درباره رد صلاحیت‌ها جلسات فراقوه‌ای تشکیل شود

آرمان ملي- نسترن فراهاني: قاسم ميرزايي نيکو از نمايندگان رد صلاحيت شده مجلس دهم است. اين نماينده معتقد است که کشور حتي در بدترين شرايط هم مجلسي فقط با يک‌جريان خاص نداشته است. هرچند که اکثر نخبگان سياسي تغيير رويکرد شوراي نگهبان را در حال حاضر لازم مي‌بينند و پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که تنها در صورتي شاهد حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي خواهيم بود که از همه جريان‌ها در انتخابات نماينده وجود داشته باشد. درواقع شرايط بايد براي حضور همه سلايق فکري و سياسي در جامعه، در انتخابات فراهم باشد. درادامه گفت‌وگوي کوتاه«آرمان ملي» را با قاسم‌ميرزايي نيکو مي‌خوانيد:
گمانه‌زني‌هاي‌اخير، حول محور مجلسي يک‌صدا با طيفي خاص در دوره بعد مي‌چرخد، شمادراين باره چه ديدگاهي داريد؟
گمانه‌زني پيرامون موضوع تک‌صدايي مجلس يا اينکه دقيق پيش‌بيني کنيم چه طيفي وارد مجلس مي‌شوند، کار بسيار سختي است و از الان نمي‌توانيم بگوييم طيف آينده مجلس همه اصولگرا هستند. فکر هم نمي‌کنم مجلس آينده فقط از يک‌تفکر خاص باشد. در بدترين شرايط هم چينش نمايندگان مجلس به اين شکل نبوده است که کاملا تک‌صدايي باشد و فقط جرياني خاص در آن حضور داشته باشند. در عين حال طبيعي است که وقتي از سه فراکسيون مجلس دو فراکسيون يا حتي يک‌فراکسيون مانده باشد، طرح‌ها و لوايح زودتر وصول مي‌شوند. اما درمجموع اگر طيف آينده مجلس به‌اين شکل باشد و نفعي براي مردم داشته باشند مانعي وجود ندارد و چه بهتر که مطالبات مردم سريع‌تر پيگيري شود. به هر حال اگر گشايشي براي مردم وجود داشته باشد فرقي ندارد ما باشيم يا جرياني ديگر.
رويکرد فعلي درخصوص رد صلاحيت‌ها، چه پيامدهايي دارد؟


من فکر مي‌کنم اتفاق خوبي که رخ داده رونمايي مستند از دلايل رد صلاحيت‌هاست. درواقع من و همکارانم به طور مستند براي مردم روشن کرده‌ايم که به چه دليل از سوي شوراي نگهبان براي حضور در انتخابات مجلس رد صلاحيت شده‌ايم و اين اتفاق خوبي است. من در کانال خودم تمام موارد را منتشر کردم با خود شخص کدخدايي هم در موضوع رد صلاحيت‌ها صحبت کردم و جوابي نشنيدم.
چه ميزان رد صلاحيت‌ها را سياسي مي‌دانيد؟
فارغ ازاين قضايا گويي در يک‌ فضاي ديگر تصميم گرفته مي‌شود. اگر نمايندگان دچار مشکلات مالي هستند و به علت فساد مالي رد صلاحيت شده‌اند بايد با مردم صادقانه اين موضوع را مطرح کنند. شوراي نگهبان بايد ريز اين فساد‌هاي مالي را با مردم در ميان بگذارد. قطعا اگر فردي مشکلات مالي داشته باشد و رد صلاحيت شده باشد ادعايي ندارد. اما اگر موضوع به مسائل سياسي بازمي‌گردد، رويکرد شوراي نگهبان قضاوت‌هاي ديگري در پي دارد.
رايزني‌ها در حال حاضر مي‌تواند تاثيري در تغيير رويکردها داشته باشد؟
بهترين وضعيت انتخابات زمان اصلاحات بود چراکه رئيس دولت اصلاحات مجري انتخابات بود. به نظر من اين لابي‌هااگر براي احقاق حق مردم باشد بايد به شکلي اساسي و جدي از حقوق افراد و تشکل‌ها دفاع کند نه‌ اينکه به شکل لابي فقط اسمي را به يدک بکشند. در واقع رايزني‌ها نبايد به شکل پاس گل يا گل به خودي باشد چراکه جز منت‌کشي اسمي ندارد و منت‌کشي هم نتيجه‌اي ندارد. اما بعيد مي‌دانم رايزني‌ها نتيجه بدهد وقتي امروز آقاي واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور مي‌گويد که همه‌ادعاي حقانيت دارند، از ديدگاه من حرف‌هاي خوبي زده است و نشان داده که رايزني کار چنداني از پيش نمي‌برد.
با اين تفاسير چه راه حلي را کارآمد مي‌دانيد تا هم اين مسائل حل شود و هم شاهد حضور حداکثري مردم در انتخابات باشيم؟
من فکر مي‌کنم‌احزاب بايد قوي وارد عرصه شوند و اعلام نظر کنند و رودربايستي و مصلحت انديشي را کنار بگذارند و موارد را قبل از اعلام نتيجه طي بيانيه اعلام کنند. نکته مهم‌تر از همه به نظرم شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان است و‌آقاي عارف که بايد ضمن بيانيه‌اي که بسيار هم خوب بود، دراين زمينه پيشگام باشد.
احزاب قوي که از آن صحبت مي‌کنند در کشور وجود دارند؟ با وجود مشکلاتي که در راه فعاليت احزاب ديده مي‌شود؟
اگر حزبي بسنجيم بين تمام احزاب 5 تا 6 حزب وجود دارند که مردم را خوب نمايندگي مي‌کنند و مردم هم به حرف آنها توجه مي‌کنند به نظر من درخصوص انتخابات هم اين احزاب بايد دست به کار شوند و اگر رايزني لابي يا بيانيه‌اي قرار است صورت بگيرد از سوي اين احزاب باشد. اين احزاب قابليت ورود به عرصه انتخابات را دارند و مي‌توانند وضعيت را سامان دهند کما اينکه درون هردو جريان فعال در کشور هم اين احزاب وجود دارند.
برخي معتقدند همکاري ديگر دستگاه‌ها هم مي‌تواند موثر واقع شود. دراين‌باره چه ديدگاهي داريد؟
کار ديگري که حتما بايد انجام شود هم اين است که جلسه‌اي فراقوه‌اي بايد تشکيل شود و در مورد موضوع انتخابات صحبت شود. قوا براي هر مساله‌اي جلسه تشکيل مي‌دهند و موضوع انتخابات هم اصلا بي‌اهميت نيست و بايد براي اين موضوع هم جلسه‌اي تشکيل بدهند و تصميم‌گيري کنند چراکه اگر به آن به موقع توجه شود اعتراضات آبان‌ماه، دي‌ماه و برجام و مسائل اينچنيني را هم در بر مي‌گيرد. سران بايد براي اين موضوع‌اهميت ويژه‌اي قائل شوند، همانطور که در بسياري مسائل جراحي مي‌کنند بايد به‌اين موضوع هم رسيدگي کنند.