زمستان بهاری بورس

در پي التهابات ارزي سال 97، عده‌ زيادي به بازارهاي مختلف مالي هجوم آوردند که به افزايش بي‌سابقه قيمت‌ کالاها و اجناس مختلف منجر شد. در اين بين، هرچند بازار سرمايه از بقيه بازارها عقب ماند و رشد کمتري را به ثبت رساند، اما با فروکش‌کردن التهابات از ابتداي سال‌جاري، جريان مثبتي در اين بازار آغاز شد. عوامل مختلفي در اين جريان دخيل هستند که کارشناسان آنها را به چند دسته اصلي تقسيم مي‌کنند؛ هجوم نقدينگي ناآشنا و بي‌اطلاع به دنبال رکود بازارهاي موازي، کاهش سود بانکي و بودجه از جمله اين عوامل هستند. پيش از اين، شرايط بازار جهاني نيز به کمک بورس تهران آمده بود و در رشد اين بازار نقش‌آفريني کرد. حال، بازيگران و کارشناسان بازار سرمايه اميدوارند مسئولان مربوطه از اين فرصت طلايي بهره لازم را ببرند تا با تداوم رشد اين بازار که امنيت و پايداري آن نسبت به ديگر بازارهاي ايران بيشتر است، مسير توسعه اقتصادي هموار شود.
ادامه روند صعودي
بازار بورس در آخرين روز معاملات هفته جاري سبزپوش ماند و شاخص اين بازار با 7087 واحد رشد رقم بي‌سابقه 384 هزار و 99 واحد را به ثبت رساند. به گزارش ايسنا، روز گذشته نه‌تنها شاخص کل بازار با رشد مواجه بود بلکه شاخص کل با معيار هم‌وزن نيز رشد داشته و با 1518 واحد صعود در رقم 121 هزار و 488 واحد ايستاد. معامله‌گران 651 هزار معامله انجام دادند که ارزش آن 32 هزار و 161 ميليارد تومان بود که نسبت به روز سه‌شنبه کاهش داشت. از سوي ديگر، سهام شرکت‌هاي بزرگ رشد داشت و فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، پالايش نفت بندرعباس، صنايع پتروشيمي خليج فارس، معدني و صنعتي چادرملو، گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد و معدني و صنعتي گل‌گهر نسبت با ساير نمادها بيشترين تاثير مثبت را بر بازار داشتند.
نمادهاي پربيننده


نمادهاي پربيننده بازار بورس نيز شامل بانک‌هاي تجارت، ملت و اقتصاد نوين، سايپا، س. صنايع شيميايي ايران، فولاد مبارکه اصفهان و ماشين‌سازي اراک بودند.
رشد فرابورس
شاخص کل فرابورس نيز همانند بورس رشد داشت و با 83 واحد رشد رقم 5030 واحد را به ثبت رساند. معامله‌گران در فرابورس 353 هزار معامله انجام دادند که 73 هزار و 280 ميليارد تومان ارزش داشت. پتروشيمي‌مارون، پتروشيمي زاگرس، سهامي ذوب آهن اصفهان، صنايع ماشين‌هاي اداري ايران، فولاد هرمزگان جنوب و سنگ‌آهن گهر‌زمين نسبت به ساير نمادها بيشترين تاثير مثبت و در مقابل توليد نيروي برق دماوند بيشترين تاثير منفي را در فرابورس داشتند. سهامي ذوب آهن اصفهان، گروه صنايع کاغذ پارس، س. توسعه و عمران استان کرمان، گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي، توسعه مولد نيروگاهي جهرم، توزيع دارو‌پخش و فرابورس ايران نمادهاي پربيننده فرابورس بودند.
هشدار به فعالان شبکه‌هاي اجتماعي
مديرعامل بورس تهران نيز با بيان اينکه کساني حق مشاوره را دارند که از سازمان ناظر مجوزهاي مربوط به آن را دريافت کرده باشند، گفت: اطلاع‌رساني و ارائه مشاوره به‌هيچ‌وجه نبايد به صورت انبوه و از طريق شبکه‌هاي اجتماعي و کانال‌هاي فضاي مجازي انجام شود. علي صحرايي در گفت‌وگو با ايلنا درباره اقدامات مسئولان بازار بورس براي جلوگيري از اطلاعات‌فروشي و سيگنال‌فروشي عده‌اي در بازار سرمايه از طريق شبکه‌هاي اجتماعي اظهار کرد: پليس فتا اين موضوع را پيگيري مي‌کند و تفاهمنامه‌اي بين سازمان بورس و پليس فتا در اين باره منعقد شده است تا همکاري فني لازم در اين زمينه انجام شود و امکان برخورد قضايي با متخلفان وجود داشته باشد.