شایعه قحطی و قرنطینه شهرهای آلوده به کرونا باعث هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای شد

یک جامعه شناس: دچار مازوخیسم اجتماعی شده‌ایم!
آفتاب یزد - گروه اقتصادی: با وجود اطمینان وزارت صمت به مردم برای داشتن ذخایر کافی مواد غذایی و دپوی کالاهای اساسی در بنادر کشور، ترس از قرنطینه شدن شهرها به خصوص پایتخت مردم را به سمت هجوم به فروشگاههای زنجیره‌ای برای تامین مایحتاج عمومی کشانده است. یکی از عوامل اصلی شکل گرفتن چنین شرایطی پخش شایعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایتخت مانند فیلمی سینمایی است که آن را روی تند زده باشند؛ می‌آیند و طبقه‌ها را خالی می‌کنند و می‌روند.
> هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای
فروشگاه‌های زنجیره‌ای محله‌ای مانند جانبو و افق کوروش شاید به خیالشان هم نمی‌رسید روزی این چنین برای خرید مقابل صندوق‌هایشان صف کشیده شود و مشتریان دائم در آنجا رفت و آمد داشته باشند. طبقه‌های فروشگاه‌های بزرگ‌تر مانند هایپر استار و مگامال هم وضعیت چندان متفاوتی ندارند و متصدیانش مدام در حال خم و راست شدن برای جایگزینی محصولات در قفسه‌ها هستند. «مردم هول کردن، انگار قحطی اومده» این را هم یکی از همان متصدیان با حالت غر گونه زیر لب می‌گوید و رد می‌شود.


مسئول صندوق مشتریان هم که کلافگی و خستگی از حالت چشمان و حرکات دستانش نمایان است، می‌گوید: «از صبح همین وضعیته، یک لحظه هم صف‌ها خالی نشده».
وضعیت فروشگاه‌های پایتخت مانند فیلمی سینمایی است که آن را روی تند زده باشند، می‌آیند و طبقه‌ها را خالی می‌کنند و می‌روند. چرخ‌های دستی گنجایش خریدهای بیش از اندازه‌های آنها را ندارد و روغن‌های مایع و دستمال‌های کاغذی که در بسته‌های ۱۰تایی کنار هم فشرده شده‌اند، انگار چشم درآورده‌اند تا ببینند آیا زامبی‌ها به فروشگاه حمله‌ کرده‌اند یا همان مردم همیشگی. البته لباس‌ها و کفش‌ها و اسباب‌بازی‌ها و ظروف بعد از ظهر سه‌شنبه‌شان را با همان کرختی سابق طی می‌کنند و از اینکه مردم با آنها کاری ندارند سوز به دل همان روغن‌ها و رب‌های فلک‌زده می‌گذارند؛ چرا که چرخ‌های خرید مردم اگر بخواهند هم دیگر جایی برای وسایل غیر ضروری ندارد و تا خرخره آن را پنیر و گوشت و تن ماهی پر کرده است.
اما ماجرا از چه قرار است؟ چه شده که آفت به دل و جان مردم زده و آنها را اینگونه بی‌خبر از خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشانده است؟ در این هفته گویی سرمنشا تمام سوالات به «کرونا» می‌رسد. چرا ماسک کمیاب شده؟ چون کرونا آمده است. چرا ژل بهداشتی نیست؟ چون کرونا آمده است. چرا مردم با یکدیگر دست نمی‌دهند؟ چون کرونا آمده است و هزاران چرای دیگر که اتفاقا بعضی‌هایشان ارتباط نزدیکی هم با واقعیت ندارند.
> مردم گوی سبقت را در خرید کالاهای اساسی
از هم می‌ربایند
حالا این بار چرای روز سه‌شنبه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رسیده؛ چرا مردم همیشه در صحنه گوی سبقت را در خرید کالاهای اساسی از هم می‌ربایند و مازاد نیازشان خرید می‌کنند؟ لابد چون کرونا آمده. اغلب نام «کرونا» و «قرنطینه» گویی که از یک خانواده باشند درکنار هم به ذهن می‌آیند و حالا هم مردم احتمال قحطی پایتخت در روزهای آتی را داده‌اند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که چرا وضعیت قفسه‌های فروشگاه‌ها به این روز درآمده است. «میگن قراره قحطی بیاد»، «۴ تا بیشتر از اون بردار لازم میشه»، «۵ تا رب کفاف قرنطینه رو میده» و این‌ها شده دغدغه مردمی که اگر هم کرونا آنها را از پا درنیاورد، حتما اضطراب و استرس این وظیفه خطیر را به عهده می‌گیرد؛ همان اضطرابی که دشمن سلامت ایمنی بدن شناخته شده است.
البته در تاریخ ۴۰ ساله نخستین بار نیست که مردم از ترس قحطی به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند و مسابقه «هرکی بیشتر بخره» با یکدیگر برگزار می‌کنند، اما ناجوانمردی ماجرا آنجاست که هیچگاه مدال «زرنگی» بر گردن آنها آویخته نمی‌شود و حداقل یک بار برای رضای خدا هم که شده دیگران از گشنگی نمی‌میرند تا آنها زنده بمانند.
> دپوی کالاهای اساسی در بنادر کشور
این در حالی است مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی در این زمینه گفت: ذخایر کالا‌های بهداشتی و اساسی ما کافیست، ولی مردم نباید برای خرید آن‌ها هجوم ببرند.
وی اظهار کرد: تامین بازار امسال عملکرد خوبی از خود نشان داده و توانسته از اتفاقاتی مثل بنزین، کرونا و نوسانات ارزی عبور کند اما این فرآیند زمانی تکمیل می‌شود که نظارت و کنترل کافی بر بازار وجود داشته باشد.
او با اشاره وضعیت مناسب تولید و و برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شده گفت: دپوی کالاهای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی نشانگر این است که مشکلی در تامین کالا‌های اساسی وجود ندارد.
مدرس خیابانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش تقاضای پایان سال تصریح کرد: مجموع کالاهایی که برای نمایشگاه‌های بهاره در نظر گرفته بودیم که برگزاری آن‌ها با دستور وزارت بهداشت کنسل شد؛ این کالاها به شبکه‌های توزیع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و ‌تره‌بار تزریق می‌شود.
> دست آمریکا در کار است؟
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی تصریح کرد: هیچ گاه ویروسی با وجهه سیاسی همراه نبوده است اما یک مقام آمریکایی اعلام کرده است که ما با رشد این ویروس به دنبال کنترل و توقف اقتصاد چین هستیم و شاید برای ایران هم به همین
صورت باشد.
او گفت: بخشی از نگرانی مردم برای مدیریت برای ویروس کرونا طبیعی و قابل درک است اما فشار فضای مجازی و رسانه‌های خارجی بر این ماجرا دامن می‌زند. ذخایر کالاهای بهداشتی ما کافیست ولی مردم نباید برای خرید آن‌ها هجوم ببرند؛ این مواد تاریخ استفاده محدودی داشته و خرید بیش از نیاز فقط مشکل برای سایرین ایجاد می‌کند.
> کالاها بدون محدودیت تزریق می‌شوند
مدرس خیابانی بیان کرد: کالاها بدون محدودیت تزریق می‌شوند و ذخیره‌ای بیش از نیاز کشور داریم؛ دخایر استراتژیک ما بیش از دو برابر نیاز کشور است. برنامه‌های تنظیم بازاری هم از دی ماه کلید خورده و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی تصریح کرد: استان‌ها باید روی مراکز نگهداری کالا تمرکز و به تخلفاتی مثل احتکار و امتنان از عرصه رسیدگی کنند. تمام انبار‌های بزرگ کشور رصد می‌شود؛ لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند هم به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
> تولید شوینده‌ها سه‌شیفت ادامه دارد
در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به افزایش تقاضای مردم در بازار شوینده‌ها و برخی کالاهای اساسی گفت: تدابیر لازم برای پاسخگویی به نیاز مردم اندیشیده شده و تولید شوینده‌ها سه شیفت ادامه دارد.
رضا رحمانی گفت: ذخایر کالایی مورد نیاز مناسب است، هیچ مشکلی در تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز نداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرایط کالایی کشور به مراتب بسیار بهتر از گذشته است، افزود: طی دو روز گذشته تقاضای برخی اقلام مرتبط با کرونا افزایش یافته که تمهیدات لازم برای تامین آنها اندیشیده شده است.
به گفته وی، هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌های ذیربط انجام شده تا بتوان بر بازار نیز به موقع نظارت داشت.
رحمانی گفت: تولید در حوزه شوینده‌ها شبانه‌روزی و سه شیفته شده است، بیش از ۷۰واحد ظرفیت تولید در این حوزه و فقط حدود ۲۵۰هزار تن در مایع دستشویی ظرفیت داریم.
> آغاز به کار طرح نظارت ویژه نوروز
در عین حال عباس تابش مدیر کل سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اظهار کرد: به توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان؛ ۵۰ خودرو برای گشت ویژه در نظر گرفته شده است که با سرکشی به واحد‌های صنفی از بروز هر گونه تخلف احتمالی جلوگیری می‌کنند.
او ادامه داد: این گشت‌ها با همکاری سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی برگزار می‌شوند تا مردم عزیز کشورمان با اختلال در خرید نوروزی و یا ایام ماه مبارک رمضان مواجه نشوند؛ از طرفی با شروع انتشار ویروس کرونا، نگرانی‌هایی بابت کمبود ماسک و مواد شوینده به وجود آمد و به همین دلیل به طور جدی فعالیت در این حوزه را آغاز کردیم.
تابش متولی اصلی رسیدگی به توزیع ماسک را سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: اگر چه مسئولیت اصلی توزیع و فروش ماسک‌های بهداشتی در داروخانه‌ها با وزارت بهداشت است اما سازمان حمایت آمادگی لازم برای هر گونه همکاری با این سازمان را دارد.
مدیر کل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تصریح کرد: ما در سازمان حمایت وظیفه رسیدگی به تولید و فروش مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را دارد؛ واحد تولید مواد ضدعفونی‌کننده روز گذشته با ۳ شیفت و با تمام توان در حال تولید هستند تا نیاز مردم به این مواد را برطرف کنند.
> برخی‌ها دچار مازوخیسم اجتماعی شدند
امیر محمود حریر چی جامعه شناس در این زمینه به آفتاب یزد گفت: متاسفانه نوعی خود آزاری در جامعه ایران به وجود آمده است یعنی انگار دوست داریم بی‌خودی خود را به هول وهراس بیندازیم. ما تولید‌کننده مواد ضد عفونی و صادر‌کننده آن هستیم. نگرانی برخی از مردم از کمبود و قحطی نوعی مازوخیسم اجتماعی است. خودمان دنبال بهانه هستیم تا بی‌جهت خود را آزار بدهیم.
وی تصریح کرد: این که مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای هجوم می‌برند دقیقا به ضرر قشر آسیب‌پذیر جامعه رفتار می‌کنند. مطمئنا ایران هیچ‌گاه دچار قحطی نمی‌شود چرا که ما بیشترین تولیدات کالاهای اساسی را داریم و بنادر کشور هم سرشار از ذخایر کالاهای اساسی است. مسئولین به مردم دروغ نمی‌گویند و این بار بر اساس واقعیات سخن می‌گویند. تامین مواد غذایی از ضروریات کشور است و همیشه تامین شده و می‌شود.
وی افزود: چرا بی‌جهت خودمان را شکنجه می‌دهیم. جای تاسف است خودمان خودمان را شکنجه روحی می‌دهیم و در فضای مجازی نقشی را ایفا می‌کنیم که نقش تخریبی است. اعداد و ارقامی ارایه می‌شود که غیرواقعی است و برای ایجاد هراس عمومی در مردم است.
این جامعه شناس گفت: به جای همراهی و دادن آرامش به هم با ایجاد بدبینی باعث صدمه به جامعه می‌شویم. ما در یک وضعیت بحرانی قرار گرفته‌ایم که باید مدیریت شود و اگر مردم همکاری نکنند و این رفتارها را در فضای مجازی ادامه بدهند قطعا به ضرر جامعه است.
حریرچی با بیان این که با گرم شدن هوا ویروس کرونا هم از بین خواهد رفت، ادامه داد: به قول معروف زمستان تمام می‌شود و رو سیاهی برای زغال می‌ماند. باید با یک عزم ملی و همکاری عمومی از میزان تشویش جامعه کاسته و بیشتر به محرومان جامعه یاری برسانیم. متاسفانه ما به جای کمک به محرومان یادمان افتاده فروشگاهها را خالی کنیم.هر چه خالی کنیم دوباره کالا جایگزین آن می‌شود و تنها با ایجاد استرس باعث سقوط سرمایه و مشارکت اجتماعی می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه ما فرصتی برای تقویت سرمایه و مشارکت اجتماعی و بر طرف کردن سوء تفاهمات موجود است.
سایر اخبار این روزنامه
بدهی عباس ایروانی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان است شایعه قحطی و قرنطینه شهرهای آلوده به کرونا باعث هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای شد علی مطهری معتقد است اصولگرایان تازه کاری که با شعارهای تند و تیز انتخابات مجلس را بردند وقتی در موقعیت نمایندگی و در بطن کار قرار گیرند معتدل می‌شوند، آفتاب یزد این موضوع را بررسی می‌کند فرمان جهش فعلی قیمت ارز در دستان کیست؟ فتاح حق داشت یا خیر؟ عزاداری برای رای نیاوردن نماینده مجلس! چالش احتمالی مجلس بعدی با دولت، مردم را از اصولگرایان رویگردان می‌کند آمار جدید وزارت بهداشت حاکی از آن است که تا کنون 95 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد 15 نفر جان باختند ضمن آنکه روز گذشته اعلام شد حریرچی معاون وزیر بهداشت و محمود صادقی نماینده مجلس و چند مقام مسئول دیگر نیز مبتلا شده‌اند پایان فرعون مصر بهداشت خبری! اهمیت رکن چهارم دموکراسی بازگشایی محورهای مسدود با "غلاف غزه" واقع بینی بعد از آزمون و خطا! خبر تلگرامی