آمار جدید وزارت بهداشت حاکی از آن است که تا کنون 95 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد 15 نفر جان باختند ضمن آنکه روز گذشته اعلام شد حریرچی معاون وزیر بهداشت و محمود صادقی نماینده مجلس و چند مقام مسئول دیگر نیز مبتلا شده‌اند

ویروس دموکرات!
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: خبر‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که کرونا به وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی رسیده است و در پی آن چند تن از مسئولین به این ویروس نا شناخته مبتلا شده‌اند. این در حالی است که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تا لحظه تنظیم این گزارش 15 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و 95نفر نیز در کشور به این ویروس مبتلا هستند. این ویروس طی روز‌های گذشته در کشور‌های بسیاری ورود پیدا کرده اما شمار کشته شدگان در کشور ما بیشتر از دیگر کشور‌ها بوده است به طوری که ایران بعد از چین آمار بیشترین جانباخته را دارد.
> حریرچی: منم کرونایی شدم
روز گذشته معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار فیلمی از ابتلا خود به ویروس کرونا خبر داد. ایرج حریرچی در این فیلم گفت:‌ «منم کرونایی شدم. از دیروز تب داشتم و تست اولیه من آخر شب مثبت شد و از دیشب خود را در محلی ایزوله کردم. چند دقیقه پیش به من اطلاع دادند که تست نهایی مثبت شده است. درمان را آغاز می‌کنم و حال عمومی من خوب است. کمی کوفتگی و تب داشتم که امیدوارم کم شود. با تلاش خدمتگزاران مردم در وزارت بهداشت و با پشتیبانی مردم و دولت و ارکان نظام، حتما ظرف چند هفته آینده در مقابله با ویروس کرونا پیروز می‌شویم.»


معاون وزیر بهداشت با مشت گره کرده گفت: «مطمئن باشید کرونا را شکست می‌دهیم. این ویروس دموکرات است و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد. درمان موثر برای آن داریم. حواس‌تان به خودتان باشد و مراقب پزشکان و پرستاران هم باشید که با فداکاری و جان فشانی خدمت می‌کنند. کارهای خود را با تلفن دنبال می‌کنم و امیدوارم با برطرف شدن علائم به کار برگردم و خدمتگزاری به مردم را ادامه بدهم.»
لازم به ذکر است این مقام مسئول دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در صداوسیما حضور داشت و در هفته گذشته نیز در جلسات مختلف با دیگر مسئولین و اصحاب رسانه حضور داشت، بنابراین با توجه به تحقیقات بین‌المللی و از آن‌جایی‌که گفته می‌شود این ویروس نزدیک به دو هفته دوره کمون دارد ظن این وجود دارد که حالا خیلی از مسئولین و اصحاب رسانه ناقل بیماری کرونا باشند.
> تست کرونای یک نماینده مجلس مثبت شد
پس از ایرج حریرچی خبر ابتلای یک نماینده مجلس به ویروس کرونا منتشر شد؛ محمود صادقی با انتشار این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ی حیات در این دنیا را ندارم. آقای رئیسی خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»
این نماینده مجلس اما پس از ساعتی با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی گفت:« هموطنان گرامی تست کرونای من مثبت است اما حالم بسیار خوب است، نمیخواستم شما را نگران کنم ببخشید، ان‌شاءالله با وحدت و همکاری و رعایت اصول بهداشتی هر چه زودتر بر این ویروس غلبه
خواهیم کرد.»
در این بین اما بعد از اعلام گرفتن تست کرونا از نمایندگان در پارلمان، برخی از رسانه‌ها از ابتلای چهار نماینده مجلس به کرونا ویروس خبر داده بودند که علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه گفته است:«چنین چیزی صحت نداد.»
وی ادامه داد:« البته روز گذشته از کلیه نمایندگانی که به نحوی در مناطق آلوده به کرونا تردد داشتند، تست کرونا گرفته شد.» او همچنین در واکنش به انتشار اخباری به نقل از او درباره ابتلا دو نماینده مجلس به کرونا گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. صحبت من درباره ابتلای دو همکار پزشکم به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بود که از آن به اشتباه برداشت ابتلاء دو نماینده مجلس شد که صحت ندارد. ضمن آنکه این دو پزشک نیز در حال درمان هستند.» با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که به همه نمایندگان پکیج مخصوص شامل اقلام بهداشتی داده شده و صحن علنی مجلس و همچنین کل صندلی‌های نمایندگان ضد عفونی شده است.
> فوت مسئول دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی
خبر‌ها حاکی از آن است که پس از انتشار اخباری مبنی بر قرنطینه آیت‌الله شبیری زنجانی در فضای مجازی، خبرنگار ایسنا برای اطلاع از صحت و سقم این خبر با نوه‌ی این مرجع تقلید گفت‌وگویی انجام داده است.
حجت ‌الاسلام والمسلمین مهدی شبیری در این زمینه اظهار کرد:« حاج سید مجتبی فاضلی، مسئول دفتر و مسئول اجرایی و مالی آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی روز دوشنبه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، به دیار باقی شتافت. آیت الله شبیری زنجانی هم از چهارشنبه بنا به خواست خود از خانه خارج نشده‌اند و از ایشان آزمایشات مربوط به ویروس کرونا گرفته شده اما هنوز جواب این آزمایشات نیامده است.» نوه آیت‌الله شبیری زنجانی تاکید کرد:« ایشان قرنطینه نیستند و آزمایشات مرتبط با کرونا از وی انجام شده اما هنوز جواب نهایی اعلام نشده است.»
> شهردار منطقه 13 به بیمارستان عرفان منتقل شد
چندی پیش خبر ابتلای شهردار منطقه 13 به ویروس کرونا منتشر شد که در پی آن گفته می‌شد برخی از اعضای شورای شهر با او در ارتباط بودند و به همین دلیل خود را قرنطینه کرده‌اند. محسن هاشمی از جمله افرادی بود که گفته می‌شد مشکوک به ویروس کرونا است اما آزمایش او منفی شد و به شایعات پیرامون این موضوع خاتمه داد. الهام فخاری نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر بود که شایعاتی در رابطه با ابتلای او به ویروس کرونا شنیده می‌شد اما او هم این خبر را تکذیب کرد و گفت در بیمارستان بستری نبوده است. با این حال گفته می‌شود شهردار منطقه 13 همچنان درگیر بیماری کرونا است. روز گذشته رئیس شورای شهر تهران از انتقال شهردار منطقه 13 از بیمارستان مسیح دانشوری به بیمارستان عرفان خبر داد.
محسن هاشمی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ابتلایش به کروناویروس گفت: «مشکلی نداشتم اما چون عکسی از دیدارم با شهردار منطقه 13 منتشر شد، دیدم که اگر بیرون بیایم کسی مرا تحویل نمی‌گیرد و به همین دلیل در خانه ماندم و خوابیدم.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا از حال شهردار منطقه 13 خبر دارید یا نه؟ گفت: «چند بار تلفنی با وی صحبت کردم و طی آخرین اخبار باید بگویم که وی از بیمارستان مسیح دانشوری مرخص شده و در بیمارستان عرفان است. هر چند که خودش معتقد است کرونا نداشته و با این که از چهار تست، یک تستش منفی بوده می‌گوید که مشکوک به کرونا است و مجددا تست می‌دهد. »
> با قرنطینه شهرها موافق نیستیم
با این حال زمزمه‌هایی از قرنطینه برخی از شهر‌های کشور به گوش می‌رسد که البته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفته است: «همچنان با قرنطینه شهرها موافق نیستیم زیرا به فرهنگ مردم اعتماد داریم.»
دکتر سعید نمکی افزود:« در راستای تشکیل «بسیج ملی کرونا را شکست می‌دهیم» همانند بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که کنار یکدیگر ماندیم و آن را انجام دادیم امیر سیاری برای تحقق این هدف به وزارت بهداشت آمدند تا مواضع خود را در همکاری‌های بین‌بخشی با ما اعلام کنند. ارتش همواره کنار این وزارتخانه بوده است، اکنون نیز قرار است از ظرفیت‌های بی‌بدیل این نهاد ارزشمند بویژه برای ضدعفونی کردن مراکز نیازمند کنترل، معابر شهری، قرنطینه‌های تحت نظر و... استفاده کنیم. نقاط بسیار آلوده مانند شهر قم تحت کنترل است، خوشبختانه میزان بیمار ترخیص شده افزایش یافته است. اگرچه میزان ورودی افزایش یافته اما نسبت موارد مثبت نسبت به گذشته کنترل شده است.»
وی با بیان اینکه کیس‌های مثبت یافت شده مبتلا به کروناویروس در سایر شهرها از قم به این نقاط سفر کرده‌ بودند، گفت: «ما همچنان موافق قرنطینه شهرها نیستیم زیرا به فرهنگ مردم برای عدم سفر از شهرهای آلوده به سایر نقاط اعتماد داریم و امیدواریم که مجبور نشویم از روش‌های قدیمی قرنطینه استفاده کنیم.»
استاندار قم نیز در رابطه با شایعات قرنطینه این شهر با موثر ندانستن راهکار قرنطینه قم برای مقابله با ویروس کرونا گفت:« این استان قرنطینه نمی‌شود و ما باید دنبال راهکارهای کارآمدتری برویم.»
بهرام سرمست افزود:« از مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی به کنترل این بیماری کمک کنند، تجربه کشور چین در خصوص قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها نیز متفاوت بود. اگر بخواهیم در قم قرنطینه (که عملاً امکان‌پذیر نیست) را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد. بهترین اقدام این است که مردم در خانه‌ها بمانند، مردم باید خودشان‌ را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند و بهترین و به رسمیت شناخته شدن‌ترین راه نیز همین است. تاکنون نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای برای قرنطینه قم نداده و حتی مسئولان بهداشتی استان نیز چنین توصیه و درخواستی را نداشتند.»
در هر حال اینکه برخی مقامات مسئول در وزارت بهداشت به این بیماری مبتلا شده‌اند نشان می‌دهد که مدیریت بحران در این خصوص تا کنون به خوبی عمل نکرده است و ویروس کرونا حالا مسئولین را نشانه گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
بدهی عباس ایروانی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان است شایعه قحطی و قرنطینه شهرهای آلوده به کرونا باعث هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای شد علی مطهری معتقد است اصولگرایان تازه کاری که با شعارهای تند و تیز انتخابات مجلس را بردند وقتی در موقعیت نمایندگی و در بطن کار قرار گیرند معتدل می‌شوند، آفتاب یزد این موضوع را بررسی می‌کند فرمان جهش فعلی قیمت ارز در دستان کیست؟ فتاح حق داشت یا خیر؟ عزاداری برای رای نیاوردن نماینده مجلس! چالش احتمالی مجلس بعدی با دولت، مردم را از اصولگرایان رویگردان می‌کند آمار جدید وزارت بهداشت حاکی از آن است که تا کنون 95 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد 15 نفر جان باختند ضمن آنکه روز گذشته اعلام شد حریرچی معاون وزیر بهداشت و محمود صادقی نماینده مجلس و چند مقام مسئول دیگر نیز مبتلا شده‌اند پایان فرعون مصر بهداشت خبری! اهمیت رکن چهارم دموکراسی بازگشایی محورهای مسدود با "غلاف غزه" واقع بینی بعد از آزمون و خطا! خبر تلگرامی