شوراي نگهبان كوتاه بيايد

روايت «آرمان ملي» از تاثيرات اتفاقات جامعه
بر انتخابات پيش رو:
شوراي نگهبان كوتاه بيايد
 


احمد حکيمي‌پور: شوراي نگهبان با تعامل بيشتر عمل کند اثرات مثبتي دارد
علي صوفي در گفت‌وگو با «آرمان ملي»: فضاي جامعه نسبت به انتخابات مثبت نيست
آرمان ملي- حميد شجاعي: جريان‌هاي سياسي زماني که خود را آماده و مهياي حضور در انتخابات مي‌کردند به فکر اتفاقات پيش‌بيني نشده در جامعه نبودند. اتفاقاتي که نبايد گذاشت انتخابات را به‌عنوان مهم‌ترين رويداد سياسي کشور به امري حاشيه‌اي در جامعه بدل کند. گويي اينکه ديگر چنين امري دغدغه اول مردم نيست. با اين حال همانطور که عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان گفته بررسي صلاحيت‌ کانديداهاي مجلس تا پايان روز شنبه به اتمام رسيده و نتايج آن متعاقبا اعلام خواهد شد. با توجه به شرايط فعلي جامعه که هر از چندي با خبري زير و زبر مي‌شود اگر رويکرد شوراي نگهبان به بررسي صلاحيت‌ها توام با تعامل بيشتر باشد بايد شاهد حضور مردم در انتخابات باشيم، اما اگر رويکردها به انتخابات مشارکتي نباشد نمي‌توان بارقه‌هاي اميد را در جامعه مشاهده کرد.
تاثير اتفاقات جامعه بر انتخابات
انتخابات مجلس مهم‌ترين رويداد سياسي کشور در سال جاري است که بر اثر اتفاقات متعددي که در سال جاري رخ داده حداقل براي مردم نبايد در حاشيه قرار گيرد. اگر تا پيش از اين جريانات سياسي مشغول بحث و بررسي پيرامون چگونگي حضور در انتخابات بودند، اما امروز پس از اتفاقات رخ داده در جامعه حتي خود فعالان سياسي نيز رويکرد روشني درخصوص آينده پيش رو و تاثيرات اتفاقات رخ داده بر انتخابات ندارند. هر چند انتخابات مجلس يازدهم تنها تحت تاثير مسائل و اتفاقات داخلي نيست و چه بسا اتفاقات و رخدادهاي بين‌المللي بسيار بيشتر از رخدادهاي داخلي بر انتخابات مجلس سايه افکنده است. به طور خاص مباحثي همچون تحريم‌ها، تحولات عراق، ترور سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني و پاسخ ايران به اين ترور و هدف قراردادن پايگاه آمريکايي‌ها در عراق از جمله مسائلي است که تاثير مستقيمي بر سياست داخلي ايران مي‌گذارد. البته طي روزهاي اخير نيز اتفاق باور‌نکردني خطاي انساني در هدف قراردادن هواپيماي اوکرايني و بازگو کردن اين مساله پس از 2 روز نيز تاثير بسيار زيادي بر کاهش اعتماد عمومي گذاشت. با احتساب اين مسائل است که انتخابات نبايستي براي مردم در حاشيه قرار بگيرد. از سوي ديگر ناآرامي‌هاي آبان ماه، نارضايتي‌هاي اقتصادي و معيشتي مردم و برخي ناکارآمدي‌ها نيز موجب شد تا مردم حتي پيش از رخ دادن اين مسائل نيز رويکرد مثبت و فعالي نسبت به انتخابات نداشته باشند و برعکس انتخابات مجلس دهم در اسفند94 و رياست جمهوري دوازدهم در ارديبهشت 96 که جامعه از ماه‌ها قبل به استقبال انتخابات رفته بود در اين انتخابات اصلا شور و شوقي در حد انتظار در مردم احساس نمي‌شود. حال اگر به اين مسائل احتمال عدم تاييد صلاحيت‌ها را نيز اضافه کنيم، خواهيم ديد همانطور که جهان از ديدن حضور ميليوني مردم ايران در تشييع تاريخي شهيد سپهبد قاسم سليماني حيرت کرد، برخي نيز از استقبال سرد مردم در انتخابات متحير خواهند ماند. چرا که حضور در انتخابات بايسته‌ها و مولفه‌هايي دارد که اگراين مولفه‌ها درست و در زمان خود به‌کار گرفته شود پاسخگو خواهند بود و الا تاثير خاصي نخواهند گذاشت.
در سطح رسانه‌ها و احزاب
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص انتخابات پيش رو و تاثير اتفاقات بر انتخابات اظهارداشت: امروز غرق دراتفاقاتيم و معلوم نيست تا انتخابات قرار است چه اتفاقات ديگري رخ دهد. امروز مردم غرق در شوک‌هاي خبري‌اند و جامعه وضعيت عادي ندارد. اکنون بيش از همه چيز بحث عدم صداقت مسئولان مردم را شوکه کرده است. احمد حکيمي‌پور درباره رويکرد مردم نسبت به انتخابات به «آرمان ملي» گفت: هنوز تا انتخابات زمان زيادي باقي است. آن‌طور که خود من ارزيابي دارم آنهايي که واقعا در انتخابات شرکت مي‌کنند يا با انتخابات کنار مي‌آيند معمولا در چند روز پاياني انتخابات را دنبال خواهند کرد. مباحثي هم که اکنون انجام مي‌شود در سطحي خاص و لايه‌هاي خاص، رسانه‌ها و احزاب است. گرفتاري‌هاي مردم چيز‌هاي ديگري است. دبيرکل حزب اراده ملت تصريح کرد: اگر شوراي نگهبان اجازه حضور همه مجموعه‌ها را بدهد، انتخابات رقابتي‌تر خواهد بود و اثرات مثبتي نيز خواهد داشت، اما برخوردهاي حذفي، بازدارنده خواهد بود.
همه چيز در گرو بررسي صلاحيت‌ها
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص شرايط جامعه و انتخابات پيش رو بيان کرد: ملت‌سازي که صورت گرفته بود قطعا تاثير مثبتي گذاشت، اما متاسفانه اتفاق اخير سقوط هواپيما تاثير منفي خود را بر رويکرد جامعه خواهد داشت. اکنون نمي‌توان گفت که جمع جبري اتفاقات اخير تاثير مثبتي بر انتخابات خواهد داشت يا خير. علي صوفي در مورد رويکرد شوراي نگهبان به «آرمان ملي» گفت: رويکرد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها و تشکيل انتخاباتي رقابتي قطعا مي‌تواند در حضور مردم تاثير گذار باشد. دبيرکل حزب پيشرو اصلاحات تاکيد کرد: تا قبل از اتفاقي که براي هواپيماي اوکرايني افتاد همه چيز مثبت بود، اما امروز نمي‌توان گفت فضاي جامعه مثبت است. چرا که اين رخداد نتايج مثبت اتفاقات اخير را تا حد زيادي کمرنگ کرد و اعلام نتيجه بررسي صلاحيت‌ها نيز يا باقي نتايج مثبت را بشدت کمرنگ تر خواهد کرد يا اميد دوباره‌اي در جامعه ايجاد خواهد شد.