بهداشت خبری!

‬ اینکه گفته می‌شود ترس از کرونا بزرگ‌تر از کروناست حرف دقیقی است.چه بسا اگر این ویروس مثلا 20 سال قبل دامن بشر را می‌گرفت شاهد این میزان از جو خوف و رجا نبودیم؛بهرحال توسعه تکنولوژی و بالطبع شکل گیری رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی سبب شده هرکس خود را خبرنگار و کارشناس بپندارد و با توجه به سطح سواد خود هم دروازه بانی خبر کند و هم ابراز نظر نماید!رسانه‌های جدید خاصیت و ویژگی منحصر به فرد شان همین نکات است که ذکر شد؛چاقوی دو لبه هستند،هم می‌توانند مفید واقع شوند و هم مضر.این دیگر بستگی به سطح فرهنگ و شعور کاربران آن دارد که از آن چه استفاده‌ای می‌کنند.
اکنون متاسفانه ما شاهد کارکرد منفی رسانه‌های نوظهور حداقل در موضوع کرونا هستیم.هرچند که رفتار و کردار مسئولین در تحولات گذشته دامن زده به شدت گرفتن این کارکرد منفی.در واقع برخی خلاف گویی‌ها و سوءمدیریت‌ها باعث شده جامعه اخبار بی پشتوانه در شبکه‌های اجتماعی را به اخبار رسمی که از لسان مسئولان خارج می‌شود ترجیح دهد.لیکن بهرحال بایستی از یک جایی این چالش حل شود و یا حداقل کمی کمرنگ گردد.اگر بنا باشد در هر بحرانی شبکه‌های اجتماعی میدان داری کنند و رسانه‌های رسمی و مسئولان رسمی صرفا در قامت مدافع باشند و تکذیب نمایند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. به نظر می‌رسد ماجرای تایید بیماری دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت یک قدم کوچک اما مثبت در جهت شفافیت با مردم است.این درست که دیروز رئیس جمهور تاکید کردند که تمام مسئولان حقیقت را به مردم بگویند اما همان ویدئوی کوتاه دکتر حریرچی که با روحیه بالا ویروسی شدن‌اش را تایید کرد و تاکید نمود که باور قلبی دارد که کرونا شکست داده می‌شود صدها برابر توصیه حسن روحانی کارگشا بود.
عرض کردم این گامی کوچک است اما می‌تواند یک نشانه باشد.به قول یکی از همکاران این ویروس کرونا یک تهدید است اما می‌تواند برای مسئولینی که مردم اعتمادی به آنان ندارند یک فرصت بکر تلقی شود.در آن سوی مرزها دلارهای بسیاری در حال خرج شدن است که مردم بیش از این بترسند و نسبت به تدبیر مسئولان نا امید شوند.گویی ویروس کرونا ماموری است تا عده‌ای را به نان برساند.آنان به جای آنکه مردم را آرام کنند و آموزش دهند فقط یک جمله را با عناوین مختلف تکرار می‌کنند:«دولت بی کفایت است، کرونا همه گیر شده و همه هم دروغ می‌گویند.»بنده منکر برخی سوء مدیریت‌ها نیستم و قبلا هم در باره آن در روزنامه نوشته شده اما شرایط را اینقدر سیاه تصویر کردن یعنی خودکشی دست جمعی! فکر می‌کنم همه وظیفه داریم درکنار رعایت نکات بهداشتی برای شکست کرونا در مورد رعایت بهداشت خبری نیز کوشا باشیم.هر خبری را نپذیریم،هر خبری را فوروارد نکنیم،هر گفته‌ای را تایید نکنیم،هر شایعه‌ای را به گوش دیگران نرسانیم،کمی صحت سنجی کنیم و در نهایت قدری هم به خبرهای رسمی بها دهیم و اخبار را با عقل خود سنجش نماییم.همین.
سایر اخبار این روزنامه
بدهی عباس ایروانی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان است شایعه قحطی و قرنطینه شهرهای آلوده به کرونا باعث هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای شد علی مطهری معتقد است اصولگرایان تازه کاری که با شعارهای تند و تیز انتخابات مجلس را بردند وقتی در موقعیت نمایندگی و در بطن کار قرار گیرند معتدل می‌شوند، آفتاب یزد این موضوع را بررسی می‌کند فرمان جهش فعلی قیمت ارز در دستان کیست؟ فتاح حق داشت یا خیر؟ عزاداری برای رای نیاوردن نماینده مجلس! چالش احتمالی مجلس بعدی با دولت، مردم را از اصولگرایان رویگردان می‌کند آمار جدید وزارت بهداشت حاکی از آن است که تا کنون 95 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد 15 نفر جان باختند ضمن آنکه روز گذشته اعلام شد حریرچی معاون وزیر بهداشت و محمود صادقی نماینده مجلس و چند مقام مسئول دیگر نیز مبتلا شده‌اند پایان فرعون مصر بهداشت خبری! اهمیت رکن چهارم دموکراسی بازگشایی محورهای مسدود با "غلاف غزه" واقع بینی بعد از آزمون و خطا! خبر تلگرامی