بعيد مي‌دانم ردصلاحيت‌ها تغيير كند

آرمان ملي: اتفاقات رخ داده در ماه‌هاي گذشته باعث شده تا نوعي بي‌اعتمادي و نااميدي در جامعه نسبت به روندها، رويکردها و آينده پيش رو به‌وجود آيد. چنانکه بسياري چندان رويکرد مثبتي نسبت به آنچه در جامعه مي‌گذرد ندارند. با اين حال تا پيش از اين بسياري معتقد بودند که با انتخاباتي شدن فضاي جامعه مردم بازهم با شور و اشتياق به مشارکت خواهند پرداخت؛ اما رد صلاحيت‌هاي گسترده شوراي نگهبان از طيف اصلاح‌طلب باعث شده تا ديگر آن عده که انتخابات را محلي براي مشارکت مي‌دانستند نيز ديگر شرايط را براي فعاليت و ترغيب مردم مساعد نبينند. هر چند که عده‌اي هنوز منتظر نهايت کار اين شورا هستند تا ببينند بالاخره براي حضور در بهارستان چه کساني قرار است با هم به رقابت بپردازند. براي بررسي شرايط جامعه، لزوم بازيابي اعتماد عمومي و رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان، «آرمان ملي» با فرزانه ترکان عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي و فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که مي‌خوانيد:
با توجه به اتفاقات اخير در جامعه و بي‌اعتمادي به‌وجود آمده نسبت به روندهاي موجود در جامعه چه اقداماتي بايد صورت گيرد تا اعتماد جامعه بازگردد؟
در اينکه امروز در شرايط بسيار سختي قرار داريم و تهديدهاي مختلفي از جمله تهديدهاي بين‌المللي، داخلي، شکاف اجتماعي که اتفاق افتاده و اتفاقات تلخي که در دي ماه رخ داد و همه را بهت زده کرد، شکي نيست و همه سياستمداران و جامعه شناسان نسبت به حساس بودن شرايط هشدار داده و مي‌دهند. اما اينکه در شرايط حساس کنوني مردم و دولتمردان بايد چه کنند، فکر مي‌کنم نيازمند قضاوتي عادلانه است. اينکه ما بخواهيم همه بار مسئوليت را بر دوش مردم بگذاريم و از مردم بخواهيم که با وجود همه فشارها، تنگناهاي اقتصادي و مشکلات معيشتي، اخبار متعددي که از فسادها و رانت‌هاي اقتصادي و هرز رفتن بيت‌المال در جايي که نبايد استفاده شود دريافت مي‌کنند و نه عذرخواهي از سوي مسئولان مي‌بينند و نه تلاشي براي رفع مشکلات و خطاهاي گذشته مشاهده مي‌کنند، نمي‌شود فقط به مردم بگوييم که چون در شرايط سختي هستيد، بايد سکوت کنيد. همه سياستمداران و جامعه شناسان متفق‌القول هستند که هر چقدر اين شکافي که بين مردم و مسئولان اتفاق افتاده عميق‌تر شود، تهديدها براي ما جدي‌تر خواهد بود. متاسفانه در شرايط فعلي به دليل نااميدي مردم و از بين رفتن اعتمادي که وجود داشته، تهديدهاعليه کشورمان منسجم‌تر شده است. اگر ما فقط براي مردم شعار دهيم که شما بايد در انتخابات پرشور شرکت کنيد تا تهديدات بين‌المللي از بين برود بعيد است که مردم با اين حرف‌ها وارد ميدان شوند. چرا که اين چيزها دستوري نيست که بتوانيم مردم را نسبت به آينده دلگرم کنيم. من فکر مي‌کنم اکنون بار سنگين بيش از آنکه بر عهده مردم باشد به‌عهده مسئولان است. تلاش مسئولان بايد بر اين نکته باشد که وقايع تلخ اخير را با صداقت براي مردم توضيح دهند و اين ضربه‌اي که به دليل دير اعلام کردن مقصر اين حادثه به اعتماد عمومي خورده را جبران کنند. مردم نبايد احساس کنند که ميان آنها و مسئولان ديواري بتني وجود دارد و دردشان با درد مسئولان متفاوت است. مردم به دنبال اين هستند که آرمان‌هاي انقلاب اسلامي که چهل سال پيش بر مبناي آن انقلاب انجام شده محقق شود. اين در حالي است که خيلي از اين آرمان‌ها يا به دست فراموشي سپرده شده يا به آن توجه نشده است. اکنون که در آستانه دهه فجر هستيم و مردم بايد حس کنند که حضورشان در صحنه براي پيشبرد اهداف توسعه کشور کمک کننده است. اگر مسئولان توانستند که اين اعتماد را تا حدي جلب کنند مي‌شود از مردم توقع داشت که در انتخابات و تعيين سرنوشت خود شرکت کنند.
آيا رويکرد اخير در بررسي صلاحيت‌ها، مردم را نسبت به مشارکت در انتخابات مايوس نمي‌کند و باعث نمي‌شود که شاهد انتخاباتي سرد باشيم؟


متاسفانه با حرکتي که شد و قريب به اکثريت اصلاح‌طلبان و کساني که ذره‌اي با اصولگرايان زوايه داشتند از صحنه انتخابات دور مانده‌اند، ما بايد به مردم بگوييم که به کدام فکر و سليقه راي دهند؟ وقتي همه کانديداها در يک مسير حرکت ‌کنند انتخابات را تبديل به صحنه‌اي کرديم که در آن نتوانستيم هيچ اهميتي براي مشارکت مردم قائل باشيم. در حالي که ما نمي‌توانيم در انتخابات براي مردم تعيين تکليف کنيم که از بين اين تعداد محدودي که همه همفکر هستند دست به انتخاب بزنند. انتخابات زماني شکل مي‌گيرد که تمام سلايق سياسي تحت پوشش قرار گيرند. نبايد روزبه‌روز چتر انقلاب را کوچکتر کرد و خيلي از جريانات فکري را از زير اين چتر بيرون راند و اجازه نداد که مردم بتوانند در تعيين سرنوشتشان دخالت کنند. حضور مردم در مراسم تشييع سردار سليماني از همه اقشار و افکار نشان داد که مردم هنوز به دخالت در تعيين سرنوشت خود علاقه‌مند هستند. اين يک پيام بزرگ براي مسئولان کشور داشت و ‌اي‌کاش اين پيام را دريافت مي‌کرديم که اگر مردم احساس کنند که راي و سلايقشان در کشور تاثيرگذار است در صحنه باقي مي‌مانند.
با اين اوصاف اگر در تجديد نظر شوراي نگهبان هم عده‌اي از رد صلاحيت شده‌ها تاييد شوند بازهم با توجه به شرايط جامعه مردم در انتخابات حضور خواهند يافت؟
با پيشينه‌اي که سراغ داريم من بعيد مي‌دانم تغيير جدي نسبت به رد صلاحيت‌ها اتفاق بيفتد. وقتي به راحتي به افراد مسلمان و مقيدي که پيشينه مثبت قبلي هم داشته‌اند اتهام عدم التزام عملي به اسلام زده شود، چندان جاي فکري ندارد که تغييري اتفاق بيفتد. از طرف ديگر آمديم و بر فرض محال تغييري در بررسي صلاحيت‌ها اعمال شد، سوال بعدي مردم اين است که اگر توانستيم نمايندگاني را انتخاب کنيم که مورد سليقه ما هستند، آن نمايندگان در مجلس چه ميزان مي‌توانند در تعيين خط مشي کشور موثر واقع شوند؟ اينها پرسش‌هايي است که بايد بدان‌ها پاسخ داده شود.