با اصلاح آئین‌نامه برای جابجایی وکلا دیگر وجهی دریافت می‌شود؟

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: در راستای اصلاح بخشنامه‌های قوه قضاییه که بسیاری از آنها در جهت مبارزه با فساد بوده است تاکنون تعداد زیادی از آنها هم اصلاح و ابلاغ و اجرایی شده است. اخیرا معاونت حقوقی قوه قضائیه طی نامه‌ای به روسای کانون‌های وکلا از تصمیم رئیس قوه قضائیه برای اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون‌های وکلا خبر داده و از آنها خواسته شده است تا ۲۵اسفندماه جاری پیشنهادات خود را ارسال کنند.
در نامه محمد مصدق به رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و همچنین روسای کانون‌ها آمده است: در اجرای ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب پنجم اسفند سال 1333 نظر به اینکه طبق نظریه شماره 421 مورخ اول آذر سال 59 شورای نگهبان، اختیارات وزیر دادگستری به شورای عالی قضایی تفویض و بر اساس قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه 29 اسفند سال 71، اختیارات و وظایف شورای عالی قضایی به رئیس قوه قضائیه منتقل شده است و با توجه به اینکه برخی مواد آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال و در برخی مواد آن با تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376 و صدور آرای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور تغییراتی ایجاد شده است، ضرورت اصلاح آئین‌نامه محرز است و بر همین اساس ریاست قوه قضائیه تصمیم بر اصلاح آئین‌نامه دارند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: لذا دستور فرمایید حداکثر تا مورخ 25 اسفند 1398 پیشنهادات اصلاحی آن مرجع در خصوص اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1334 بامحوریت موضوعات زیر به این معاونت اعلام شود تا پس از جمع‌بندی، زمینه تصویب آن توسط رئیس قوه قضائیه فراهم شود.
آزمون، کارآموزی و صدور پروانه وکالت، تشکیلات، هیئت مدیره و انتخابات کانون‌های وکلای دادگستری، نظارت بر انتخابات کانون وکلا، وظایف و اصول حرفه‌ای حاکم بر رفتار وکلا، تعقیب رسیدگی به تخلفات و مجازات‌های انتظامی، نظارت قوه قضائیه، نحوه سیاستگذاری و همکاری کانون با قوه قضائیه و درجه‌بندی، تشویق، ارتقاء، نقل و انتقال و درجه‌بندی وکلاء محورهایی است که معاون حقوقی قوه قضائیه خواسته تا کانون‌ها درباره آن پیشنهادات خود را بدهند.


در همین ارتباط، بسیاری از روسای کانون‌های وکلای سراسر کشور اتفاق نظر داشتند که اصلاح آیین‌نامه لایحه بدون پیشنهاد کانون وکلای دادگستری و آن هم پس از ۶۴ سال و با اصلاح مواردی که قبلاً قانون در آن مواد وارد شده است،شان قانونگذاری دارد و برخلاف ماده۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است. این سوال مطرح است که آیا دریافت مبالغ چند میلیونی توسط برخی کانون‌ها برای انتقال وکلا! عامل اصلی مخالفت کانون وکلا با اصلاح آیین نامه است؟
احتمال می‌رود یکی از دلایل اینکه مدیران کانون‌های وکلا به ویژه کانون وکلای دادگستری مرکز علاقه‌ و تمایلی به اصلاح شدن آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از ۶۴ سال از زمان تصویب ندارند، مبالغی است که از وکلا برای انتقال به تهران دریافت می‌شود؛ اگر هم به صورتجلسات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نگاه کرده باشید، بررسی درخواست متقاضیان انتقال، پای ثابت و همیشگیِ دستور جلسات هیئت مدیره کانون است!
نقل و انتقال وکلا دو حالت دارد؛ حالت نخست بررسی پرونده افرادی است که حداقل سه یا چهار سال باید از درخواست‌شان برای انتقال به تهران گذشته باشد و بر اساس دوری و نزدیکی محلی که می‌خواهند از آنجا به تهران منتقل شوند، قیمت‌ها متفاوت است.
حالت دوم، بررسی خارج از نوبت تقاضاهای انتقال است! که احتمالا بیشتر حالت اول وجه دریافت می‌شود.
البته در اینجا نیز شاخص‌ها و معیارهای دیگری علاوه بر دوری و نزدیکی به تهران وجود دارد مثلاً اینکه وکیل متقاضی انتقال در یکسال گذشته چه تعداد پرونده داشته است؛ هر چقدر پرونده بیشتری داشته باشد، کانون مبلغ بیشتری از وکیل متقاضی انتقال طلب می‌کند!
خارج از اینکه این وجه قانونی است یا خیر، از قضاوت ما خارج است.
حالا این پول‌ها و سایر درآمدهایی که کانون وکلا دارد، چه می‌شود و کجا می‌رود، دقیقاً همان سوالی است که یکی از وکلای دادگستری از رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز کرد اما پاسخی ندادند و در نهایت نیز مجبور شد به خاطر اجرا نکردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شکایت خود را به مراجع ذیصلاح ببرد.
>عدم پیشنهاد از سوی کانون وکلا مانع از اصلاح آیین‌نامه از سوی ریاست قوه قضاییه نیست
هرچند در ماده 22 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مقرر داشته پیشنهاد اصلاح آیین نامه می‌بایست از سوی کانون وکلا مطرح و سپس به تایید رئیس قوه قضاییه برسد اما چنانچه کانون‌های وکلا پیشنهادی ارائه ندهند این موضوع مانع از اقدامات بعدی ریاست قوه قضاییه در جهت اصلاح و تصویب آیین نامه نخواهد بود.
لذا ریاست قوه قضاییه این اختیار قانونی را دارد با توجه به اینکه کانون‌های وکلای دادگستری از ارائه پیشنهاد اصلاح آیین نامه خودداری نمودند که خود نوعی اسقاط حق قانونی است با توجه به اصل ۱۳۸ قانون اساسی نسبت به تدوین آیین‌نامه اصلاحی اقدام نماید.