مومنی: چین با ۳۱۰ میلیارد دلار ۲۲۶ میلیون شغل ایجاد کرد

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برخی وعده‌های نامزدها مبنی بر آوردن پول نفت سر سفره مردم تصریح کرد: این تجربه آوردن پول نفت سر سفره‌های مردم، یعنی اینکه مردم را به مفت خوارگی عادت دهیم.
 هیچ کشوری در دنیا از طریق‌ترویج مفت خوارگی پیش نمی‌رود. هر کس به مردم این وعده را داد که متاسفانه در بین برخی نامزدها در این خصوص مسابقه هم وجود دارد، اقدام صحیحی نکرده است. فرشاد مومنی اظهار کرد: کسانی که خیلی محکم سخن می‌گویند و «اگر»‌ی را در سخنان خود مطرح نمی‌کنند، می‌توان گفت این گزاره‌های مطرح شده از سوی آنان نسبتی با اعتبار علمی ندارد. در دولت گذشته یکی از مقامات ادعا کرد در یک دوره یک ساله ۲. ۵ میلیون فرصت شغلی در کشور می‌تواند ایجاد کند. در قلمرو علم اقتصاد اشتغال یک متغیر سیستمی است و کالا نبوده که با تخصیص ارز ایجاد شود. باید یک سیستم هماهنگ کار کند تا تقاضا برای شغل ایجاد شود. تقاضا برای اشتغال یک تقاضای مشتقه است، یعنی اگر قوه قضائیه خوب کار نکند و امنیت حقوق مالکیت نباشد، کسی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. اگر نظام قانون گذاری کشور به گونه‌ای باشد که بدون رفتار مولد به ثروت بتوان رسید، کسی دنبال شغل مولد نخواهد رفت.
وی  اظهار کرد: معجزه اقتصادی بزرگ ربع پایانی قرن بیستم کشور چین بود و بیش از دو دهه توانستند عملکرد خوبی داشته باشند. دولت در این کشور بیشترین اهتمام را به خلق فرصت‌های شغلی مولد اختصاص داد. در فاصله سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۶ دولت چین ۲۲۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است. این رقم را از طریق ۳۱۰ میلیارد دلار ایجاد کردند. از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در ایران از محل فروش نفت و غیرنفت حدود ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق شد ولی حاصل آن ایجاد اشتغال نزدیک به صفر بوده است. وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۳ به بعد همواره در ایران تورم دو رقمی داشته‌ایم که فقط سه مقطع از این زمان مستثنی است. آثار این امر در سلامت تا سال ۱۳۸۸ به ازای هر سال، یک درصد جمعیت در ایران از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر رفتند. در سال ۱۳۹۲ این نسبت از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به ۵ برابر رسیده است. این طرح تحول سلامت در واکنش به این شرایط بود.
 مومنی خاطرنشان کرد: متر و معیار ما باید این باشد که چه کسی محتاط‌تر سخن می‌گوید. متر و معیار دیگر ما باید این باشد که باید برنامه ادعاها را نیز بخواهیم. اگر کسی بگوید کاری می‌کنم ولی برنامه‌ای ارائه نکند، نمی‌توان برنامه وی را کارشناسی کرد. مبارزه انتخاباتی مبارزه حق و باطل نبوده بلکه مبارزه شایستگی هاست. هر وقت در تاریخ علم و دین منزلت عقل کاهش یافت، انحطاط می‌شود. دولت قبل بدهی‌های زیادی را ایجاد کرد که سر رسید آن در این دولت بود.