زلزله خبری شب سال نو

ندا آکیش/ در دومین روز شهادت 25 عضو کتائب حزب‌الله عراق به دست امریکا و در جریان مراسم تشییع این شهدا، هزاران عراقی خشمگین با سر دادن شعار «مرگ بر امریکا» به سمت سفارت امریکا در بغداد حرکت کرده و وارد سفارت شدند و اعلام کردند تا زمان بسته شدن این سفارت و خروج سفیر از عراق، به تحصن نامحدود خود در این منطقه ادامه می‌دهند. این در حالی است که دیروز برخی منابع خبری از جمله رویترز به نقل از منابع آگاه از خروج سفیر امریکا از عراق به مکانی نامعلوم خبر دادند.
یکشنبه گذشته هنگامی که امریکا با سودای اختلاف افکنی در روابط ایران – عراق به تمامیت ارضی عراق تجاوز و مواضع کتائب حزب‌الله عراق در استان الانبار را بمباران کرد، شاید انتظارش را نداشت همه چیز برعکس پیش رود و روابط عراق – واشنگتن بحرانی شود و علاوه بر محکومیت این حمله از سوی مقامات عراقی و برخی کشورها، هزاران عراقی خشمگین پس از شرکت در مراسم تشییع 25 شهید کتائب حزب‌الله که با حضور از جمله خزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق، ‌هادی العامری دبیرکل سازمان بدر، وزیر کشور عراق و چند مقام دیگر برگزار شد، به سفارت امریکا در عراق حمله کنند، بخشی از سفارت را به آتش بکشند و خواستار بسته شدن سفارتخانه و اخراج سفیر شوند. روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، دیروز سه‌شنبه در گزارشی در این باره نوشت: علی رغم اینکه سفارت امریکا در عراق تحت حفاظت امنیتی بسیار شدید بود، هزاران معترض عراقی این سد امنیتی را شکستند و وارد سفارت شدند و در داخل سفارت آتش روشن کردند تا خشم خود از حملات هوایی روز یکشنبه امریکا را نشان دهند. در اطراف سفارت نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله واقعی شلیک می‌کردند که باعث زخمی شدن دست‌کم 62 نفر شد اما معترضان که در شعارهایشان خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق، تعطیلی سفارت و اخراج سفیر بودند، اعلام کردند تا زمانی که سفیر امریکا از عراق خارج نشود، به تحصن نامحدود در اطراف سفارت ادامه می‌دهند. این در حالی است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق همزمان با اعلام عزای عمومی سه روزه، برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش‌ها از همه تحصن کنندگان خواست هرچه سریع‌تر سفارت امریکا و اطراف آن را ترک کنند.
تظاهرکنندگان خشمگین عراقی در حالی خواهان خروج امریکایی‌ها از کشورشان بودند که برخی منابع خبری از جمله رویترز و العربیه به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند متئو تولر، سفیر امریکا در عراق این کشور را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است. احتمال خروج او پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه عراق اعلام کرد در نظر دارد از وی دعوت کند برای پاره‌ای توضیحات به وزارتخانه برود. همزمان وزارت خارجه امریکا نیز که از سوی منابع اطلاعاتی هشدارهای امنیتی درخصوص وضعیت دیپلمات‌های این کشور در عراق دریافت کرده بود، بار دیگر از دولت عراق به خاطر اینکه حملات هوایی واشنگتن به کتائب حزب‌الله را محکوم کرده، انتقاد و اعلام کرد: عراقی‌ها حملات ما را محکوم کردند اما حملات کتائب حزب‌الله عراق به مواضع ما را محکوم نکردند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز دیروز سه شنبه در توئیتر به حمله عراقی ها به سفارت امریکا در بغداد واکنش نشان داد و مدعی سازماندهی این حمله از سوی ایران شد. او همچنین نوشت: از عراق انتظار داریم از نیروهای خود برای محافظت از سفارت [امریکا] استفاده کند.


علاوه بر سفیر و کارکنان سفارت امریکا در عراق که این روزها به شدت نگران امنیت خود هستند، برخی مسئولان نظامی امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفته‌اند نگران هرگونه اقدام تلافی‌جویانه کتائب حزب‌الله عراق هستند. این در حالی است که هر روز بر محکومیت جهانی حملات امریکا افزوده می‌شود و وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این حملات را غیرقابل قبول و مضر می‌دانیم. البته عربستان، متحد منطقه‌ای امریکا نه تنها این حملات را محکوم نکرد بلکه مدعی شد اینها تدابیر دفاعی علیه «گروه‌های تروریستی» بوده است.