ویژگی های عین الاسد مهم ترین دژ نظامی آمریکا در عراق

تصاویر ماهواره ای منتشر شده از پاسخ موشکی ایران به تروریست های آمریکا، نشان دهنده حمله دقیق و نقطه ای است. دست کم 5 نقطه هدف حمله قرار گرفته که موشک ها درست وسط هدف زدند
 
شریفی -پایگاه «عین‌الاسد» یا الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق که حمله تروریستی بامداد جمعه که منجر به شهادت سردار سلیمانی، ابو مهدی المهندس و همراهانشان شد،  از مبدأ آن انجام شده بود، هدف موشک های ایران قرار گرفت. درباره این پایگاه چه می دانیم؟ گزارش پیش رو به مشخصات و اهمیت دژ اصلی نظامیان آمریکایی در عراق می پردازد.
پایگاهی به وسعت منطقه سبز
پایگاه «عین‌الاسد»، پایگاه ارتش عراق در غرب آن کشور است و طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین پایگاه‌های مورد استفاده ارتش ایالات متحده به‌شمار می‌رود؛ پایگاهی که هم دونالد ترامپ و هم مایک پنس، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او با نیروهای آمریکایی در آن دیدار کرده‌اند و مساحت آن به ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد می رسد. پایگاه عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری بغداد، پایتخت عراق، در استان الانبار قرار دارد. ساخت این پایگاه به پایان دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ باز می‌گردد. به گفته نشریه «ایرفورس تکنولوژی» این پایگاه از نظر موقعیت و نیز راحتی دسترسی، پایگاهی است بسیار مهم، که در عین حال نیروهای آمریکایی و ائتلافی را که واشنگتن رهبری می‌کند، در خود جای داده است. در جریان جنگ عراق نیز «مهم‌ترین» پایگاه تدارکاتی، تأمین سوخت و خودروهای نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا بود. عین‌الاسد یک باند فرود آسفالت دارد که طول آن ۳۹۰۰ متر است.
از قادسیه تا عین الاسد


این پایگاه که پیش از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به پایگاه «القادسیه» معروف بود، پایگاه هواپیما‌های جنگی و بالگرد‌ها بود و حدود ۵۰ هواپیمای متعلق به نیروی هوایی عراق که بیشتر از نوع میگ «اس ۲۵» بودند، در این پایگاه قرار داشتند و علاوه بر آن شامل انبار مهمات و سلاح بود. پس از تهاجم آمریکا به عراق، این پایگاه هدف بمباران شدید قرار گرفت و از کار افتاد. اما با گذشت زمان این پایگاه توسط آمریکایی‌ها اشغال و بازسازی شد. در  این زمان بود که یک باند فرود جدید در کنار باند‌های قدیمی به آن اضافه شد تا ارتش آمریکا برای فرود هواپیما‌های جنگی و هواپیما‌های باری نظامی خود از آن استفاده کند. بیش از دو هزار نظامی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد مستقر هستند و علاوه بر آن بالگرد‌های جنگی، یگان‌های شناسایی و تیم‌های ویژه در آن قرار دارند و به سیستم‌های رصد هوایی تا شعاع بیش از ۴۰۰ کیلومتر مجهز است که مأموریت جست وجوی ابوبکر البغدادی سرکرده پیشین داعش را نیز بر عهده داشتند. این پایگاه همچنین شامل یک مرکز آموزشی و تعدادی از هواپیما‌های وابسته به ائتلاف آمریکایی است. تا سال ۲۰۱۰ این پایگاه مقر نیروی دوم تفنگداران اعزامی آمریکایی در عراق بود. پایگاه الاسد در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل به دولت عراق بازگردانده شد و پس از آن به مرکز لشکر هفتم ارتش عراق تبدیل شد. در سال‌هایی که ائتلاف ادعایی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه وارد عملیات شد، پایگاه الاسد بار دیگر نقش کلیدی بازی کرد. تفنگداران دریایی ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ دوباره به این پایگاه بازگشتند. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز صدها نیروی جدید به این پایگاه فرستاد. این پایگاه مورد استفاده نیروهای بریتانیایی و دیگر متحدان ایالات متحده نیز   قرار گرفته است. عمده فعالیت های کنترل پهپادی آمریکادر عراق و بخشی از منطقه از این پایگاه انجام می شد و می توان آن را سیستم ویژه ارتباط پهپادی  و مغز کنترل کننده آن ها دانست.
عین الاسد؛ شهری آمریکایی در دل عراق
سال 2006، خبرنگار بی بی سی که به درون این پایگاه رفته بود، آن را چنین توصیف کرد: «قسمتی از پایگاه که برای آمریکایی ها بود، وضعیت بهتری داشت و آسفالت ها سالم تر بود. آن ها تلاش کرده بودند آن جا را مثل یک منطقه حومه نشین آمریکا در بیاورند... برای این که سربازان دیوانه نشوند، آن جا رستوران، سینما، کافی شاپ هم هست... هیچ چیز حتی آب سربازان آمریکایی مستقر در عین الاسد هم از عراق نیست و تمام آن از آمریکا می آید». اکنون آن چه طبق گزارش ها روشن است، این است که عین الاسد یک پادگان-شهر نظامی آمریکایی است که واشنگتن روی آن حساب ویژه باز می کند و به نوعی آن را مرکز فعالیت های خود در عراق و تاحدودی منطقه قرار داده یا آن طور که العالم تیتر زده بود، آن را «پایتخت آمریکا در عراق» کرده است. خانه ای اشغال شده که دیگر برای ساکنانش امن نیست.
طی سال های گذشته پایگاه عین الاسد به مقصدی برای روسای جمهور آمریکا، وزرای دفاع و مقامات ارشد آن تبدیل شد  که در سفر به عراق از نظامیان این پایگاه نیز بازدید می‌کردند. نخستین بار «جرج بوش» پسر در دسامبر ۲۰۰۸ از آن بازدید کرد. آوریل ۲۰۰۹ نیز هواپیمای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این پایگاه فرود آمد؛ اما این پایگاه سال گذشته پس از سفر «چراغ خاموش» دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا، بسیار جنجال برانگیز شد. سال گذشته  دونالد ترامپ به همراه همسرش به طور سرزده برای دیدار کریسمس با سربازان آمریکایی به این پایگاه هوایی رفتند. در این سفر که رئیس جمهور آمریکا از ترس جانش حاضر نشد پایش را در بغداد (پایتخت) بگذارد، در سخنانی پر حاشیه گفت: خیلی غم انگیز است که 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی اما برای رفتن به آن جا ناچار باشی سفرت را تا این حد فوق العاده مخفیانه نگه داری و هواپیماها (ی اسکورت) و بزرگ ترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری بکنی تا سالم به مقصد برسی.
یک سال بعد او هم مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، دوباره بدون رفتن به بغداد به عین الاسد رفت. مایک پنس، دراین سفر از پیش اعلام نشده به عراق، به طورمستقیم به این پایگاه هوایی در استان الانبار در غرب عراق رفت و با نظامیان آمریکایی دیدار و در ضیافت ناهار و مراسم عید شکرگزاری آن ها شرکت کرد. او پس از این دیدار به اربیل سفر کرد و در آن جا با «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد، اما زحمت سفر به بغداد را پس از گذشت 50 روز از آشوب در این کشور به خود نداد. همه این سفرها به این پایگاه، وزن بالای عین الاسد را در سیاست خارجی واشنگتن در قبال عراق نشان می دهد.
دارایی بر باد رفته ترامپ
«ما در آن جا [عراق] پایگاهی بسیار گران‌قیمت داریم که سال‌ها پیش از ریاست جمهوری من ساخته شد و احداث آن میلیاردها دلار هزینه داشته است. تا زمانی که عراق هزینه آن را نپردازد، ما هم نخواهیم رفت». این بخشی از سخنان تهدیدآمیز ترامپ پس از رای نمایندگان پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بود. سخنانی که نشان می داد عین الاسد خط قرمز آمریکایی ها بوده است. 4 دسامبر گزارش هایی از یک حمله راکتی به عین الاسد منتشر شد. منابع آمریکایی اعلام کردند خودرویی که راکت ها از آن پرتاب شده، فورا منهدم شد. با انتشار تصاویر از خودروی منهدم شده، مشخص شد با وجود سوار بودن 15 گلوله کاتیوشا روی آن، تنها 8 عدد خالی شده و 7 عدد باقی مانده است. این یعنی حفاظت از عین الاسد آن چنان بالاست که طی یک حمله کاتیوشایی به آن، یک خودرو پیش از آن که 15 گلوله کاتیوشا خالی کند (امری که شاید ظرف چند ثانیه انجام گیرد)، منهدم شده است.
حالا به نظر می رسد رویای آمریکایی ها که در پی توسعه این پایگاه برای استقرار بمب افکن بی ۵۲ و گسترش حملات تروریستی خود بودند، برباد رفته است. پاسخ کوبنده بامداد چهارشنبه ایران به حمله تروریستی آمریکا در حالی است که اطلاعات دقیقی از سامانه های دفاع هوایی آمریکا و دلایل عمل نکردن آن ها در دست نیست. برخی منابع تایید نشده می گویند: «آخرین تصاویر ماهواره ای از پایگاه هوایی الاسد در عراق که توسط سرویس ماهواره ای اپل (در سال 2016) ثبت شده نشان می دهد سیستم پدافند هوایی پاتریوت در این پایگاه مستقر بوده است». از طرفی، گفته می شود در عملیات پاسخ به تهاجم آمریکا از موشک های «قیام» که از سامانه مختل کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک های بارانی بوده، استفاده شده است. با همه این گمانه زنی ها سیستم های پدافند هوایی پاتریوت ناکارآمدی خود را  پیش از این هم در حملات موفق به مراکز نفتی آرامکو عربستان نشان داده است. حالا این بار موشک های ایرانی این ناکارآمدی را اثبات کردند.