پایان دومینوی راست افراطی

مکرون ۳۹ ساله 66درصد از آرای فرانسویان را به دست آورد و به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهوری فرانسه وارد تاریخ این کشور شد. مارین لوپن رقیب مکرون هم توانست ۳4 درصد آرا رای دهندگان را کسب کند.
همچنین در این انتخابات سطح مشارکت رای دهندگان معادل ۷۵. ۳۴ درصد بوده و از میزان کل آرا ۶. ۴۶ درصد رای نیز آرای سفید و باطله بودند. روز یکشنبه از ۴۸ میلیون فرانسوی دعوت به عمل آمده بود که در دور دوم انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری این کشور شرکت کنند.
۷۵ درصد دارندگان حق رای در این انتخابات شرکت کرده بودند که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۲ (۸۰ درصد) کاهش نشان می‌داد. این انتخابات با تدابیر سخت امنیتی همراه بود و ۵۰ هزار پلیس از آن محافظت می‌کردند.
اهمیت این انتخابات در آن بود که نه تنها سرنوشت فرانسه را در چهار سال آینده تعیین می‌کرد، بلکه همچنین مسیر آینده‌ اتحادیه اروپا را‌ترسیم می‌کرد. فرانسوی‌ها با این انتخابات نشان دادند که خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند.


امانوئل مکرون، نامزد مستقل لیبرال چپ، و مارین لوپن، نامزد حزب راستگرای پوپولیست جبهه ملی بودند که در دور دوم انتخابات با هم رقابت سختی داشتند. اهمیت پیروزی مکرون در آن است که رقیب او لوپن تمرکز کارزار انتخاباتی خود را بر جایگزینی واحد پول یورو، خروج از اتحادیه اروپا  و نیز مقررات سخت‌گیرانه‌تر در زمینه مهاجرت کرده بود. مکرون خود در نخستین واکنش در این باره گفت که‌صفحه‌ای جدید در تاریخ طولانی فرانسه ورق خورده‌که بازیابی دوباره‌امید و اعتماد‌است. مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید فرانسه، یکشنبه آینده، برگزار خواهد شد، و به این‌ترتیب دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند پایان خواهد یافت.
در واکنش به پیروزی امانوئل مکرون در انتخابات فرانسه، سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان این نتیجه را‌پیروزی برای اروپایی متحد و مستحکم‌توصیف کرده است. در واکنشی دیگر، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، پیروزی مکرون را‌حفظ فرانسه در قلب اروپا‌توصیف کرده است. دولت آلمان پیش از برگزاری دور دوم انتخابات فرانسه هم، حمایت خود را از مکرون در برابر رقیبش لوپن اعلام کرده بود. دونالد‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هم در توئیتی‌پیروزی بزرگ‌مکرون در انتخابات را به او تبریک گفت و افزود که‌چشم‌انداز همکاری با اوست‌.
وعده لوپن پس از شکست
رهبر حزب جناح راست جبهه ملی پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که حزبش به یک تغییر عمیق نیاز دارد تا به یک نیروی سیاسی بزرگتر وطن‌پرست تبدیل شود.
 مارین لوپن گفت: جبهه ملی باید عمیقا خود را تجدید کند تا بتواند به فرصتی تاریخی دست یابد و انتظارات مردم فرانسه را برآورده سازد. من پیشنهاد می‌کنم تا تغییر عمیق جنبش ما به منظور ایجاد یک نیروی سیاسی جدید آغاز شود.
وی افزود: با وجود شکست، نتیجه مبارزات من در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تاریخی بود و حزب جبهه ملی به عنوان یک نیروی اپوزیسیون اصلی در برابر امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور جدید فرانسه تبدیل خواهد شد. لوپن در ادامه گفت: چشم‌انداز سیاسی فرانسه، تفرقه و جدایی میان وطن‌پرستان و طرفداران جهانی‌سازی است. من از تمامی وطن‌پرستاران فرانسوی می‌خواهم تا به جنبش سیاسی جدیدم بپیوندند.
در همین حال لوپن گفت: من فورا مبارزات انتخاباتی جدید برای انتخابات پارلمانی را که قرار است در چند ماه آتی برگزار شود، آغاز می‌کنم.
فلوریان فیلیپو، معاون رهبر حزب جبهه ملی ضمن بازگو کردن اظهارات لوپن گفت: نتیجه مبارزات انتخاباتی لوپن بی‌سابقه بود و من مبارزات او را تحسین می‌کنم. وی افزود: جبهه ملی مخالف ماکرون است. من قبول دارم که حزب ما نیازمند تغییر است و این جنبش سیاسی جدید تحت عنوان جبهه ملی نخواهد بود. موفقیت ماکرون در انتخابات در حقیقت پیروزی برای الیگارشی مالی بوده است. در همین حال پدر ماری لوپن، کاندیدای ریاست‌جمهوری شکست خورده حزب جبهه ملی در انتخابات فرانسه گفت، پیشنهادهایی که دخترش برای کنار گذاشتن ارز یورو و‌ترک اتحادیه اروپا داد موجب شکستش در این انتخابات شد.
 ژان ماری لوپن، در واکنش به شکست دخترش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من فکر می‌کنم مشکلاتی که از بابت موضعگیری در قبال یورو و اروپا و مستمری‌های بازنشستگی به وجود آمد باعث تضعیف کمپین انتخاباتی لوپن شد.
وی تصریح کرد: من تصور می‌کنم که ما باید با مردم فرانسه درباره مشکلات واقعی، مشکلات جمعیتی و مشکلات مربوط به مهاجرت انبوه صحبت کنیم.
ماکرون: به مبارزه با‌تروریسم
ادامه می‌دهیم
رئیس‌جمهوری منتخب فرانسه تأکید کرد: کشورش به ایفای نقش در حوزه مبارزه با‌تروریسم ادامه خواهد داد و در این زمینه طلیعه دار خواهد بود. امانوئل ماکرون، در سخنرانی خود در جمع حامیانش با بیان این که فصل دیگری در تاریخ طولانی کشورش رقم خورده است، خطاب به مردم اظهار کرد: شما پس از یک نبرد طولانی دموکراتیک تصمیم گرفتید به من اعتماد کنید و من از این امر بسیار خرسندم.
وی متعهد شد که شکاف‌های اجتماعی در کشورش را مدنظر قرار دهد. رئیس‌جمهوری جدید فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد، دلایلی را که منجر به این شده که مردم به جناح‌های افراطی دهند، می‌داند. ‌ماکرون تصریح کرد: در پنج سال آینده من با افتخار و اراده به فرانسه خدمت خواهم کرد. وی همچنین تأکید کرد: فرانسه به ایفای نقش خود در امر مقابله با تغییرات آب و هوایی و مبارزه با‌تروریسم ادامه خواهد داد.  
وی در این زمینه همچنین تصریح کرد: فرانسه در خط مقدم مبارزه با‌تروریسم خواهد بود. ماکرون قبل از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که مبارزه با‌تروریسم از جمله اولویت‌های دولت وی خواهد بود.