بوی خوبی از فوتبال مان به مشام نمی‌رسد

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
فوتبال ایران این روزها با چالش‌های زیادی دست به گریبان است؛ از فسخ یکطرفه قرارداد مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی تا قهر آندره آ استراماچونی سرمربی استقلال و فسخ قرارداد این مربی ایتالیایی. جدایی سرمربیان تیم‌های ملی و استقلال، یک دلیل مشترک دارد که به مسائل مالی و تأخیر در پرداخت‌ها مربوط می‌شود. فوتبال همانند سایر حوزه‌ها با تحریم روبه‌روست و این موضوع باعث می‌شود تا شاهد مشکلاتی باشیم. طبیعتاً حضور مربیان و بازیکنان خارجی باکیفیت، باعث پیشرفت فوتبال مان می‌شود اما با توجه به مسائل مالی بیم آن وجود دارد که فوتبال ایران نتواند از حضور خارجی‌ها بهره ببرد.
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و مشاور پیشین فدراسیون فوتبال در امور بین‌الملل، در خصوص اتفاقات اخیر فوتبال ایران از جمله ماجراهای استراماچونی و ویلموتس به خبرنگار «ایران» گفت: «من در بطن ماجرا نیستم و از ریز قضایا خبر ندارم اما اگر قراردادها حرفه‌ای و دقیق بسته شود، کار به اینجا نمی‌رسد که یک مربی مثل استراماچونی قهر کند و به ایران نیاید و مربی دیگری مثل ویلموتس پیش از بازی حساس مقابل عراق به خودش اجازه دهد که بالای سر تیم نباشد. متأسفانه مدیران فوتبال در هنگام قرارداد با مربیان سفت و سخت عمل نمی‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود فسخ و قهر مربیان. در واقع ضعف مدیران در انعقاد قراردادها باعث سوء‌استفاده خارجی‌ها شده است.»


او با اشاره به صبر کم هواداران فوتبال بیان داشت: «طرفداران عزیز و محترم باید شرایط را درک کنند و فضا را برای مسئولان سخت نکنند. مربی استقلال می‌توانست نسبت به این اتفاقات حرفه‌ای‌تر رفتار کند. اینکه یک روز قبل از بازی، تیمش را رها کند و برود، پذیرفتنی نیست. از طرفی دلیلی نداشت که وزارت ورزش و وزارت امور خارجه کشورمان وارد این مسأله شوند، ما می‌توانستیم این مشکل را راحت‌تر حل کنیم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت‌های هفتم و هشتم بیان داشت: «نه تنها استراماچونی بلکه قضیه ویلموتس هم مسأله مهمی نبود که بخواهد وزارت ورزش و وزارت امورخارجه در خصوص حل مشکلات رایزنی و به آن ورود کنند. این دو وزارتخانه باید در مسائلی همچون تعلیق فوتبال ایران ورود کنند، نه مسأله‌ای همچون استراماچونی و ویلموتس. به هر حال اتفاقات این چنینی برای تیم‌ها می‌افتد و اگر ما این قدر نسبت به موضوع ورود پیدا کنیم برای تیم‌ها و رشته‌های دیگر هم بدعت می‌شود.»
مشاور پیشین فدراسیون فوتبال در امور بین‌الملل، درباره تکرار چنین موضوعاتی در فوتبال باشگاهی و ملی هشدار داد: «متأسفانه بوی خوبی از فوتبالمان به مشام نمی‌رسد. باید از فضای فعلی عبور کرد. گرچه شاید این چراغ راهی باشد که از مربیان داخلی در تیم‌های استقلال و پرسپولیس استفاده کنیم، مربیان باکیفیتی که تعدادشان کم نیست و با توجه به کیفیت بالایی که دارند، می‌توانند این دو تیم محبوب را در مسیر درستی هدایت کنند. از طرفی اگر قرار است مربیان خارجی به ایران بیایند باید شرایط کشورمان را درک کنند.»
آصفی در ادامه افزود: «وزارت ورزش و وزارت امور خارجه با حسن نیت به مسأله استراماچونی و استقلال ورود کردند و باید از آنها تشکر کرد. هواداران بدانند که قطعاً هدف این دو وزارتخانه و حتی مسئولان استقلال حل مشکل است اما زمانی که شرایط به اینجا می‌رسد نباید انتظار داشت که طرف مقابل کوتاه بیاید. این موضوع بیشتر به هواداران تیم‌ها برمی گردد که شرایط را ببینند و از اقدامات احساسی و زیر فشار قراردادن مسئولان باشگاه و ورزش خودداری کنند. شوکی که به استقلال وارد شد به راحتی جمع نمی‌شود.»
او به فشارهایی که از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران وارد می‌شود هم اشاره کرد: «فدراسیون فوتبال زیر فشار فیفاست و در موضوعاتی همچون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها این فشارها وجود دارد. باید از فیفا بخواهیم که در ابتدا پول‌های بلوکه شده را آزاد کند. نمی‌شود که فیفا در موضوعی به ما فشار بیاورد و جای دیگری که ما زیرفشار هستیم، اقدامی انجام ندهد. گرچه شخصاً امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که خانم‌ها بتوانند بازی‌ها را در ورزشگاه‌ها تماشا کنند. البته تماشای بازی‌های ملی در چارچوب قواعد و مقررات کشور است و این موضوع به فیفا ارتباطی ندارد که فیفا بخواهد اولتیماتوم بدهد و فدراسیون فوتبال را تحت فشار بگذارد. فیفا لطف کند و دارایی‌های فدراسیون فوتبال را آزاد کند تا ما مشکلات مالی ای که با مربیانی همچون استراماچونی داریم را برطرف کنیم. آزاد کردن پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال، وظیفه فیفاست و فدراسیون بین‌المللی فوتبال باید پیش از هر درخواستی از فدراسیون فوتبال ایران به وظیفه خود عمل کند.»