كرونا از بهارستان تا پاستور

آرمان – مطهره شفيعي: شايعه پشت شايعه ؛ اين روزها که جامعه بيش از هميشه نيازمند آرامش براي گذر از بيماري کرونا است برخي با بي‌اخلاقي درصدد فضاسازي و انتقام از مسئولان و سياسيوني هستند که مواضع متفاوتي با آنها دارد مانند شايعاتي که روز گذشته در مورد معصومه ابتکار منتشر کردند و صحت نداشت. شايعات درباره ابتکار از زمان بالا رفتن او از ديوار سفارت آمريکا تا امروز ادامه دارد و پاياني ندارد.
ماجرا چه بود؟
روز پنجشنبه اعلام شد معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده به کرونا مبتلا شده است. اين خبر به شکل رسمي و اينگونه اعلام شد: «روابط عمومي معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده اعلام کرد: با توجه به وجود برخي از علائم آلودگي خانم ابتکار به ويروس کرونا در آزمايش تست اين ويروس از ايشان به انجام رسيد که جواب آزمايش وي مثبت اعلام شد. خانم ابتکار هم اکنون براي سپري کردن دوران بيماري خود در منزل بستري است.» مشاور رسانه‌اي معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده هم روز پنجشنبه تصريح کرد: خانم ابتکار هم اکنون براي سپري کردن دوران بيماري خود در منزل بستري است. فريبا ابتهاج اظهار داشت: با توجه به احتمال آلودگي اعضاي تيم همراه ايشان از همه افراد همراه آزمايش‌هاي لازم به انجام رسيده و روز شنبه نتايج آن اعلام خواهد شد.
شايعه بازداشت خبرنگار


ساعاتي پس از انتشار اين خبر بود که شايعه‌اي در همين راستا در برخي شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد. شايعه چنين بود: «مطلع شديم معصومه ابتکار تيمي مجهز از بيمارستان مسيح مهاجري را به منزلش برده و براي خود و خاندانش بيمارستان اختصاصي در منزل مهيا نموده. خبرنگاراني که قصد بررسي موضوع را داشتند با برخورد تيم حفاظتي ابتکار مواجه و دستگير شدند. گويا برخي به جد معتقدند خونشان از ساير هموطنان رنگين‌تر است» به نظر مي رسد آنچه منتشر شده با روحيات ابتکار همخواني نداشته باشد چنانکه او ارتباط خوب و نزديکي با خبرنگاران دارد و همواره در دفاع از حقوق آنها سخن گفته است بنابراين بازداشت خبرنگار به دليل تهيه گزارش از او چندان واقعي به نظر نمي رسد. در مورد حضور تيم پزشکي در منزل معصومه ابتکار نيز در صورت تاييد نيز بايد اذعان داشت که اين حضور احتمالي در بررسي شرايط بيماري ابتکار بايد مورد بحث قرار گيرد و پيش از اظهارنظر پزشکان يا توضيح معاون رئيس جمهور نمي توان حضور تيم پزشکي را اقدامي نادرست تلقي کرد و مسير تخريب معصومه ابتکار که سال‌هاست از سوي دلواپسان و مخالفان او طي مي‌شود را ادامه داد.
چهره‌ها و مسئولان با تست مثبت
ديروز محمدعلي وکيلي نماينده تهران در توئيتي نوشت: طبق اطلاع از تست کروناويروس 30نفر از همکاران در مجلس شوراي اسلامي، تاکنون نتيجه اعلان شده 4نفر مثبت است. پيشتر مثبت بودن تست کروناي محمود صادقي نماينده تهران و مجتي ذوالنور، نماينده قم رسما اعلام شده بود. احمد اميرآبادي فراهاني، نماينده قم ديگر نماينده مشکوک به کرونا بوده که به گفته يک نماينده، اوضاع مناسبي ندارد اما از انجام آزمايش‌هاي کرونا امتناع مي‌کند. ابوالفضل حسن‌بيگي، نماينده دامغان گفته است: آقاي اميرآبادي حالش بسيار بد است. اين فرد وقتي به مجلس مي‌آيد و تنفس کرده و نوشيدني و چايي مصرف مي‌کند، اين‌ها خطر ايجاد مي‌کند. با اين حال، اميرآبادي طي توئيتي از سلامتي خود خبر داد. وکيلي البته نام نمايندگان مبتلا به کرونا را اعلام نکرده است. مهم‌ترين چهره‌هاي سياسي و مسئولاني که تاکنون شائبه تست کروناي آن‌ها مطرح شده، معرفي شده‌اند و آخرين وضعيت آن‌ها ارائه شده است.
محمود صادقي
يکي از سرشناس‌‍‌ترين چهره‌هايي که در همان روزهاي اول تست کروناي او مثبت اعلام شد، محمود صادقي نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران بود. او در روز سه‌شنبه (6 اسفند) در صفحه توئيتر خود نوشت: تست کروناي من مثبت شد. اين پيام را در شرايطي مي‌دهم که چندان اميدي به ادامه‌ حيات در اين دنيا را ندارم. وي در ادامه خواستار اعطاي مرخصي به زندانيان سياسي و امنيتي جهت جلوگيري از ابتلاي آنها به کرونا شد.
ايرج حريرچي
ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت ايران، يکي از ديگر چهره‌هاي شاخصي بود که در روز سه‌شنبه (6 اسفند) مثبت بودن ابتلاي او به بيماري کرونا رسانه‌اي شد. در ابتدا، عليرضا وهاب زاده، مشاور وزير بهداشت ايران در توئيتي نوشت: ايرج‌حريرچي، معاون وزير بهداشت به ويروس کرونا آلوده شده است و سپس حريرچي، با انتشار ويدئويي اين خبر را تاييد کرد و از اميد به کنترل کرونا و تداوم مقابله با اين بيماري خبر داد.
معصومه ابتکار
معصومه ابتکار، فعال سياسي اصلاح‌طلب و معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور ايران از ديگر چهره‌هاي شاخصي است که تست ابتلاي او به ويروس کرونا مثبت اعلام شده است. فريبا ابتهاج مشاور رسانه‌اي ابتکار، روز پنجشنبه (8 اسفند) در اين‌باره گفت: با توجه به وجود برخي علائم آلودگي به ويروس کرونا آزمايش تست ويروس از وي انجام شد که صبح پنجشنبه جواب آزمايش وي مثبت اعلام شد. خانم ابتکار هم اکنون براي سپري کردن دوران بيماري در منزل بستري است.
مرتضي رحمان‌زاده
مرتضي رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 تهران نيز از اولين مسئول اداري نام‌آشنايي بود که احتمال ابتلاي او به ويروس کرونا مطرح شد. پس از اظهارات ضد نقيض روابط عمومي شهرداري منطقه 13 تهران، پيروز حناچي در حاشيه جلسه روز يکشنبه (4اسفند) شوراي شهر تهران در خصوص آخرين وضعيت شهردار منطقه 13 اظهار کرد: از 4 آزمايشي که براي او انجام شده است، 3 آزمايش مثبت بوده و ابتلاي وي به ويروس کرونا تأييد شده است و هم اکنون فرآيند درماني خود را طي مي‌کند.
مجتبي ذوالنوري
همچنين، حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس و نماينده قم روز پنجشنبه (8 اسفند) از مثبت شدن تست کروناي خود خبر داد. وي با انتشار ويدئويي گفت:‌ تست کرونايم مثبت شده و با آنکه اين ويروس فراگير است اما جاي نگراني نيست؛ من در قرنطينه هستم و ان‌شاءا... ملت ما بر کرونا غلبه خواهد کرد. قطعا کرونا مغلوب مردم شريف ايران شده و مملکت از وجود اين ويروس به زودي و با رعايت موازين بهداشتي، پاک‌سازي خواهد شد.
حجت الاسلام سيدهادي خسروشاهي
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدهادي خسروشاهي صبح پنجشنبه (8 اسفند) در بيمارستان مسيح دانشوري و در سن 81 سالگي به دليل مثبت بودن تست کرونا، جان به جان آفرين تسليم کرد. رسول جعفريان از شاگردان وي نوشت: استاد خسروشاهي که از چند روز پيش در قم گرفتار اين بيماري (کرونا) شده بود، نهايتا ظهرچهارشنبه به بيمارستان منتقل شده و پس از تأييد تست کرونا بستري شد، اما مع الاسف به‌دليل کهولت سن به رحمت حق واصل گرديد. خداوند ايشان را مشمول رحمت واسعه خويش گرداند. حجت الاسلام والمسلمين سيدهادي خسروشاهي فرزند آيت‌الله سيد مرتضي خسروشاهي، از علما و محققين معاصر است.