامنه نشان می‌دهند که هیچ تفاوت و اقلیتی برایشان در فعالیت‌های داوطلبانه معنی ندارد. همان‌طور که نراقی می‌گوید:   «اقلیت‌های دینی بعضا در جامعه ما خودشان را از اکثریت جامعه جدا تلقی می‌کنند اما به واقع این‌طور نیست؛ به‌ویژه در کارهای داوطلبانه و بشردوستانه هیچ اقلیتی وجود ندارد. در میان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر هم نام افرادی از مذاهب مختلف به چشم می‌خورد که به‌عنوان یک ایرانی خودشان را در قبال مردم سرزمین‌شان مسئول می‌دانند و در حوزه‌های مختلف داوطلبی فعالیت می‌کنند؛ بدون اینکه برایشان فرقی داشته باشد کاری که انجام می‌دهند برای مردم کدام قوم و آیین است.» این داوطلب با اشاره به اینکه ‌سال گذشته برنامه یلدانه‌شان خیلی جمع‌وجور و مختصر بود، می‌گوید: «امسال تلاش کردیم برنامه گسترده‌تر باشد و با حضور تعداد زیادی از داوطلبان لحظه‌های لذت‌بخشی برای سالمندان ساختیم، خوشحال‌شان کردیم، آواز خواندند و خاطره تعریف کردند. همان‌طور که ‌آنها احساس رضایت و خوشحالی داشتند ما هم از این برنامه حس بسیار خوبی گرفتیم.» دنیای داوطلبی مرزبندی ندارد
سینتیا قازاریان یکی از این داوطلبان است که چند سالی است در مناسبت‌های مختلف به صورت افتخاری لباس هلال ‌احمر را می‌پوشد و کار مورد علاقه‌اش را داوطلبانه برای کمک به دیگران انجام می‌دهد. او از ‌سال 91  به صورت جدی کارهای داوطلبانه را شروع کرده است و تقریبا هفت سال است که وقت و انرژی‌اش را صرف کمک به بیماران مبتلا به سرطان کرده است. او به «شهروند» می‌گوید: «در خانواده من همیشه کمک‌کردن به دیگران وجود داشته و من هم در آن فضا بزرگ شدم و علاقه‌مند به کارهای داوطلبانه هستم. این علاقه با من بود و گه‌گاهی هم کارهایی با سازمان‌های خیریه‌ انجام می‌دادم تا اینکه از هفت ‌سال پیش در موسه خیریه بهنام دهش‌پور فعالیت مستمر دارم. از ‌سال گذشته به واسطه یکی از داوطلبان هلال‌ احمر در طرح بازدید از سرای سالمندان ارامنه شرکت کردم و بسیار خوشحال بودم که امسال هم توانستیم این برنامه را مفصل‌تر برای این عزیزان داشته باشیم. خوشحالی سالمندان در ساعت‌هایی که گروه داوطلبان در کنارشان بودند و با جان و دل خاطره‌های زندگی‌شان را می‌شنیدند و به آوازشان گوش می‌دادند واقعا قابل توصیف نیست.»
این داوطلب افتخاری هلال‌ احمر ادامه می‌دهد: «به‌ویژه برای سالمندان ارامنه این کلیسای قدیمی، درک این موضوع که اقلیتی  بودن در کارهای داوطلبانه معنی ندارد و داوطلبان وقت و انرژی خود را برای همه هموطنان خود می‌گذارند، ارزش کار و خوشحالی آنها را چند برابر می‌کرد. همین ماهیت فعالیت‌های داوطلبانه هم برای من جذابیت دارد؛ همه در کنار هم هستیم. بحث مذهب و زبان برای داوطلبان در هیچ موقعیتی مطرح نیست؛ ما همه ایرانی هستیم و برای کم‌کردن رنج هموطنان و شادکردن آنها تلاش می‌کنیم. حتی برای خود من به‌عنوان یک داوطلب ارمنی بارها در طول این سال‌ها پیش آمده که ارامنه به من گفته‌اند تو که ارمنی هستی چرا وقت خودت را برای کمک به اقلیت‌ها اختصاص نمی‌دهی؛ در حالی ‌که در دنیای داوطلبی هیچ مرزبندی تعریف نشده است و صرفا هر انسان نیازمندی بدون توجه به دین و زبان از مهربانی داوطلبانه بهره‌مند می‌شود. خوشحالم که جمعیت هلال ‌احمر به ‌عنوان نهادی مردمی حواسش به اقلیت‌های مذهبی هم هست و لحظه‌های زیبا و خاطره‌انگیزی برای سالمندان ارمنی ساختند.»
 ‌سال گذشته طرح «یلدانه» در یک‌هزار و ۷۰۰ پایگاه سراسر کشور اجرا و با اقبال عمومی روبه‌رو شد. در طرح یلدانه امسال سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، داوطلبان که خودشان در بیشتر مناسبت‌ها در کنار خانواده نیستند، به افرادی سرزدند که نه فقط شب یلدا بلکه شاید در بیشتر مناسبت‌ها تنها باشند؛ مانند تلاشگران و خدمت‌گزاران به هموطنان در پایگاه‌های امدادونجات، اورژانس و ایستگاه‌های آتش‌نشانی. دکتر محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر، یلدا را در کنار کودکان بیمار خانه عماد گذراند و پس از حضوری چند ساعته در جمع این کودکان در دورهمی یلدانه داوطلبان پایگاه انتقال خون پل صدر همراه با شهرزاد کمال‌زاده، هنرپیشه سینما و تلویزیون و داوطلب جمعیت هلال ‌احمر حاضر شد. همچنین جمعی از مسئولان ستادی و داوطلبان فعال هلال ‌احمر نیز شب گذشته با یک شاخه گل به همراه‌سراها، بیمارستان‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و جانبازان و کودکان بی‌سرپرست رفته و ساعاتی از بلندترین شب‌‌ سال را همراه با کسانی گذراندند که یلدا را تنها و دور از خانواده بودند.