خاطیان حادثه بوئینگ علنی محاکمه شوند

آرمان ملي- نسترن فراهاني: درپي فاجعه سقوط هواپيماي بوئينگ 737 اوکراين و مرگ مسافران و خدمه و البته داغدار شدن عده‌اي‌ از مردم، علت آن سوال‌هاي زيادي را براي افکار عمومي و رسانه‌ها ايجاد کرده بود تا اينکه ستاد کل نيروهاي مسلح طي بيانيه‌اي مسئوليت شليک اشتباه موشک به سمت اين هواپيماي مسافربري را بر عهده گرفت. اين موضوع واکنش‌هاي زيادي از سوي مردم و مسئولان در پي داشت. در همين خصوص «آرمان ملي» با چند تن از نمايندگان گفت‌وگو کرده که در ادامه مي‌خوانيد:
مجازات علني خاطيان حادثه بوئينگ
غلامرضا حيدري نماينده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «آرمان ملي» در اين باره مي‌گويد:از ديدگاه من بهترين واکنش اين است که فرماندهي کل قوا دستور بدهد که سلسله مراتبي که فرمان شليک به هواپيما را به پدافند دادند، در ملأعام محاکمه و مجازات شوند. درواقع در حال حاضر بهترين راه براي التيام رنجي که به مردم در پي اين حادثه واردآمده، محاکمه علني مسئولان اين اتفاق است. حيدري با اشاره به افرادي که با انکار علت اين حادثه در روزهاي اخير سعي در دروغ پردازي و فريب افکارعمومي را داشتند گفت: کساني بودند که در اين چند روز مادام دروغ مي‌گفتند، به‌طوري که با قطعيت اعلام مي‌کردند گمانه‌زني‌هاي ارتباط اصابت موشک با اين هواپيما کاملا کذب است، اين افراد چگونه به‌اين قطعيت رسيده بودند؟ مشخص است که کاملا با علم به ابعاد موضوع درست نمي‌گفتند. در نتيجه بايد فرماني صادر شود تا افرادي که به طور واضح به افکار عمومي و جامعه دروغ تزريق مي‌کردند، در ملأعام محاکمه شوند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر ابعاد مرموز اين حادثه ابراز داشت: اين مساله اگر در نوار مرزي بود قابل هضم‌تر بود؛ اما اين هواپيما بايد از آن طرف مرزها حرکت مي‌کرده واين اتفاق سوال‌برانگيز است. در مجموع بايد به‌اين موضوع رسيدگي جدي شود. حيدري با بيان اينکه عوامل نفوذي ذکر شده از سوي مسئولان بايد شناسايي شوند، تصريح کرد: نبايد اجازه داده شود وحدت ملي که در سايه شهادت سردار سليماني ميان مردم ايجاد شد با بي‌توجهي به مطالبات آنها از بين برود. اعتماد عمومي مردم بايد قدر دانسته شود و دستگاه‌هاي اطلاعاتي ـ امنيتي بايد با جديت تمام به اين موضوع ورود پيدا کنند. او با اشاره به تبعات بين‌المللي اين اشتباه گفت: عذرخواهي و پرداخت غرامت به اوکراين طبيعي است چراکه ما زماني که پذيرفتيم تخطي از سمت کشور ما بوده است اين اتفاقات هم در پي آن بايد رخ بدهد و درواقع ايران بايد به وظايف بين‌المللي خود عمل کند. حيدري ادامه داد: در مجموع خانواده‌هاي داغداري که عزيز خود را از دست داده‌اند به اين راحتي موضوع را فراموش نمي‌کنند اما محاکمه علني خاطيان مي‌تواند مرهمي باشد بر درد آنها و البته افکار عمومي هم کمي آرام شوند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر وظيفه مجلس در برهه حساس کنوني گفت: يکي از مسئوليت‌هايي که در اين بازه بر گردن مجلس است، اين است که قوانيني وضع کند که دقيق واضح و مشخص باشد و بيان کند با افرادي که دروغ‌هاي اين چنيني به افکار عمومي مي‌گويند چه برخوردي شود، البته که اين قوانين بايد ضمانت اجرايي هم داشته باشند.
فقط سکوتي شرمسارانه دارم


طيبه سياوشي ديگر نماينده تهران در واکنش به حادثه اخير و بيانيه ستاد کل نيروهاي مسلح، در گفت‌وگو با «آرمان ملي» گفت: من نمي‌خواهم سطح مطالبات مردم را بالا ببرم در صورتي که نتوانيم به‌آنها عمل کنيم. من از صبح درحال پيگيري هستم تا بتوانم مقامات پاسخگو به‌اين موضوع را به مجلس دعوت کنم و ابعاد اين تخطي مشخص شود. محمود صادقي ديگر نماينده تهران نيز در گفت‌وگو با «آرمان ملي» اظهارکرد: از جانب من به مردم بگوييد در مقابل آنها فقط سکوت شرمسارانه مي‌کنم و هيچ سخني جز اين بر زبانم جاري نمي‌شود. مي‌توان گفت برخورد با خاطيان و مسببان اين حادثه تنها سخن مشترکي بود که از زبان اکثر نمايندگان مجلس شنيده مي‌شد، محمدرضا‌بادامچي هم در گفت‌وگو با «آرمان ملي» به اين موضوع اشاره کرد و گفت: براي حفظ وحدت فعلي مردم، بايد مسئولان امر و خاطيان اين موضوع مشخص شود و به طور جدي با آنها برخورد شود در اين صورت مي‌توان گفت شايد درد مردم التيام پيدا کند. ممکن بود خساراتي بيش از اين به کشور وارد شود و قطعا تکرار اين اشتباهات جبران‌ناپذير براي مردم بسيار هزينه‌بردار است. درنهايت مسببان بايد به مردم معرفي شوند وافکار عمومي کاملا در جريان روند مجازات قرار بگيرند. اين نماينده مجلس با تاکيد براينکه بايد با تمام سطوح خاطيان اين حادثه برخورد شود، گفت: مسببين اين موضوع در هر سطحي بايد مجازات شوند، قطعا هم کساني که قصور کرده‌اند شامل يک يا دو نفر نمي‌شوند و چنين اشتباهي طي يک فرآيند رخ داده ‌است. موضوع مهم اين است که‌اين حادثه نمي‌تواند به علت کوتاهي يک نفر رخ داده باشد. او با اشاره به دروغ‌پردازي‌ها، قبل‌از بيان علت اصلي حادثه تاکيدکرد: بزرگترين توقع ناراحتي و بي‌اعتمادي مردم‌اين است که ما در توسعه فناوري با آنها بايد صادق باشيم. اينکه علت اين حادثه پس از چندروز مشخص شود عقلاني نيست و براي حيثيت مسئولان هم خطرآفرين است. بايد از روز اول و قبل از حاشيه‌سازي و دروغ‌پردازي، با مردم روشن صحبت مي‌کردند نه‌اينکه بعد از چندروز و پس از دروغ‌پردازي‌هاي بسيار موضوع را با مردم در ميان بگذارند. مجلس هم مسئوليت‌هاي خود را در اين ميان بايد کامل انجام دهد.
قربانيان فقط فيزيکي نيستند
سهيلا جلودارزاده يکي ديگر از نمايندگاني بود که درخصوص حادثه اخير با «آرمان ملي» گفت‌وگو کرد. او در ابتدا گفت: به خانواده‌هاي داغدار و عزادار تسليت مي‌گويم، به ملت ايران هم بابت غم از دست دادن اين عزيزان تسليت مي‌گويم. اين حادثه امروز و ديروز شروع نشده، درواقع از روزي که اولين دانشجوي ما مجبور شد به خاطر نبود شغل و شرايط لازم در کشور از ايران مهاجرت و در کشور ديگري خدمت کند، از همان روز اين حادثه رخ داد. ما اين جوانان را دائما از دست مي‌دهيم و اين از دست دادن هميشه فيزيکي نيست، خيلي از افرادي که مهاجرت کرده‌اند دوست دارند که ايران جايي براي زندگي بهتر باشد تا بتوانند در کشور خودشان خدمت کنند. وي افزود: ما قربانيان زيادي داريم که فيزيکي نيستند و راه را بايد براي کساني که مي‌خواهند به کشور خدمت کنند، باز کنيم. جلودارزاده با بيان ابعاد بين‌المللي اين حادثه و مسئوليت‌هاي ايران در اين مورد گفت: اين مساله داخلي کشور نيست و بعد بين‌المللي دارد و بايد تابع قوانين بين‌الملل باشيم، علاوه بر اين بايد براي درد بازماندگان هم التيام‌بخش باشيم. تنها راه التيام بازماندگان هم اصلاح رويه‌هاست. او با تاکيد بر نياز مبرم کشور به اصلاح ساختار و رويه درخصوص مهاجرت نوابغ تصريح کرد: من به عنوان يک نماينده توقع دارم رويه‌ها اصلاح شوند تا اين حوادث در هر سطحي قربانيان کمتري بگيرد، اين را ياد گرفتم که هر جا اشتباهي صورت مي‌گيرد بايد راه را از اول طي کرد و ما بايد از اول راه مانع از خروج سرمايه‌هاي نبوغ کشور شويم. ما بايد براي حقوق مردم اعتبار قائل شويم و دخالت آنها را در سرنوشت خودشان به رسميت بشناسيم.