شروط روحانی برای مذاکره با آمریکا

آرمان ملي: رئيس‌جمهور هدف توطئه‌هاي دشمنان را شکستن ابهت و عظمت ملت ايران و تسليم در برابر آنها دانست و با اشاره به مقاومت ملت و تداوم روند شتابان طرح‌هاي توسعه‌اي کشور به‌رغم تحريم‌ها و فشارها، تاکيد کرد: «اين کار شدني نيست و دشمنان بايد از اين اقدام غلط و نادرست خود بازگردند». حسن روحاني روز چهارشنبه در آيين افتتاح طرح‌هاي صنعت آب استان اردبيل، اظهارداشت: هر وقت آنها از نقطه‌اي که توطئه را آغاز کردند، بازگردند ما نيز آماده‌ايم. بايد از آن تعهداتي که زير پا گذاشتند به نقطه اول برگردند و بگويند که نسبت به ملت ايران اشتباه کرده‌اند. وي با اشاره به اينکه امروز در شرايط سخت تحريم قرار داريم، گفت: اگر توطئه آمريکا عليه ملت ايران نبود، درآمد نفت کشور در اين2 سال حدود 100 ميليارد دلار از آنچه امروز حاصل مي‌شود، بيشتر بود. کما اينکه علاوه بر آن مي‌توانستيم100 ميليارد دلار نيز اعتبار دريافت کنيم و اين در حالي است که تا پيش از تحريم آمريکا، حدود 60 ميليارد دلار اعتبار آماده ورود به کشور بود. روحاني خطاب به دشمنان ملت ايران، تصريح کرد: شما، ملت و حکومتي برتر از ملت و حکومت ايران نيستيد؛ ما به ملت شما احترام مي‌گذاريم و نسبت به حکومت شما شديداً معترضيم اما مي‌گوييم که راه بازگشت وجود دارد. رئيس‌جمهور با اشاره به افتتاح طرح‌هاي آب، سدسازي، کانال‌کشي و زهکشي و اينکه در مجموع براي طرح‌هاي آب و برق استان اردبيل380 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته، خاطرنشان کرد: اين نشان مي‌دهد که به‌رغم تحريم‌ها مسير توسعه را ادامه مي‌دهيم. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
ما در داخل ايران به جاي اين که براي تلاش و کوشش بيشتر رقابت کنيم در دعواها، نزاع‌ها و رقابت‌هاي بي‌ثمري قرار گرفته‌ايم. رقابتي که پايان آن براي مردم مفيد باشد خوب است، اما اگر به صورت مداوم گله‌گذاري کنيم و گروه‌هاي مختلف عليه يکديگر از برخي تعابير استفاده کنند، مورد خواست مردم نيست. چرا که مردم به ما راي داده‌اند و ما را در يک مسئوليت نشانده‌اند و از ما تلاش و کار و ثمره‌ راي‌شان را مي‌خواهند. آنها زماني از راي‌شان خوشحال مي‌شوند که ببينند همه مسئولان در تلاش هستند و خودشان نيز در اين رقابت و تلاش ورود کنند.
امروز کشور در شرايط معمولي قرار ندارد بلکه در شرايط سخت و تحريمي است، همان طور که پيشتر اعلام کردم اگر توطئه‌ آمريکا و دشمنان نسبت به ملت ايران نبود، درآمد نفتمان طي سال‌هاي 97 و 98 صد ميليارد دلار بيشتر از آن چيزي بود که امروز به‌دست مي‌آوريم. با اين پول طرح‌هاي بسياري را مي‌توان اجرا کرد. همچنين طي دو سه سال اخير مي‌توانستيم صد ميليارد دلار اعتبار از کشورهاي خارجي بگيريم.
توطئه‌اي عليه ما طراحي شده تا ابهت و عظمت مان را بشکند و ما را تسليم کند و ما در برابر آنها خاضع شويم؛ اين کار در برابر ملت ايران شدني نيست و آنها بايد از اين راه غلط و نادرستي که شروع کرده‌اند باز گردند.


هر زمان که آنها از اين راه غلط خود بازگردند ما آماده هستيم؛ هر گاه آنها به نقطه‌اي که از آن توطئه جديد را آغاز کرده‌اند، برگردند ما آماده هستيم. آنها مي‌گويند که ما آماده مذاکره هستيم. بسم‌ا...، اهلا و سهلا ما نيز آماده مذاکره هستيم. اما به شرط آن که سر نقطه اول بازگرديم و تعهدات و آنچه را که شکانده‌ايد را به نقطه اول بازگردانيد و بگوييد راهمان اشتباه بوده است و اگر به زبان نيز نمي‌گوييد در عمل بگوييد که کار ما اشتباه بوده، ما آماده هستيم با شما حرف بزنيم و اگر حرفي داريد بشنويم و ما نيز اگر سخني داريم شما بايد آن را بشنويد.
شما (آمريکا) حکومت برتر از حکومت ايران نيستيد. ما به ملت شما احترام مي‌گذاريم اما به حکومت شما شديدا معترضيم و به خاطر اقداماتي که انجام داديد شما را محکوم مي‌کنيم و در عين حال اعلام مي‌کنيم راه بازگشت وجود دارد.
پرستاران همواره براي رفاه مردم و کاهش درد افرادي که دچار مشکل هستند تلاش مي‌کنند و ارزش کار آنها با بيان تشکر و کمک‌هاي مالي امکان‌پذير نيست؛ چرا که آنها کار بسيار بزرگ و ارزشمندي را انجام مي‌دهند و خدا به پرستاران اجر بي‌پاياني خواهد داد و ما نيز بايد به آنها خدمت بيشتري کنيم.
پويش هر هفته «الف، ب، ايران» که از سوي وزارت نيرو در دست پيگيري است، براي ايران بسيار پربرکت است. اين که طي شش ماه 227 طرح و پروژه‌ مهم افتتاح مي‌شود و همچنين اين که تا امروز 90 طرح افتتاح شده است موجبات افتخار براي دولت و مردم است؛ چرا که خدمت به مردم ايران، افتخاري براي ماست.
به گفته استاندار اردبيل ميزان گردشگر در شهرستان مشگين‌شهر افزايش يافته و از 300 هزار به بيش از يک ميليون نفر رسيده است. اينکه بتوانيم جاذبه‌هاي گردشگري را در استان افزايش دهيم و مناظر تفريحي و ديدني را براي بازديد مردم مهيا کنيم، مهم است. سدهايي که افتتاح مي‌شود، علاوه بر تأمين آب مورد نياز منطقه مي‌تواند محلي براي جذب گردشگر باشد و وزارت نيرو با همکاري وزارت گردشگري مي‌توانند با رعايت تمامي اصول زيست محيطي فضاي مناسب براي استفاده گردشگران در اين مناطق را فراهم کنند.
استان اردبيل مرکز کشاورزي و صنعتي و گردشگري است و همچنين ان‌شاء‌ا... تبديل به مرکز سلامت براي منطقه و کشورهاي همجوار خواهد شد. به همين دليل نيز آباداني اين استان براي ما بسيار اهميت دارد.