اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست نامزد ندارند

آرمان ملي- نسترن فراهاني: سرانجام فضاي کشور انتخاباتي شده و جريان‌هاي سياسي براي حضور در عرصه اين رقابت‌ها به تکاپو افتاده‌اند. شرايط به نحوي رقم خورده که يک جناح عملا از حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي محروم است، اما جناح مقابل آخرين مراحل بستن ليست خود را طي مي‌کند. از يک سو اصولگرايان طي روزهاي گذشته با انتشار ليستي 159 نفره در تهران اعلام کرد‌ه‌اند که در آينده‌اي نزديک اقدام به انتخاب 30 نفر نهايي ليست خواهند کرد و از سوي ديگر اصلاح‌طلبان هنوز به تعداد کافي براي بستن ليست نيروي تأييد صلاحيت شده ندارند و نمي‌دانند که راهبرد نهايي‌شان براي حضور در انتخابات چه خواهد بود. فعالان سياسي اغلب اين موضوع را ناشي از عدم رعايت قانون در بررسي صلاحيت‌ها و دخيل بودن مسائل سياسي و جناحي در اين مسأله مي‌دانند. اصولگرايان اما معتقدند رد صلاحيت‌ها قانوني بوده و بهتر است اصلاح‌طلبان بر طبل سياسي بودن اين ماجرا نکوبند.
حسن رسولي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: آنچه که تا به امروز از سوي هيات‌هاي نظارت استاني با هماهنگي هيات مرکزي نظارت در ارتباط با نامزدهاي اصلاح‌طلب ثبت نامي در سراسر کشور صورت گرفته براي شوراي عالي و من به عنوان عضو شورا تعجب‌آور و بي‌سابقه است. تعجب‌آور از اين جهت که مصالح ملي کشور در شرايط فعلي چه از نظر داخلي و چه از زاويه بين‌المللي اقتضا مي‌کند که ما پس از رويداد‌هاي ناگوار اخير صحنه انتخابات را به يک همايش سراسري تبديل کنيم و قدرت ملي سياسي خودمان را نمايش دهيم تحقق اين ضرورت منوط به فراهم کردن شرايط براي برگزاري انتخابات شاداب با مشارکت بالا و رقابتي است. برخلاف اين انتظار که منطبق بر مصالح ملي است آرايش گروهي نامزدهاي انتخاباتي در سطح هر حوزه انتخابيه درست برعکس اين آرزو صورت‌بندي شده است. به گونه‌اي که در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه کشور و حتي 8استان کشور با رد صلاحيت نامزدهاي اصلاح‌طلب امکان سياست‌ورزي انتخاباتي منسجم و سازمان يافته از جريان اصلاحات گرفته شده است. او مي‌افزايد: در هيچ دوره‌اي در اين وسعت با رد صلاحيت و عدم احراز مواجه نشده‌ايم. به گفته اين عضو شوراي شهر تهران، 90 نماينده فعلي مجلس رد صلاحيت شدند و از فراکسيون اميد تنها 50 درصد تأييديه شوراي نگهبان را دريافت کرده‌اند که باعث خواهد شد مسأله انتخابات از نظر کيفي قابل قياس با دوره‌هاي گذشته نباشد.
راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات
اصلاح‌طلبان اکنون با دو گزينه عدم ارائه ليست يا ارائه ليست حداقلي مواجه هستند و ديگر گزينه‌هاي مطرح، نظير حضور حداکثري روي ميز آنها نيست. حسن رسولي در اين باره معتقد است که به رغم سازمان‌دهي کاملي که از مدت‌ها پيش در جريان اصلاحات صورت گرفته و کار تشکيلاتي که تحت عنوان جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان ايران اسلامي با حضور همه احزاب اصلاح‌طلب و برخي شخصيت‌هاي حقيقي انجام مي‌گيرد، مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات چندان آسان به نظر نمي‌آيد، چرا که مشارکت در انتخابات به دارا بودن نامزد مشروط شده است. او تصريح مي‌کند: من به عنوان رئيس ستاد مرکزي انتخابات همه مقدمات لازم را براي انجام هماهنگي‌هاي اجرايي پيشبرد راهبردهاي جريان اصلاحات در انتخابات فرارو به اتفاق همکارانم فراهم کردم. اما به رغم اين ظرفيت‌سازي و آمادگي‌هاي قبلي در بلاتکليفي بسر مي‌بريم و پاسخ اين سوال را نمي‌دانيم که آيا در فرصت باقيمانده وفق بيانات رهبري در نماز جمعه هفته گذشته که فرمودند انتخابات ضامن پيشرفت کشور است و کشور بيمه مي‌شود، و تلاش براي بي‌انگيزه کردن مردم کار دشمن است آيا تا روز يازدهم بهمن که آخرين فرصت قانوني بازنگري و رسيدگي به شکايات و اعتراضات نامزدهاست، ما با تغيير مثبت آرايش انتخاباتي به نحوي که بتوانيم راهبرد خود را عملياتي کنيم روبه‌رو خواهيم بود يا خير؟ رسولي تأکيد مي‌کند: مضاف براينکه جريان رقيب ما هم در مرکز و هم در حوزه‌هاي انتخابيه چون دغدغه کمتري داشته از حيث زمينه‌سازي اجتماعي در شرايط بهتر از ما قرار دارد. درعين حال استراتژي قطعي و مصوب جريان اصلاحات که اجراي آن در ستاد مرکزي محول است منوط به دارا بودن نامزد از بين اصلاح‌طلبان پاکدست راي‌آور و متشکل از ظرفيت‌هاي نسلي يعني استفاده از جوانان و 30 درصد سهم زنان، در شرايط فعلي فعاليت‌هاي سازماني را تداوم مي‌بخشيم و منتظر هستيم که در 11بهمن متناسب با نتيجه فرارو در مورد 207 حوزه انتخابيه و مرکز به تصميم نهايي برسيم. اميدوارم تغييرات در حدي مثبت باشد که فراهم کننده راهبرد اعلام شده از سوي رهبري و کمک به وحدت ملي و تامين منافع ملي و بسترساز حضور فعال جريان اصلاحات باشد اميدوارم اين تغييرات در بردارنده تغييرات مذکور باشد.