آمريكا در بن‌بست عراق

آرمان ملي- حميد شجاعي: عراق طي چند روز گذشته آبستن حوادث گوناگون بود. از حمله به پايگاه آمريکا و حمله آمريکايي‌ها به نيروهاي حشدالشعبي در الانبار تا به آتش کشيدن سفارت آمريکا در منطقه سبز بغداد، با اين حال آمريکايي‌ها در يک سناريوي از پيش تعيين شده همه تقصيرات را به گردن ايران انداختند و دونالد ترامپ نيز مطابق گذشته طي توئيتي ايران را مقصر دانسته و تهديد کرد. اين در حالي است که توئيتر مقام معظم رهبري بهترين پاسخ را به گزافه‌گويي رئيس‌جمهور آمريکا داده و نوشت «شما غلط مي‌کنيد.» به‌نظر مي‌رسد با اتفاقات اخير عراقي‌ها کم‌کم به حضور آمريکا در کشورشان پايان دهند و آمريکايي‌ها نيز بدون اراده در عمل نمودن تهديدهاي تو خالي خود به کشورشان بازگردند.
اتفاقات عراق و گزافه‌گويي‌هاي ترامپ
يک پايگاه نظامي آمريکا در عراق مورد هدف گروه‌هاي ناشناس قرار گرفت و آمريکايي‌ها نيز به تلافي اين حمله مواضع گردان‌هاي 45 و 46حزب‌ا... و بسيج مردمي عراق موسوم به حشد الشعبي را در استان الانبار عراق بمباران کردند که تلفات اين حمله ناجوانمردانه 25 کشته و 51 زخمي بود. حشدالشعبي عراق نيز با انتشار توئيتي اعلام کرد که پهپادهاي آمريکايي پايگاه‌هاي اين نيروها در غرب الانبار را هدف قرار دادند. اما اين پايان کار نبود چرا که در شامگاه همان روز اردوگاه التاجي محل استقرار نيروهاي آمريکايي در شمال عراق با چهار کاتيوشا مورد هدف قرار گرفت. با اين حال خشم عراقي‌ها از بمباران مواضع حشدالشعبي فروکش نکرد و طي روز‌هاي ديگر نيز مردم طي تظاهرات‌هاي جداگانه حملات آمريکايي‌ها را محکوم کردند. در اين راستا پس از تشييع پيکر شهداي حشدالشعبي اين تجمع به تحصن در مقابل سفارت آمريکا در منطقه سبز بغداد انجاميد که طي آن تظاهرکنندگان بخش‌هايي از ديوار اصلي و برج مراقبت سفارت را به آتش کشيدند و پرچم آمريکا را جلوي سفارتخانه اين کشور آتش زدند. هر چند که نيروهاي امنيتي عراقي پس از دقايقي تظاهر کنندگان را از سفارتخانه بيرون کرده و کارکنان سفارت را خارج کردند، اما اين مساله واکنش آمريکايي‌ها را در پي داشت وآنها بدون هيچ تحقيقي انگشت اتهام خود را به سمت ايران گرفتند و حمله به سفارت را کار ايراني‌ها دانستند. در حالي که اساسا ايران دخالتي در اين قضيه نداشت. با اين حال ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا درپي اتهام‌زني‌ها به ايران راجع به فضاي ناامن ايجاد شده براي سفارت اين کشور در عراق در پيامي توئيتري نوشت: «ايران، کاملا، در برابر جان‌باختگي‌ها و آسيب‌هاي وارد شده در هريک از اماکن ما مسئول خواهد بود. آن‌ها «هزينه گزافي» را خواهند پرداخت! اين يک هشدار نيست، يک تهديد است. سال نو مبارک». اين در حالي است که برخي کشورها مواضع ايران و متهم کردن ايران در قضاي عراق را محکوم کرده‌اند.
غلط مي‌کنيد


پس از توئيت رئيس‌جمهور آمريکا و مقصر جلوه دادن ايران در ماجراي آتش‌سوزي سفارت آمريکا در بغداد صفحه توئيتر دفتر مقام معظم رهبري به ياوه‌گويي‌هاي ترامپ واکنش نشان داد. دفتر مقام معظم رهبري در توئيتي نوشت: «مي‌بينيد سراسر عراق هيجان ضد آمريکايي چقدر است؟ باز آن جناب توئيت کرده که ما اين را از چشم ايران مي‌بينيم. شما غلط مي‌کنيد! ايران اگر بخواهد با کشوري مبارزه کند صريح اين کار را مي‌کند. ما به منافع و عزت ملتمان پايبنديم و هرکس آن را تهديد کند بدون هيچ ملاحظه‌اي با او روبه‌رو مي‌شويم و ضربه مي‌زنيم.
هدف اتهامات عليه ايران
نماينده ايران در سازمان ملل گفت: بسيج مردمي عراق (و شاخه‌هاي آن) گروهي کاملا عراقي است که تحت نظارت دولت قانوني، مشروع، منتخب و داراي حق حاکميت عراق و قوانين آن عمل مي‌کند. ايسنا نوشت؛ مجيد تخت روانچي اظهار داشت: اين گروه نقش اساسي در مبارزه با گروه تروريستي داعش و شکست دادن آن داشته و امروز اصلي‌ترين ضامن جلوگيري از احياي مجدد اين گروه تروريستي است. همچنين عليرضا ميريوسفي، سخنگوي نمايندگي ايران در سازمان ملل در توئيتي به نقل از روانچي نوشت: کتائب حزب‌ا... و شاخه‌هاي آن يک گروه تماما عراقي بوده و تحت حمايت دولت قانوني، دموکراتيک و مستقل عراق و مطابق قوانين آن فعاليت مي‌کند. [اين گروه] نقشي مفيد در مبارزه عليه داعش و شکست آن در عراق داشت و اکنون ضامن اصلي عليه احياي آن است.
درخواست حشد الشعبي
سازمان حشد الشعبي در بيانيه‌اي تاکيد کرد: از تمام حاضران در نزديکي سفارت آمريکا مي‌خواهيم با احترام به تصميم دولت عراق و حفظ جايگاه کشور، از اطراف سفارت آمريکا عقب‌نشيني کنند و آن محدوده را ترک کنند. در بيانيه حشد الشعبي آمده است: به شما حاضران در آنجا مي‌گوييم، پيام شما رسيد. اين سازمان با ارج نهادن موضع فرمانده کل نيروهاي مسلح، شخصيت‌هاي سياسي، ديني، فرهنگي و مردمي که تجاوز ددمنشانه آمريکا به نيروهاي حشد الشعبي را محکوم کردند، از مردم عراق دعوت کرد در مجالس عزاداري شهداي حشد الشعبي در بغداد و ساير استان‌ها شرکت کنند و مراسم اصلي عزاداري در بغداد الجادريه در نزديکي رستوران کشتي برگزار و در همان‌جا خيمه عزاداري برپا خواهد شد.
احضار سفير سوئيس
کاردار سوئيس به‌عنوان حافظ منافع آمريکا درخصوص مواضع مقامات آمريکا در مورد تحولات عراق به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به اظهارات جنگ‌طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمريکايي به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد. محسن بهاروند، دستيار وزير امور خارجه از کاردار سوئيس خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ايران به آمريکا اين پيام را به آنها برساند که کشور عراق يک کشور مستقل است و مردم عراق نيز مردمي آزادي‌خواه، استقلال‌طلب و شرافتمند هستند. ارتش آمريکا بدون ارائه کوچکترين شواهدي در مورد مقصر بودن آنها حداقل 25 نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بي‌شماري را مجروح نموده است. طبيعتا مردم عراق به کشوري که سرزمين آنها را اشغال کرده و جوانان آنها را مي‌کشد واکنش نشان مي‌دهد. آمريکايي‌ها حتي دو نقطه را همزمان در سوريه بمباران کرده‌اند که نشان مي‌دهد به‌دنبال اهداف ديگري هستند و بهانه‌جويي مي‌کنند. مقامات آمريکايي بهتر است دست از فرافکني برداشته و بي‌دليل به کشور ما اتهام نزنند. به وي گوشزد شد که ايران کشوري جنگ‌طلب نيست ولي در مقابل هيچ تهديد و هر اقدام نابخردانه‌اي هم دست بسته نيست و با تمام قدرت از خود دفاع مي‌نمايد. دولت آمريکا به‌جاي اتهام‌زني بي‌مورد به ديگران بايد ياد بگيرد چگونه با ملت‌هاي ديگر حرف بزند و دست از اشغالگري بردارد.