تولید 2 میلیون تلفن همراه در کشور



سوسن صادقی
خبرنگار


محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه در راستای حمایت و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخل از سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی بانک مرکزی و پست بانک برای تولید 2 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند تولید داخل باکیفیت و با قیمت 2 و نیم میلیون تومانی در عرض دو سال و فروش اقساطی آن از سوی اپراتورها به متقاضیان خبر داد.
سهم 5 هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان
مراسم امضای دو تفاهمنامه در راستای حمایت و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخلی دیروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار ‌هاشمی رئیس فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، صادق نیارکی سرپرست امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران دو اپراتور اول و دوم و فعالان عرصه صنعت در عمارت کلاه فرنگی برگزار شد.
آذری جهرمی در این مراسم گفت: با رشد قیمت ارز، قیمت تلفن همراه نیز افزایش یافته و بسیاری از کاربران وقتی تلفن همراه خود را از دست می‌دهند، دیگر نمی‌توانند تلفن همراه نو خریداری کنند، ضمن اینکه در نظر داشته باشید کاربران با خرید تلفن همراه دست دوم امنیت آنها به خطر می افتد.
وزیر ارتباطات افزود: روند استفاده از تلفن همراه هوشمند با توجه به پایین آمدن قدرت خرید تلفن همراه پایین آمده و به جای آن استفاده از تلفن‌های دکمه‌ای رونق گرفته است. زندگی امروز بدون همراه داشتن تلفن همراه هوشمند نیز دشوار شده است. مشکل دیگری که در کنار آن وجود دارد، بحث بیکاری جوانان و ضرورت ایجاد اشتغال برای آنان است از این رو باید این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. بنابراین با این اقدام، نه تنها تلفن همراه باکیفیت تولید بلکه به اشتغال جوانان نیز کمک خواهد شد.
آذری جهرمی در ادامه گفت: در این طرح حمایتی انتظار می‌رود که ظرف ۲ سال آینده ۲ میلیون تلفن همراه ایرانی در سال با قیمت متوسط ۲.۵ میلیون تومان در کشور تولید شود. بنابراین با این طرح علاوه بر حمایت از صنعت تولید، به اشتغال نیز کمک می‌شود. البته اگر مبلغ حدودی این تلفن همراه را 2.5 میلیون تومان محاسبه کنیم، حجم بازار حدود 5 هزار میلیارد تومان خواهد شد که تولیدکنندگان تلفن همراه می‌توانند در آن سهمی داشته باشند.وی با بیان اینکه دو تفاهمنامه در این راستا بین اپراتورهای همراه و پست بانک و همچنین وزارت ارتباطات و وزارت صمت به امضا ‌رسید، گفت: تفاهمنامه اول بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت امضا شد و قرار است برای حمایت از تولید‌کنندگان تلفن همراه، تعرفه واردات قطعات تلفن همراه که اکنون 15 درصد است، کاهش یابد. با کاهش نرخ تعرفه واردات قطعات تلفن همراه امکان حمایت و توسعه زیست بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل میسر می‌شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت برای تحریک تقاضای بازار و کمک به چرخه خرید مردم ورود می‌کند، افزود: به این ترتیب براساس تفاهمنامه دوم که بین پست بانک و اپراتورها امضا شد، صندوق مالی 200 میلیارد تومانی که ۱۰۰ میلیارد آن را پست بانک و ۱۰۰ میلیارد آن را بانک مرکزی تأمین می‌کند تشکیل می‌شود تا به صورت وام در اختیار اپراتورها و تولیدکنندگان آن قرار بگیرد تا در نهایت تلفن همراه به صورت قسطی از طریق اپراتورها در اختیار مشترکان قرار ‌گیرد.
وی با بیان اینکه بعد از امضای تفاهمنامه فراخوانی برای تولیدکنندگان داده می‌شود تا در این فراخوان شرکت کنند، گفت: تاکنون 4 تولیدکننده تلفن همراه هوشمند در داخل کشور شناخته شده و برای تولید ، اعلام آمادگی کرده‌اند ولی باید تلفن همراه تولید شده باکیفیت و دارای خدمات بعد از فروش باشد و اگر دارای استانداردهای تعیین شده نباشد، تولیدکنندگان از این بسته حمایتی برخوردار نخواهند شد.
جهرمی افزود: تلفن همراه بعد از ارزیابی از طریق اپراتورها در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. البته قرار است سامانه‌ای برای ثبت متقاضیان خرید اقساطی تلفن همراه راه‌اندازی شود تا امکان بازپرداخت هزینه از سوی متقاضیان بررسی شود و سپس اپراتور به صورت یکجا از تولیدکننده تلفن همراه خریداری کرده تا در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.وزیر ارتباطات درباره تولیدات یکی از شرکت‌های تولیدکننده (جی ال ایکس) نیز گفت: من خود یکی از مصرف کنندگان تلفن همراه این شرکت هستم. کیفیت تلفن همراه هوشمند تولید این شرکت کمتر از محصولات بین‌المللی نیست ولی اکنون نباید انتظار داشته باشیم که این شرکت بتواند جدیدترین و به‌روزترین تلفن همراه هوشمند جهان را تولید کرده و به بازار عرضه کند ولی امیدواریم در آینده به این مهم دست یابد هرچند نمونه‌های جدید این شرکت در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
تدوین بسته حمایتی
در ابتدای این مراسم ستار ‌هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه تدوین و معماری این بسته با مشارکت حداکثری همه ذی‌نفعان زیست بوم انجام شده است، گفت: برای تهیه این بسته حمایتی از نظر کارشناسی اپراتورهای اول و دوم، پست‌بانک و تولیدکنندگان بالقوه تلفن همراه در کشور استفاده شده است از این رو سعی شده تا به صورت ویژه نظرات آنها مورد توجه واقع شده و نگاه منطقی اقتصادی و تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری در آن لحاظ شود.
هاشمی افزود: در این بسته حمایتی تلاش کردیم که طرح رقابتی و دارای شفافیت باشد تا بتواند به ارتقای کیفیت کالا کمک کرده و از سوی دیگر به نفع مصرف کننده باشد. مهم‌تر اینکه در این بسته حمایتی به کارآفرینی نیز توجه شده و در همین راستا سعی شده که ارزش آفرینی را برای تمام ذی‌نفعان آن تأمین کنیم.
معاون وزیر در ادامه گفت: با استفاده از ظرفیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌کوشیم در بخش عرضه به توسعه بازار تلفن همراه و تحریک آن از طریق شبکه فروش اپراتورها و به صورت فروش اقساطی با حمایت پست بانک اقدام کنیم و این اقدام با اجرایی شدن تفاهمنامه میان اپراتور‌ها و پست بانک عملیاتی می‌شود.
وی افزود: از سوی دیگر در بخش تولید نیز با استفاده از دیگر ظرفیت‌های وزارت ارتباطات مانند پارک سجاد، منطقه ویژه اقتصادی پیام و پژوهشگاه ارتباطات به کمک بخش تولید می‌رویم و این ظرفیت‌ها را در اختیار تولیدکنندگان تلفن همراه هوشمند داخلی قرار خواهیم داد از این رو در این راستا تفاهمنامه‌ای که بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شده با نگاه حمایت تولید اجرایی خواهد شد.
صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز در این مراسم با بیان اینکه وزارت صمت 34 برنامه و پروژه در راستای حمایت از رونق تولید داخل دارد، گفت: رونق تولید و توسعه ساخت داخل یکی از اهداف این وزارتخانه است.نیارکی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز جزو پرچمداران حمایت تولید و توسعه داخلی است، گفت: وزارت صمت در حوزه مخابرات 118 میلیون یورو هزینه و در راستای تولید داخل این حوزه حرکت کرده است.وی افزود: طرح حمایت از تولید و توسعه زیست بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل مورد حمایت وزارت صمت است، چرا که وزارت صمت قصد دارد تا پایان سال 1400، 10 میلیارد دلار از میزان واردات بکاهد و حتی اگر حداقل یک میلیارد را تبدیل به تولید در داخل کند موفق عمل کرده است.نیارکی ابراز امیدواری کرد که با این تفاهمنامه بحث رقابتی در تولید تلفن همراه هوشمند داخلی به وجود آمده و تولید داخل عمق پیدا کرده و بتواند در صادرات غیرنفتی نقشی ایفا کند.