ماموریت نجات ۷۰ دانشجو و ۸۰ میلیون ایرانی

سعيد نمکي، وزير بهداشت نيز به وجود اين شايعات در فضاي مجازي واکنش نشان داده و تاکيد کرده است: «هنوز از خبري از ورود کروناويروس به ايران نيست و به مردم اطمينان مي‌دهيم که هر گونه مورد ابتلا در کشور بلافاصله اطلاع‌رساني خواهد شد.» وزير بهداشت، همچنين از پيامک حاوي بسته‌هاي آموزشي و بهداشتي پيشگيري از کرونا ويروس خبر داده است. در اين بين نگراني بزرگي که مسئولان کشور را با چالش روبه‌رو کرده وضعيت ايراني‌ها مستقر در شهر ووهان چين بوده که تعدادشان بيش از 200 نفر است. در اين شرايط منابع رسمي اعلام کرده‌اند رايزني‌ها براي بازگرداندن 70 دانشجوي ايراني ساکن ووهان به نتيجه رسيده و قرار است اين دانشجويان هفته آينده به ايران بازگردند. سفارت ايران در پکن در اطلاعيه‌اي اعلام کرده تا‌کنون هيچ‌کدام از ايرانيان مقيم چين به ويروس کرونا مبتلا نشده‌اند. در اين اطلاعيه آمده است که اکنون 80 ايراني در شهر ووهان، کانون شيوع ويروس کرونا، هستند که سفارت در تماس مستمر، پيگير وضعيت و سلامت آنها است. در اين بين عباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه مي‌گويد که سفارت ايران در چين در حال پيگيري وضعيت ايرانيان ساکن مناطق آلوده در چين است و اولويت، خارج کردن ايرانيان از شهر ووهان است، اما انتقال ايرانيان منوط به موافقت مقامات دولتي چين است. رايزني با مقامات چيني به طور مستمر ادامه دارد و اين موضوع با اولويت بالا از سوي وزارت امور خارجه در حال پيگيري و در اين رابطه اقدام است.
ما زامبي نيستيم
هما بهمني يکي از دانشجويان ساکن ووهان تاکيد کرد: از 23 ژانويه (پنجشنبه گذشته) فرودگاه شهر ووهان بسته و حرکت قطارها متوقف شده است. در اين شرايط ماشين‌هاي شخصي نيز اجازه حرکت ندارند. اگر براي خريد بيرون از خانه برويم احتمال دارد ديگر نتوانيم به خانه بازگرديم. سفارت ايران نيز در اين شرايط يک بسته حمايتي شامل نان، برنج و... براي بچه‌ها ارسال کرده‌اند. بيش از 200 ايراني در ووهان دانشجو يا پژوهشگر رسمي دانشگاه هستند و خوشبختانه اکثر آنها به دليل سال نوي چيني به ايران بازگشته بودند. هما بهمني با بيان اينکه دانشجوياني که مي‌خواهند به ايران برگردند مدارک خود را بايد به سفارت تحويل دهند، افزود: اين دانشجويان هفته آينده با گذراندن مراحل سلامت و دو هفته قرنطينه به ايران بازمي‌گردند. 70 نفر به ايران برمي‌گردند ولي بيش از 10 دانشجو تمايلي براي برگشت به ايران نشان نمي‌دهند. آنها دانشجويان سربازي هستند که تصور مي‌کنند اگر به ايران برگردند تضميني براي بازگشت به چين و ادامه تحصيل آنها وجود ندارد. من از هموطنان خودمان انتظار برخي رفتارها را نداشتم، برخي در فضاي مجازي طوري رفتار مي‌کنند که انگار ما زامبي هستيم و مي‌ترسند ما به ايران بازگرديم.در اين بين استاندار تهران نيز از تعيين محل قرنطينه براي بازگشت دانشجويان ايراني مستقر در کشور چين خبر داد و گفت: روز گذشته براي بازگشت دانشجويان ايراني از چين جلسه‌اي در استانداري تهران برگزار و تمهيداتي براي قرنطينه اين دانشجويان انديشيده شده است تا در صورت وجود مورد مشکوک نسبت به درمان آنها اقدام شود.
سياه دانه و عسل براي درمان کرونا


کانال تلگرامي تبريزيان همان که هفته گذشته کتاب پزشکي هاريسون آتش زده و مردم نيز به آن واکنش تندي نشان داده‌بودند، توصيه کرده است که براي درمان «کرونا» سياه‌دانه و عسل بخوريد.
آماده‌باش به استانداران و فرمانداران
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري در اين باره تاکيد کرده همه استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و ساير دستگاه‌ها بايد براي پيشگيري از ورود ويروس کرونا به کشور در آماده‌باش کامل باشند. لازم است وزير کشور در اين خصوص دستورات لازم را به تمام استان‌هاي کشور به‌خصوص استان‌هاي مرزي ابلاغ کند. وي افزود: تمام اتباع چين که در صنايع مختلف در ايران فعاليت دارند و نيز افرادي که با مليت چيني به عنوان گردشگر به ايران سفر کرده‌اند، شناسايي و مورد بررسي قرار گرفته‌اند که خوشبختانه جاي هيچ نگراني در خصوص آلودگي اين افراد به ويروس کرونا وجود ندارد. عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير کشور نيز با اشاره به اينکه فعلا هيچ موردي از کروناويروس در ايران نداريم، تاکيد کرد:‌ شب گذشته به درخواست جهانگيري جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت در مورد بيماري کرونا برگزار کرديم که وزير بهداشت گزارش مفصلي ارائه دادند و گفتند که فعلا هيچ موردي از کرونا در ايران نداريم. اما با توجه به نوع مراوداتي که وجود دارد امکان ورودش وجود دارد.