دست پر ظریف

در خبرها آمده است که ظریف تا چند روز دیگر برای شرکت در نشست فوق‌العاده‌ای که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس
سازمان ملل برگزار می‌شود به نیویورک
سفر می‌کند. درمورد این سفر تحلیل های مختلفی
بیان می شود.


آنچه مسلم است اینکه باتوجه به برگزاری مانور مشترک ایران و روسیه و چین، ظریف
با دست پر بیشتری سفرش به نیویورک را
انجام می‌دهد . این مانور می‌تواند به معنای یک اتحاد جدید بین المللی خاص تلقی شود که برای آمریکا بسیار قابل ملاحظه است. آمریکا یی‌ها مسلما در صدد این هستند تا امتیازاتی به ایران بدهند و نگذارند تا شرایط و اتحادهای بین‌المللی تغییر کند.
موضوع مهم دیگر این است که ایران در آستانه وارد شدن به گام بعدی کاهش تعهدات برجامی است که این موضوع نیز برای آمریکایی‌ها بسیار نگران کننده به شمار می‌آید.مطلب سوم اینکه ظریف در مجامع بین المللی مثل سازمان ملل در نیویورک بهتر می‌تواند حالت تهاجمی و خارج شدن از حالت تدافعی را به نمایش بگذارد. البته در شرایط فعلی ایران اعلام کرده که هیچ مذاکره ای در هیچ سطحی با آمریکا انجام نمی‌دهد. بعد از سفر روحانی به نیویورک نیز هیچ تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است اما به‌هر حال تمایل اروپا و ژاپن به ایران بیشتر شده است. از سویی مشکلات ترامپ هم افزایش یافته است، بنابراین به نظر می‌آید ظریف اکنون در سازمان ملل بهتر می‌تواند ایران را به نمایش بگذارد. هرچند دنیای غرب به دنبال این است که جمهوی اسلامی را مستاصل معرفی کند.
به نظر می‌رسد سفر ظریف به نیویورک از دید دیگری هم اهمیت دارد؛ به طور معمول او یاباید درایران بماند و ازبرخی کشورها دعوت یا به کشورهای غیرمهم سفر کند، اما سفر به نیویورک، رفتن او در صحنه تهاجم و رودررویی با کشورهای پراهمیت است.