ارزیابی رسانه ها و تحلیل گران از سیلی ایران به آمریکا

 
سی ان ان: تاریخ ثبت می کند که ترامپ خاورمیانه  را باخت
اندیشکده آمریکایی: ایرانی ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند

سیلی موشکی ایران به آمریکا در انتقام از ترور حاج قاسم سلیمانی توسط تروریست های پنتاگون، از همان ساعات اولیه بامداد دیروز به موضوع تحلیل رسانه ها و چهره های مختلف تبدیل شده است.
سی ان ان : تاریخ ثبت می‌کند که ترامپ خاورمیانه را باخت
در همین راستا شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با تاکید بر این که «دورنمای ورود آمریکا به درگیری‌های بیشتر و حالا با ایران تقریبا غیر قابل تصور است» نوشت: تاریخ ثبت خواهد کرد که این دونالد ترامپ بود که خاورمیانه را از دست داد. بحرانی که بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، جهان نگران وقوعش بود اکنون دارد برای ما اتفاق می‌افتد. این تحلیل افزوده است:  از آن جایی که آمریکایی‌ها از این که کشورشان در منطقه مضمحل شده آگاه هستند، دشوار بتوان تصور کرد که آن ها در صورت تشدید جنگ در منطقه بخواهند برای مدت طولانی از ترامپ حمایت کنند. سی ان ان افزوده است: آمریکا سابقه حمله به عراق بر پایه‌ ادعاهای واهی تملک سلاح‌های کشتار جمعی و مقصر بودن این کشور در حملات 11 سپتامبر را دارد، در حالی که جنگش علیه عراق صدها هزار نفر را به کشتن داده و تریلیون‌ها دلار خسارت به جا گذاشته است. در همین حال به گزارش فارس، یک کارشناس سی‌ان‌ان نیز درباره این اتفاق تاکید کرد: برخورد موشک‌های ایران به پایگاه آمریکا، پیامی به ترامپ بود. این پیام که با این موشک‌ها چه می‌کنی؟ می‌دانیم که ایران زرادخانه موشکی بسیار بزرگ و متنوعی دارد.
فاکس نیوز: این آزمون بسیار دشواری برای ترامپ است
در همین راستا تحلیل گر شبکه ضد ایرانی فاکس نیوز هم گفت: «این بزرگ ترین آزمون ترامپ است و آزمون بسیار دشواری هم هست. می‌دانید که ترامپ با شعار پایان دادن به جنگ روی کار آمد، به همین دلیل باید دید که اکنون اوضاع را تا کجا و چطور پیش می‌برد. ما در سال انتخابات قرار داریم و این رخداد می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.»
ریچارد هاس: ترامپ باید بگوید برای برداشتن تحریم‌ها آمادگی دارد
 همچنین «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتر نوشت: «محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که کشورش نه به دنبال تشدید تنش است و نه جنگ. بیانیه صبح چهارشنبه (به وقت واشنگتن) دونالد ترامپ فرصتی برای تکرار این موضع (ظریف) است و او باید بگوید که ایالات متحده به دنبال تغییر رژیم نیست و همزمان با این که خویشتنداری واقعی در برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ایجاد شود، برای برداشتن تحریم‌ها آمادگی دارد.»
سناتور دموکرات: جنگ با ایران به نفع امنیت ملی آمریکا نیست
«اِیمی کلوبوچار» سناتور دموکرات آمریکایی نیز در واکنش به این عملیات در صفحه توئیتر خود نوشت: «همزمان که منتظر ارزیابی‌ها از خسارات حملات امشب هستیم، مهم است که هر واکنشی را که قرار است نشان دهیم، ملاحظه کنیم. جنگ تمام عیار با ایران به نفع امنیت ملی آمریکا یا متحدانش در منطقه نیست.»
الجزیره: ایران مرحله جدیدی را در منطقه آغاز کرده است
همچنین مدیر شبکه الجزیره در ایران با اشاره به مواضع سپاه پاسداران تاکید کرد: این کشور مرحله جدیدی در منطقه آغاز کرده و آن، زدن مستقیم پایگاه‌های آمریکاست.
رند پال: باید تشدید تنش را متوقف کنیم
در عین حال «رند پال» سناتور ضد ایرانی و جمهوری‌خواه نیز گفت: باید پیش از آن که تنش‌ها به جنگ بی‌پایان دیگری در خاورمیانه منتهی شود، تشدید تنش را متوقف کنیم.
نانسی پلوسی: آمریکا و دنیا تاب جنگ ندارند
با این حال «نانسی پلوسی» نماینده دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتر نوشت: «بعد از حمله به نیروهای آمریکا در عراق، به دقت وضعیت را رصد می‌کنم. باید از ایمنی سربازانمان و از جمله پایان دادن به اقدامات تحریک‌آمیز غیرضروری از سوی ایران اطمینان حاصل کنیم و بخواهیم که ایران، خشونت را متوقف کند. آمریکا و دنیا تاب جنگ ندارند.»
مدیر مطالعات دفاعی یک اندیشکده آمریکایی: ایرانی‌ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند
«هری کیزیانس» مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» ضمن هشدار درباره توان بالای تهران برای مقابله با تهدیدات واشنگتن، بر ناتوانی آمریکا برای مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران تاکید کرده است. این کارشناس مسائل دفاعی در آمریکا تصریح کرد: «ایرانی‌ها سال‌هاست که در حال ساختن فناوری‌های موشک بالستیک بوده‌اند. من استدلال می‌کنم که ایرانی‌ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند.»


 
 
 
در واکنش شلیک ده ها موشک بالستیک به پایگاه عین الاسد آمریکا  در عراق انجام شد
نگاه فعالان سیاسی و چهره ها به سیلی سخت ایران
 
اقدام بامداد دیروز سپاه پاسداران در انهدام مراکزی از پایگاه عین الاسد نیروهای متجاوز آمریکایی با واکنش‌های زیادی مواجه شد که محوریت آن ها حمایت و تقدیر از انتقام سخت ایران برای خون شهید سپهبد قاسم سلیمانی بود.
جلیلی: حماقت‌های ترامپ ناقوس اضمحلال رژیم افلیج آمریکا را به صدا درآورده است
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نوشت: ترامپ چهار سال پیش کتابی به نام «آمریکای افلیج» نوشت و در آن اذعان کرد رژیم آمریکا مفلوک است. اگر طبق تعبیر ترامپ، ساختار و بدنه رژیم آمریکا فلج بود، امروز مغز آن نیز دچار مشکل شده و حماقت‌های ترامپ ناقوس اضمحلال رژیم افلیج آمریکا را به صدا درآورده است.
قالیباف: این مشت همچنان بی‌تاب است
محمد باقر قالیباف دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توئیتر خود  با هشتگ «اولین مشت» نوشت: پیکر مطهر شهید سلیمانی دقیقا تا زمان اولین پاسخ ایران به جنایت رژیم آمریکا، در آغوش خاک آرام نمی‌گرفت. برادر شهیدم حالا دیگر در خانه ابدی خود خفته است.  اگر روزی در این کشور کودتا می‌کردند و جواب نمی‌گرفتند حالا با مجاهدت سلیمانی ها اولین مشت فقط پنج روز بعد بر دهانشان خورد و این مشت همچنان بی‌تاب است.
آشنا: آمریکا با هر اقدام نامطلوب با جنگ روبه رو می‌شود
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با اشاره به انتقام سخت نوشت: هر اقدام نامطلوب نظامی از سوی آمریکا در سطح منطقه با یک جنگ تمام عیار منطقه ای روبه رو می‌شود.سعودی‌ها اما می‌توانند مسیری متفاوت را طی کنند؛ آن ها می‌توانند صلح کامل داشته باشند.
ضرغامی:مشغول بررسی خسارت‌ها باش!
سیدعزت‌ا... ضرغامی، ‏رئیس اسبق صدا و سیما نوشت: پایگاه‌های آمریکایی اطراف ما فراوان، ذخیره موشک‌ها فراوان‌تر، توان تولید انبوه بومی هم بی‌نهایت و شهامت پرتاب هم فوق تصور! ترامپ می‌گوید مشغول بررسی خسارت‌ها هستیم. مشغول باش!»
عطاءا... مهاجرانی : مطابق وعده، ایران انتقام گرفت
 سید عطاءا... مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات  نوشت: مطابق وعده، ایران انتقام گرفت. پیش از آن که پیکر پاک شهید سلیمانی در مزارش آرام بگیرد، به پایگاه عین‌الاسد، در همان ساعت و دقیقه شلیک پهپادها، حمله شد.آمریکایی‌ها، به ویژه دلال جهانی دونالد ترامپ، تا می‌توانست کشور‌های عربی منطقه را سرکیسه کرد و دوشید تا دفاع موشکی بدهد. عربستان کارآمدی دفاع موشکی را در آرامکو دید و ارتش آمریکا در عین‌الأسد.
محسن رضایی:اول انتقام را آغاز کردیم و بعد برادرم را به خاک سپردیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توئیتر خود نوشت:  اول انتقام را با ده ها موشک آغاز کردیم و بعد برادرم را به خاک سپردیم. ما ثبت کردیم که آمریکا با این همه تجهیزات پیشرفته و آماده باش نتوانستند از سامانه های خود استفاده کنند. دستمان روی ماشه است. اگر آن ها خطایی کنند فوران خشم نیروهای انقلاب را خواهند دید.
مهدی محمدی: مغزهای عملیاتی خاورمیانه در حال برنامه ریزی برای تحقیر آمریکا
مهدی محمدی تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل نوشت: سپاه پاسخ به جنایت ترورحاج قاسم سلیمانی را با حمله به مهم ترین دارایی های راهبردی آمریکا درخاورمیانه آغاز کرد. حملات به پایگاه های عین الاسدواربیل درواقع حمله به زیرساخت فرماندهی وکنترل، شنود، رادار،جنگ الکترونیک وبه عبارت بهتر،حمله به مغز، چشم و گوش آمریکا درمنطقه است.
جلایی پور: در محافظت از ایران یک پیکر واحد هستیم
حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نوشت: در محافظت از سرزمین ایران، حاکمیت، دولت، قوای نظامی و جامعه ایران «یک پیکر واحد» هستند.
محمد علی ابطحی: زدی ضربتی، ضربتی نوش کن
«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نوشت: زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. وتمام. تشکر. فقط اگر باز هم بزنند می زنند. هم دفاع کردند وهم جنگ نخواهد شد.
محمود صادقی : منشورملل متحد به حق دفاع خللی وارد نمی کند
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: ماده ۵۱ منشور ملل متحد می گوید، درصورت وقوع حمله علیه یکی از اعضای ملل متحد، هیچ یک از مقررات این منشور خللی به حق ذاتی دفاع از خود چه به‌صورت فردی یا به‌صورت جمعی وارد نخواهد ساخت.
محمدصادق جوادی حصار: ایران هیمنه آمریکا را شکست
محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان این که از نگاه استراتژیک حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به دو دلیل می‌تواند انتقام سخت باشد گفت: ایران قدرت نظامی خود را به ثبت رساند و به آمریکایی ها گفت که توانایی‌آسیب رسانی به آن ها را دارد.ایران هیمنه آمریکا را شکست؛ ترامپ گفته بود نمی‌گذاریم هیمنه ما شکسته شود.