تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه آمریکا

آرمان ملي: تظاهرات «جمعه ميليوني» مردم عراق در مخالفت با حضور نيروهاي آمريکايي، روز گذشته در بغداد برگزار شد که طي آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تاکيد کردند. به گزارش الميادين، عراقي‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در ميدان التحرير، با حضور آمريکايي‌ها در اين کشور مخالفت کردند. بر اين اساس، جمعيت مردمي که از نقاط مختلف بغداد براي مشارکت در تظاهرات ضد آمريکايي به مرکز اين شهر آمدند بسيار چشمگير بود و تظاهرات‌کنندگان عراقي با در دست داشتن پلاکاردهايي با نوشته «آمريکا از عراق بيرون برو»، از گروه‌هاي مقاومت در اين کشور حمايت کردند. «برهم صالح» رئيس‌جمهور عراق روز جمعه در اظهار نظري درباره تظاهرات ضد اشغالگري آمريکا در بغداد تاکيد کرد که عراقي‌ها بر داشتن کشوري کاملا مستقل که مورد تعرض و تجاوز قرار نگيرد مصر هستند. صالح در توئيتي در صفحه توئيتر خود نوشت: «عراقي‌ها بر کشوري داراي حاکميت و استقلال کامل که مورد تعرض و تجاوز قرار نگيرد، پافشاري مي‌کنند. کشوري که به مردم خود خدمت کند و نماد اراده ملي و مستقل آنها به دور از مداخلات و ديکته‌ها از خارج باشد. کشوري که ضامن امنيت و حقوقشان در برخورداري از زندگي آزاد و شرافتمند باشد کشوري که با همسايگانش در صلح و امنيت باشد».
شعارهاي مردم
خبرنگار الميادين از ميدان التحرير گزارش داد که پيام اين تظاهرات ميليوني ضد آمريکايي مردم عراق اين است که گروه‌هاي مقاومت از پايگاه مردمي برخوردار بوده و فراکسيون‌هاي پارلماني به تلاش براي اجراي تصميم اخراج آمريکايي‌ها ادامه خواهند داد. ده‌ها هزار نفر از مردم عراق براي شرکت در تظاهرات ضد اشغالگري آمريکا در حال رساندن خود به تقاطع دانشگاه بغداد نزديک منطقه «الجادريه» مسير تعيين شده براي آغاز تظاهراتي هستند که پيش‌بيني شده است به تظاهرات ميليوني و بي‌سابقه‌اي در عراق تبديل شود. الميادين گزارش داد اين تظاهرات اولين حضور مردمي در چنين وسعتي براي محکوم کردن حضور نظاميان خارجي در عراق است. «جعفر الحسيني» سخنگوي نظامي گروه کتائب حزب‌ا... عراق با حضور در اين تظاهرات، در گفت‌وگو با شبکه الميادين تاکيد کرد که عراقي‌ها روز جمعه يکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمريکايي در کشورشان را فرياد مي‌زنند. در يکي از مکان‌هاي تظاهرات ضد آمريکايي بغداد، بنر بزرگي از تصوير سردار حاج «قاسم سليماني» فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و «ابومهدي المهندس» معاون شهيد الحشدالشعبي عراق به چشم مي‌خورد. تظاهرات‌کنندگان عراقي با محکوم کردن اشغالگري نظامي آمريکا در اين کشور، شعار «از کشور ما خارج شويد، قبل از اينکه اخراجتان کنيم» سر مي‌دهند. «صفا التميمي» سخنگوي گردان‌هاي «سرايا السلام» با حضور در اين مراسم، به الميادين گفت: «تعداد تظاهرات کنندگان بسيار زياد است و تمام فضاهاي ميدان [التحرير] پر شده است... چيزي که رخ مي‌دهد، همه‌پرسي جمعي در مخالفت با حضور آمريکايي است». التميمي تهديد کرد اگر «نيروهاي اشغالگر آمريکايي» عراق را ترک نکنند، گام‌هاي ديگري براي اخراج آنها برمي‌دارند.
همراهي دو ائتلاف قدرتمند با مردم


«هادي العامري» رئيس ائتلاف الفتح عراق روز جمعه پس از تظاهرات ميليون مردم اين کشور به‌خصوص در بغداد عليه حضور نيروهاي آمريکايي، در بيانيه‌اي از «مقتدي صدر» تشکر کرد. به گزارش وبگاه السومريه نيوز، «هادي العامري» در اين بيانيه گفت: مردم عراق خواسته خود را براي خروج نيروهاي آمريکايي از عراق در پي تظاهرات ميليوني که بغداد شاهد آن بود، اعلام کردند و دولت آمريکا بايد به خواسته و اراده مردم احترام بگذارد». او در ادامه از مقتدي صدر براي دعوت از مردم جهت شرکت در اين تظاهرات قدرداني کرد و افزود: از تمامي گروه‌هاي ميهن‌دوست که حضور نظامي آمريکا در عراق را رد کردند تشکر مي‌کنيم و تأکيد مي‌کنيم که ما همچنان مي‌توانيم امنيت و حاکميت عراق را حفظ کنيم».
تقدير ايران از تظاهرات ميليوني عراق
نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي برپايي تظاهرات ميليوني و تاريخي مخالفت با اشغالگري آمريکا و حمايت از استقلال و حاکميت ملي عراق را نشانه‌اي از پيشتازي و پرچمداري مردم پرافتخار عراق در مسير اخراج آمريکا از منطقه عنوان کرد. دريابان علي شمخاني ترور ناجوانمردانه سرداران پر آوازه جبهه مقاومت، شهيدان حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس را خطاي راهبردي ترامپ و تيم شرور حاکم بر کاخ سفيد عنوان کرد و اظهار داشت: شمارش معکوس اخراج آمريکا از منطقه از بامداد جمعه 13 دي ماه آغاز شده و پژواک ناقوس افول اقتدار پوشالي واشنگتن هر روز با طنين بلند‌تري به گوش مي‌رسد. وي خاطرنشان کرد: تظاهرات ميليوني مردم عراق نشان داد که تهديد آمريکا مبني بر تحريم اين کشور در صورت اجراي قانون اخراج نظاميان واشنگتن، ابزار پوسيده‌اي است که نمي‌تواند اراده دولتها و ملت‌هايي که به دنبال حفظ استقلال و حاکميت ملي خود هستند را تحت تاثير قرار دهد. دبير شوراي عالي امنيت ملي تظاهرات ميليوني مردم آزاده وسلطه ستيز عراق را آغاز نهضتي فراگير که ملتهاي زخم خورده از تجاوز آمريکا آن را ادامه خواهند داد عنوان کرد و افزود: رويکرد واقعي مردم منطقه نسبت به آمريکا در تشييع ميليوني پيکر رهبران مقاومت و مراسم‌هاي بزرگداشت کم‌سابقه در کشورهاي مختلف بروز و ظهور يافت و اين واقعيت رو به گسترش را نمي‌توان با شوهاي تبليغاتي و فضاسازي‌هاي رسانه‌اي کتمان کرد. شمخاني در پايان افزود: آمريکا بايد از اين پس خود را آماده کند که هرروز جلوه‌اي از تجلي قدرت مردم منطقه را به سان تازيانه‌اي بر پيکر زبون و خوار استکبار خويش مشاهده و لمس نمايد.
درخواست آيت‌ا... سيستاني
به نقل از بغداد اليوم، احمد الصافي، نماينده آيت‌ا... العظمي سيستاني در خطبه نماز جمعه کربلا تاکيد کرد، آيت‌ا... العظمي سيد علي سيستاني خواهان اجراي خواسته‌هايي است که مردم به خاطر آنها خود را فدا کردند و تعلل ورزيدن را به معناي رنج بيشتر مي‌داند. الصافي تصريح کرد، مرجع عالي‌قدر عراق تاکيد دارد که شهروندان کاملاً حق آزادي بيان و درخواست براي آنچه که جهت حفظ حاکميت کشور ضروري مي‌بينند، در اختيار دارند. وي عنوان داشت که مرجعيت از گروه‌هاي عراقي نيز مي‌خواهد تا نسبت به حجم خطراتي که عليه عراق وجود دارد، آگاه باشند. نماينده مرجعيت تصريح کرد: مرجعيت بر موضع اصولي خود مبني بر لزوم احترام به حاکميت عراق و استقلال در تصميم سياسي و تماميت و وحدت مردم آن تاکيد دارد و قاطعانه مخالف اين است که اين اصول ملي از سوي هر طرفي با هر بهانه‌اي نقض شود.