نواخباری‌گری در هزاره سوم

رسول جعفريان، روحاني و پژوهشگر تاريخ ايران، استاد گروه تاريخ دانشگاه تهران، رئيس کتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران و رئيس کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران است درباره اين فرد روحاني و حرکت عجيبش به عصر ايران گفت: متاسفانه اين شخص، سال‌هاست با استفاده از باور‌هاي عاميانه در ميان مردم، تلاش در ترويج بافته‌هاي خود به اسم طب ديني دارد و براي تقديس آنها، از رواياتي که بار‌ها محدثان آنها را نقد کرده‌اند، استفاده مي‌کند. اين رفتار وي، در حوزه قم، مورد تاييد هيچ‌کس، جز شماري از هواداران ساده لوح او که مانند آنها همه جاي دنيا هستند، نيست. نامبرده نه از نظر تحصيلات علمي و نه حوزوي، در مقامي نيست که بخواهد چنين ادعايي را بکند. طبعا در قم يا مشهد، هيچ‌نوع شاخه درسي وجود ندارد که او به استناد تحصيل در آن، چنين ادعايي را داشته باشد. همچنين حوزه‌هاي علميه و بزرگان آن و شوراي عالي و مديريت حوزه‌هاي علميه، اقدام اين روحاني که خود را پدر طب اسلامي مي‌داند ناروا مي‌دانند و آن را محکوم مي‌کنند. مرکز مديريت حوزه هاي علميه با صدور بيانيه‌اي ضمن اعلام انزجار از اقدام حجت‌الاسلام والمسلمين تبريزيان در آتش زدن کتاب علمي به نام طب هاريسون، آن را محکوم نموده و بيان کرده است: اين گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علميه جايگاهي نداشته و انتسابي به حوزه و روحانيت ندارد.
شکايت نظام پزشکي به مراجع قضائي
رئيس‌کل سازمان نظام‌پزشکي در واکنش به آتش زدن کتاب هاريسون توسط يکي از مدعيان طب اسلامي، با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کرد: به حکم وظيفه قانوني، علمي، ديني و ضرورت حمايت و صيانت از حقوق بيماران، ضمن طرح شکايت از طريق مراجع قانوني و قضائي، از مسئولين محترم وزارت بهداشت و درمان مي‌خواهم به وظيفه قانوني خود در مقابل اين فجايع انساني و علمي عمل کنند. علي‌رضا رييسي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خواستار موضع‌گيري قاطع مراجع ديني، دانشگاهي و قضائي در برابر اقدام «سخيف و جاهلانه کتاب‌سوزي توسط فردي به نام تبريزيان» شد. وي به ايرنا بيان کرد: آنچه مايه تاسف است فقط خالي‌بودن دست اين گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمي نيست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمي، فرهنگي، ديني و قضائي در برابر چنين رفتارهاي نابهنجار به نام اسلام و ايران است. به‌نظر مي‌رسد که اين اتفاق نادر و عجيبي نيست و در حال تبديل شدن به رويه و قاعده‌اي است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ايم. در همين راستا رئيس پيشين کتابخانه ملي معتقد است بايد دادگاه ويژه روحانيت به اين مساله رسيدگي کند. علي‌اکبر اشعري مي‌نويسد: «اين کار وي وهن اسلام، جمهوري اسلامي و روحانيت است. انتظار مي رود دادگاه ويژه روحانيت به اين موضوع ورود پيدا کند و با تنبيه اين شخص دامن پاک نظام اسلامي را از بي تفاوتي نسبت به اين کار ناپسند مبري کند».
سوء استفاده از طب سنتي


در اين رابطه رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران به «آرمان ملي» مي‌گويد: سال‌هاست که علم پزشکي ايران با چنين افرادي که بدون پشتوانه علمي، از باور مردم سوء استفاده مي‌کنند، درگير است. برخي از مردم ساده دل نيز فريب اين افراد را مي‌خورند و درمان خود را به دست آنها مي‌سپارند. نکته جالب اين است که برخي از آنها ادعاي درمان سرطان و بيماري‌هاي سخت و مزمن را دارند و زماني که بيمار به آنها مراجعه مي‌کند يا به‌دليل عدم توانايي علمي و فن طبابت آنها يا فوت مي‌کند يا پروسه درمانشان با مشکل روبه‌رو مي‌شود. ايرج خسرونيا با اشاره به اينکه اين افراد از حمايت وزارت بهداشت و درمان از طب سنتي و ايراني سوءاستفاده مي‌کنند و با داير کردن مطب و دفتر مردم را فريب مي‌‌دهند، افزود: اين فرد که يکي از کتب مرجع پزشکي را به آتش کشيده و ادعاي پدرطب اسلامي دارد، در حال سپري کردن دوران محکوميتش است و ظاهرا او از اين محکوميت عبرت نگرفته و دست به اين نوع کارها مي‌زند. در هيچ‌کدام از متون اسلامي معتبر اشاره‌اي به طب و طبابت نشده و در هيچ‌دوره‌اي هيچ‌کدام از ائمه و امامان ما ادعاي علم پزشکي و طب نداشته‌اند و نسخه‌اي ننوشته‌اند. با اين اوصاف بايد پرسيد که منبع اين افراد براي درمان بيماران از کجاست؟ اين افرادي که ادعاي طب اسلامي دارند همه کارهايشان خودساخته و سوء استفاده از باور مردم مسلمان است.
شربت فضولات الاغ 600‌ هزار تومان
وي در ادامه خاطرنشان مي‌کند: مدتي پيش در چين شايعه شده بود که اگر بيماران از طب سنتي استفاده کنند، مي توانند با قيمت کمتري درمان ‌شوند، در صورتي که نسخه اين افراد که بيش از يک‌ميليون تومان هزينه روي دست بيمار مي‌گذارد، شامل مقداري گياه است. حتي ما در تلويزيون با حضور نماينده وزارت بهداشت و درمان نشان داديم که فضولات الاغ را مي‌جوشاندند و با آن شربت درست مي ‌کردند و به مبلغ 600‌هزار تومان به مردم ساده دل مي‌‌فروشند. به‌نظر من وظيفه وزارت بهداشت و درمان، انجمن‌ها، نظام پزشکي و دستگاه‌هاي قضائي است که مانع ترويج اين خرافات و سوء استفاده‌هاي مالي از باور مردم شوند. همه آيت‌الله‌ها و مراجع ديني ما زماني‌که بيمار مي‌شوند به پزشک‌هاي متخصص مراجع مي‌کنند و حتي همين افراد اگر خودشان يا خانواده‌شان مريض شوند به پزشک مراجعه مي‌کنند. يکي از همين افراد که ادعاي طب اسلامي دارد چندي پيش براي نوزادي که دچار بيماري زردي شده بود، نسخه‌اي پيچيده و گفته بود بايد پشت گوش نوزاد را تيغ زد! من از او سوال کردم که خودش حاضر است پشت گوش بچه‌اش تيغ بزند و او گفت خير. البته ما منکر طب سنتي ايرانيان نيستيم و اين طب با طب اسلامي متفاوت است. طب سنتي تا حدودي متاثر از اصول دانشگاهي است و اميدواريم مسئولان قضائي به اين افراد برخورد کنند.