كرونا؛ صعود شیب مبتلايان

با توجه به شيوع ويروس کرونا و فرمايشات رهبر معظم انقلاب براي قدرداني از پزشکان و پرستاران، دکتر سعيد نمکي، وزير بهداشت در نامه‌اي از اين پيام اميدوارکننده رهبر معظم انقلاب تشکر کرد. در متن اين نامه آمده است:‌ پيام اميدبخش، پدرانه، مهربانانه و سرشار از صفاي حضرتعالي همکاران عزيزم را که در سراسر کشور، شبانه‌‌روز و بي‌‌هراس دل به درياي بلا زده‌‌اند تا هموطنان گرفتار در گرداب بيماري نوپديد را برهانند سراپا شوق و اميد کرد. به‌‌رغم رنجي که از رنجوري مردم مي‌کشيم وفاق و همدلي ملي بين همه دستگاه‌هاي اجرائي رسانه ملي، نيروهاي مسلح، سازمان‌هاي مردم‌ نهاد و مردم عزيز کشورمان در کنار خدمتگزاران عرصه سلامت با شعار «کرونا را شکست مي‌‌دهيم» نمايش بي‌بديلي است که بي‌‌ترديد با به زانو درآوردن هرچه زودتر بيماري، جهانيان را شگفت‌‌زده خواهد کرد.
آماده‌باش به ارتش و سپاه
سيدهاشم صدر سرپرست، سرپرست روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي قم، از خدمت‌رساني چهار بيمارستان کامکار، فرقاني، امام رضا(ع) و علي ابن ابيطالب(ع) قم براي بحث بيماران کرونايي خبر داد و گفت: صحبت‌هايي با ارتش و سپاه صورت گرفته تا در صورت نياز بيمارستان‌هاي صحرايي احداث شود.وي در مورد آخرين وضعيت بيمارستان‌هاي قم و پذيرش بيماران کرونايي، اظهار کرد: بيمارستان شهيد بهشتي بيمارستان ژنرال شهر قم است که اين بيمارستان در کنار بيمارستان آيت ا... گلپايگاني، زايشگاه ايزدي و ... در خدمت بيماران غيرکرونايي است. وي در پاسخ به اين سؤال که آيا بحث ايجاد بيمارستان صحرايي در قم هم شده است؟ گفت: بله. صحبت‌هايي با ارتش و سپاه صورت گرفته تا در صورت نياز اين مکان‌ها احداث شود.
کاهش ساعت ادارات،


تعطيلي مدارس و فعاليت زندان‌ها
از سوي ديگر با افزايش نگراني بابت انتشار و شيوع کرونا در اماکن عمومي، ادارات، زندان‌ها و مدارس کشور، تصميماتي از سوي مسئولان درباره آن اتخاذ شده است. وزير بهداشت از تعطيلي مدارس کل کشور تا روز دوشنبه هفته جاري خبر داد. سعيد نمکي افزود: «ممکن است در روز‌هاي آينده در بيش از 22 استان مورد مثبت داشته باشيم، قرار شد مدارس کل کشور از اين تصميم تبعيت کنند تا دوره سه روزه از شنبه تا دوشنبه در سراسر کشور تعطيل اعلام شود.» در اين راستا از امروز شنبه، برنامه‌ آموزشي شبکه آموزش از 8 صبح جهت آموزش کتب درسي آغاز مي‌شود و آموزش آنلاين و غيرحضوري در بسياري از مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. به گفته احمدي افزادي، مدير کل شبکه آموزش: از امروز (شنبه) از ساعت 8 تا ساعت 9 دروس اول و دوم رياضي تدريس مي‌شود. ساعت 10 تا 11.30 علوم، فارسي پنجم ابتدائي در برنامه است. شيمي 3 پايه 12 از ساعت 12 تا 13.30 دقيقه پخش مي‌شود. ساعت 15 عربي 2 و 3 پايه‌هاي 12 تدريس مي‌شود. همچنين، توجه خاصي به برنامه‌هاي کارو دانش شده است که از ساعت 16 آغاز مي‌شود. از سوي ديگر وزير بهداشت به کاهش ساعت ادارات نيز اشاره کرد و گفت: «قرار شد ساعات کار ادارات با تفويض اختيار به ستاد استاني مبارزه با کرونا و با نظر استاندار و اعلام دانشگاه علوم پزشکي به‌گونه‌اي تنظيم شود که ستاد استاني بتواند در تاخير دو ساعته يا کوتاه کردن دو ساعته خدمت رساني در استان‌ها به شرطي که خدمات مردم معطل نماند، تصميم گيري شود.» اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور طي دستوري به مديران زندان‌هاي سراسر کشور تمامي فعاليت‌هاي اجتماع محور در زندان‌هاي کشور را تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام کرد.
به قرنطينه شهرها اعتقادي نداريم
سعيد نمکي به قرنطينه شهرها نيز اشاره کرد و افزود: «روز گذشته (جمعه) نشستي در ستاد ملي مبارزه با کرونا داشتيم و تصميم‌هايي در اين نشست گرفته شد. به چيزي به‌عنوان قرنطينه شهر‌ها اعتقاد نداريم و اين روش را علمي نمي‌دانيم، اما به‌دنبال کنترل اياب و ذهاب افراد هستيم. خواهش من اين است که تردد‌ها به حداقل برسد، مگر موارد بسيار ضروري و با اطمينان کافي از اينکه مورد مشکوکي بين مسافران نيست. اگر مورد مشکوکي به ابتلا در ورودي و خروجي شهر‌ها ديده شود، حتما اين فرد براي مدت 14 روز به قرنطينه خواهد رفت.» اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که بسياري بر اين باورند که شهرهاي قم، گيلان و تهران بايد قرنطينه شود. به‌عنوان مثال مسعود پزشکيان، نايب رئيس مجلس خواستار قرنطينه‌ شهرهاي آلوده و تعطيلي ارگان‌هاي دولتي براي جلوگيري از شيوع ويروس کرونا شد .وي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: «بنده معتقدم نبايد وقت را از دست داد، دولت بايد کاملا قاطعانه و در اسرع وقت قرنطينه‌ شهرهاي آلوده، منع رفت و آمد و تعطيلي ارگان‌هاي دولتي را با اتخاذ تدابيري که کمترين لطمه به مردم وارد شود با نظر کارشناسان داخلي و خارجي اعمال کند.»
اعمال محدوديت در ورودي‌ چند استان‌
با وجود اينکه در روزهاي اخير در ورودي و خروجي چند شهر همچون مازندران تست کرونا انجام مي‌شود، علي ربيعي سخنگوي دولت گفت: در روزهاي آينده اعمال محدوديت در ورودي‌ و خروجي چند استان که درگير ويروس کرونا هستند، اعمال خواهد شد و در يکي دو هفته آتي شرايطي خواهيم داشت که نياز به همکاري و همياري مردم در عمل به توصيه‌هاي مسئولان امر بسيار ضروري و موثر خواهد بود.
ورود تمام اتباع چين، ممنوع
با توجه به نگراني بابت حضور چيني‌ها در ايران، در روزهاي گذشته و براساس دستور پليس مهاجرت و گذرنامه نيروي انتظامي ورود تمام اتباع چين نيز به کشور ممنوع اعلام شده است. اکنون تمام مسافران در بدو ورود به کشور با استفاده از دوربين‌هاي حرارتي کنترل مي‌شوند و در صورت مشاهده مسافر خارجي داراي علائم کرونا از ورود آن فرد به کشور جلوگيري مي‌شود و مسافران ايراني نيز در صورت دارا‌بودن علائم ابتلا به ويروس کرونا به بيمارستان‌هاي مشخص شده اعزام مي‌شوند. از سويي شرکت هواپيمايي «هما» خبر داد که سازمان هواپيمايي کشوري هندوستان در بخشنامه‌اي از تاريخ 7 اسفندماه، تمامي پروازها از ايران به اين کشور را به حالت تعليق در آورده است. روابط عمومي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه‌اي نوشت: به اطلاع مسافران پروازهاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران «هما» در مسير بمبئي مي‌رساند، با توجه به شيوع ويروس کرونا در مناطقي از کشور، سازمان هواپيمايي کشوري هندوستان در بخشنامه‌اي از تاريخ 7 اسفندماه، تمامي پروازها از ايران به اين کشور را به حالت تعليق در آورده است. سه روز پيش نيز سازمان هواپيمايي کشوري امارات تمام پروازهاي اين شرکت از تهران و ساير ايستگاه‌هاي پروازي به دبي و برعکس را باطل کرد.
پزشکان و پرستاران شهيد خدمت شوند
استان گيلان با کمبود پرستار مواجه است و نماينده تام الاختيار وزير بهداشت، در گيلان اعلام کرد که به کمک پزشکان عمومي و پرستاران داوطلب در اين استان که درگير شيوع ويروس کرونا شده، نياز است. مهدي شادنوش در حال حاضر به کمک پزشکان عمومي و پرستاران داوطلب در استان گيلان نياز داريم که مي‌توانند جهت همکاري با شماره تلفن 4401 رشت تماس بگيرند و اعلام آمادگي کنند. ازسوي ديگر نماينده رشت در مجلس پيشنهاد داد که پزشکان و پرستاران مبتلا به کرونا شهيد خدمت محسوب شوند. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي در توييتر خود نوشت: دکتر نمکي وزير بهداشت تقاضامنديم ترتيبي اتخاذ نماييد تا پزشکان و پرستاران و کادر درماني بيمارستان‌ها که شرافتمندانه و ايثارگرانه با حداقل امکانات به مداواي بيماران مبتلا به ويروس کرونا مي‌پردازند، در صورتي‌که در طول درمان بيماران کرونايي، مبتلا و فوت نمايند، شهيد خدمت محسوب مي‌شوند.
نگراني بابت کودکان خياباني
اين روزها بسياري از جامعه شناسان و کارشناسان شهري از کودکان خياباني و زباله‌گرد، به‌دليل عدم امکانات حفاظتي، بابت افزايش ابتلا به کرونا در ميان آنها ابراز نگراني کردند. در اين رابطه روح‌ا... بابايي صالح، عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس حضور کودکان خياباني و زباله‌گرد در خيابان‌ها را عاملي موثر در انتشار ويروس کرونا دانست و از بهزيستي و شهرداري‌ها خواستار جمع‌آوري آنها شد. وي حضور کودکان کار در خيابان‌ها را با توجه به فراگير شدن ويروس کرونا بسيار خطرناک و عاملي موثر در انتشار اين ويروس دانست و گفت: در حالي که سلامت مردم به‌دليل فراگير شدن اين ويروس در معرض خطر است همچنان شاهد حضور کودکان خياباني و زباله‌گرد بدون استفاده از لوازم بهداشتي در سطح شهر هستيم. جمع‌آوري و ساماندهي اين قشر کودکان مورد غفلت دستگاه‌هاي مسئول قرار گرفته و هر چند هر سال دستگاه‌ها از جمع آوري و ساماندهي آنها سخن مي‌گويند اما متاسفانه همچنان شاهد فعاليت آنها هستيم؛ مي‌طلبد يک بار براي هميشه دستگاه‌ها به وظيفه خود عمل کرده و نسبت به ساماندهي آنها اقدام کنند.