لزوم حفاظت از تنها دلخوشی جوانان

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها با ماجراهای جدیدی در دنیای فوتبال مواجه هستیم، این ماجرا‌ها پیرامون تیم‌های پر طرفدار استقلال و پرسپولیس و از طرف دیگر تیم ملی کشور رخ داد که باعث شد چندین هفته فضای مجازی و قشر جوان جامعه که اکثرا طرفدار دو تیم پر طرفدار پایتخت هستند، تحت تاثیر حواشی رخ داده قرار بگیرند. ماجرا از آنجایی آغاز شد که مربیان تیم‌های استقلال و پرسپولیس سر ناسازگاری گذاشتند و با اینکه به دلیل برد تیم‌هایشان مورد محبوبیت مردمی قرار گرفته بودند اما از شرایط موجود کشورمان و تحریم سوء استفاده کردند و ساز خودشان را زدند. مدیران باشگاه‌های مذکور نیز اشتباه اول که انتخاب مربیان خارجی بود را با اشتباه دیگری پوشش دادند و سعی در راضی کردن مربیان خارجی داشتند. این موضوع با حواشی شدیدی رو به رو شد و جو پیرامون بازی‌های فوتبال را ملتهب کرد. از طرف دیگر ویلموتس که زمانی مربی تیم ملی کشورمان بود، با باخت‌های تیم ملی، امید خیلی‌ها را نا امید کرد و دست آخر بعد از خروجش از کشور روز گذشته شاهد بودیم که از ایران به فیفا شکایت کرده است! همه این اتفاق‌ها بعد ظاهری ماجراست، بعد دیگر ماجرا مربوط به آسیب‌هایی می‌شود که چنین اتفاق‌هایی بر سلامت روان جامعه تحمیل می‌کند، همه این‌ها را بگذارید در کنار سخنان وزیر بهداشت که در خصوص سلامت روانی جامعه ابراز نگرانی کرده بود، آن وقت است که متوجه می‌شوید قشر جوان جامعه که این روزها فشارهای اجتماعی مثل شرایط اقتصادی و بیکاری را تحمل می‌کنند، زیر بار فشار‌های هیجانی از این دست، مثل بمب ساعتی عمل می‌کنند که هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد، پیش از این هم با انفجار‌هایی که سوار بر موج رفتار‌های هیجانی بود رو به رو بوده ایم، مثل زمانی که استراماچونی از ایران رفت و طرفداران تیم استقلال رو به روی این باشگاه تجمع کردند و دست به حرکاتی زدند! اما این نکته را فراموش نکنید که همه این‌ها ثمره تصمیم گیری‌های اشتباهی است که مدیران در سطح کلان انجام می‌دهند.
>درخواست وزیر بهداشت از مسئولان:
به فکر سلامت روح و روان جامعه باشید
بارها در رابطه با افزایش خشونت در جامعه صحبت شده است و کارشناسان هر بار هشدار داده‌اند که شرایط روانی جامعه خوب نیست، این در حالی است که موسسه گالوپ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی را عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است، با این حال چندی پیش وزیر بهداشت گفته بود:« امروز همه مسئولان کشور باید به فکر سلامت روح و روان جامعه باشند و این کار تنها در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.»


سعید نمکی شیوع افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی در جامعه را یک زنگ خطر برای متخصصان عرصه سلامت و امور اجتماعی بیان کرد و گفته بود: «در عرصه شهرسازی، شادی آحاد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد. امروز همه مسئولان کشور باید به فکر سلامت روح و روان جامعه باشند و این کار تنها در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود، ما می‌توانیم در وزارت بهداشت فرزندان را در برابر بیماری واگیردار واکسینه کنیم، اما در عرصه سلامت روان جامعه همه باید تلاش کنند. رسانه‌ها، روحانیت و وزارت ارشاد باید شادمانی و نشاط را به جامعه برگردانند و کسی نباید دلمردگی و ناامیدی را به جامعه القا کند؛ این القا خیانت به ملت است. بهداشت روان جامعه باید اصلاح شود.»
در چنین شرایطی که وضعیت سلامت روانی جامعه در مرز هشدار قرار دارد چالش‌های تیم‌های پرطرفدار مزید بر علت شده‌اند تا جامعه در نگرانی و استرس مضاعف قرار بگیرد، آن هم در شرایطی که شاید مسئولان می‌توانستند با اتخاذ تصمیمات مناسب تا حجم زیادی از این استرس‌ها و تنش‌ها بکاهند. حالا هر روز باید چشمانمان را باز کنیم و ببینیم استراماچونی چه شد؟ کالدرون چرا رفت؟ ویلموتس چرا شکایت کرد؟!
>مردم نادیده گرفته می‌شوند
امیر محمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص فشار‌های روانی که چند وقت اخیر به دلیل مشکلات پیرامون فوتبال کشورمان به قشر جوان تحمیل شده است به آفتاب یزد گفت:« مسئله اینجاست که ورزش یکی از مهمترین عرصه‌ها در هر کشوری است و کشور ما هم در تمام دنیا به فوتبال دوستی معروف است یعنی می‌توانیم بگوئیم بعد از برزیل این کشور ماست که به عنوان یک کشور فوتبال دوست معرفی می‌شود، با این حال در برخی از موارد میبینیم مدیران ما در عرصه‌های مختلف ورزشی به ویژه فوتبال طوری عمل می‌کنند که مردم را عصبانی کنند! مردم در خیلی از مواقع نادیده گرفته می‌شوند و این موضوع بر دامنه خشم آن‌ها می‌افزاید. در حالی که کشور ما به گواه خیلی از پژوهش‌ها یکی از خشن‌ترین کشور‌ها محسوب می‌شود حالا با نادیده گرفته شدن مردم بر این خشم دامن زده می‌شود. مردم دلخوشیشان به همین فوتبال است، جوانان ما اوقات فراغت و تفریح ندارند و دلشان به همین فوتبال خوش است آن وقت مسئولین ما با بی تدبیری تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که تنها دلخوشی مردم را متزلزل می‌کند، بعد حواشی به وجود می‌آورند و آن قدر ماجرا را ادامه‌دار می‌کنند که جوانان را به پرخاش وا می‌دارند. ما این روزها پرخاش را چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی توسط طرفداران تیم‌ها شاهد بودیم. نمیخواهم بگویم جوانان کار درستی می‌کنند اما میخواهم بگویم ما زمینه خشونت در جامعه را داریم و مسئولان می‌توانند با جلوگیری از چنین اتفاقاتی بهانه‌ای برای بروز خشم بی حد و حصر به جوانان ندهند.»
>مسئولین حرف مردم را بشنوند
او در ادامه افزود:« الان جوانان ما بهانه جویی‌هایی دارند که ریشه در مسائل مختلفی مثل بیکاری، فقر اقتصادی، افزایش سن ازدواج، کاهش امید به زندگی و خیلی چیز‌های دیگر دارد اما با بهانه‌هایی مثل فوتبال سر باز می‌کند و با رفتار‌های هیجانی گره میخورد تا ضرب و شتم به همراه داشته باشد. این مسئولین هستند که باید بهانه جویی‌ها را کاهش دهند، خشونت امروز در جامعه ما رایج شده است و این موضوع را می‌توان از پرونده‌های نزاع که روز به روز بر تعداد آن افزوده می‌شود، فهمید. یک تصادف ساده در کشور ما به خشونت و نزاع منجر می‌شود، انگار همه ما بمب‌های ساعتی هستیم که منتظریم با کمترین بهانه‌ای با پرخاش منفجر شویم. بنابر این من فکر می‌کنم مسئولین می‌توانند با کاهش این نوع بهانه‌ها، اعتبار جامعه را حفظ کنند. مسئولین باید مردم را ببینند و صدای آن‌ها را بشنوند، مردم وقتی ببینند صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود، مربی که محبوبیت دارد را بدون اینکه به خواست مردم توجه کنند اخراج می‌کنند یا از این قبیل موارد، مسلما خشمشان افزایش پیدا می‌کند. رسانه ملی هم با وارونه نشان دادن واقعیت بیشتر به خشم مردم دامن می‌زند، نمی‌توانیم در چنین شرایطی بگوئیم که مردم اعتراض نکنند! باید به ریشه‌های به خشونت کشیده شدن هر نوع اعتراضی بپردازیم و از طرف دیگر بهانه‌های اعتراض را از بین ببریم، مسئولین باید از خلف وعده دست بردارند تا بهانه‌جویی جوانان را از بین ببرند و صداقت داشته باشند تا از خشم جامعه به ویژه جوانان کاسته شود. این نوع اعتراض‌ها نتیجه نادیده گرفتن مردم، اهمیت ندادن به آن‌ها و خلف وعده است و تا زمانی که مدیران ورزشی به ویژه فوتبالی ما چنین رفتاری را انجام می‌دهند نتیجه‌ای از این بهتر نخواهند دید، از طرف دیگر چنین اتفاقاتی سلامت روانی جامعه را بیش از پیش به خطر می‌اندازد و سبب می‌شود تا کنترل خشم در جامعه کاهش یابد، تاثیرات آن را در کوتاه مدت و بلند مدت در جامعه خواهیم دید. تنها راه حل این است که مسئولین دست از بهانه تراشی برای مردم بردارند.»
اتفاقات فوتبال امروزمان بر خشم جوانان دامن می‌زند و تنها دل خوشیشان را از بین می‌برند، با این اوصاف همچنان مسئولین ما اعتقاد دارند که باید مربیان خارجی بر سر کار بیاورند، این در حالی است که قرار داد‌ها به قدری غیر حرفه‌ای بسته می‌شود که همه مربیان خارجی می‌توانند از وضعیت موجود سوء استفاده کنند و این سیکل باطل همچنان ادامه دارد و با همین منوال لحظه به لحظه بر خشم جامعه افزوده می‌شود.