تمهیدات بلیتهای نوروزی

محسن ناظری‪-‬ پیش فروش بلیت‌های اتوبوس ایام نوروز به تمام شهرهای کشور آغاز شده است. در این که چرا این کارانجام شده باید گفت سازمان راهداری مانند هر سال پیش فروش بلیت‌های خود را انجام می‌دهد چرا که بسیاری از مردمی‌که در شهر تهران شاغل و یا زندگی می‌کنند، شهرستانی‌هایی هستند که ایام نوروز به شهر خود بر می‌گردند و چاره ای جز صدور بلیت اتوبوس برای آنها نیست. منتها به گفته محمد اسلامی‌وزیر راه و شهرسازی در صورتی که مسافران پیش از این بلیت‌ها را برای مقاصد مختلف خریداری کرده بودند بدون کسر جریمه می‌توانند استرداد کنند.
این از آن جهت است که خیلی افراد برای مسافرتهای نوروزی اقدام به خرید بلیت
کرده اند که با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، می‌توانند بلیت‌های خود را کنسل کرده و از مسافرت نوروزی به خاطر حفظ جان خودشان هم که شده خودداری کنند.
منتها برای افرادی که هیچ چاره ای جز مسافرت و بازگشت به وطنشان نیست باید تمهیداتی اندیشید. به عنوان مثال تمامی‌پایانه‌ها و اتوبوس‌های مورد نظر مرتب ضدعفونی شوند و برای مسافرانی که راهی شهرهای خود هستند پک‌هایی نظیر آن چه که به نمایندگان مجلس دادند ، داده شود.
تجهیزاتی چون ماسک و دستکش‌های یک‌بار مصرف و مواد ضدعفونی کننده مانند ژل ضدعفونی کننده به مردم بدهند تا موارد بهداشتی کاملا رعایت شود. همچنین می‌توانند از دستگاه‌های تب سنج در پایانه‌ها استفاده کنند تا اگر فردی احتمالا ناقل بیماری بود از خروجش از تهران جلوگیری شود. به عبارتی غربالگری مسافران که یک اقدام تخصصی است توسط نماینده‌ای از وزارت بهداشت در محل انجام شود تا مسافران را در ورودی و خروجی شهرها به صورت کامل غربالگری کنند ودر صورتی که وزارت بهداشت اجازه دهد و مشکلی وجود نداشته باشد، مجوز حرکت آنها صادر شود. به گفته داریوش باقر جوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری، دسترسی نداشتن به محلول‌ها با قیمت‌های مناسب یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه‌های حمل و نقلی در این ایام به شمار‌ می‌رود و از دستگاه‌های مربوطه در خواست‌ می‌کنیم که محلول‌های استاندارد با قیمت مناسب را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ارائه دهند. بنابراین اگر قرار است تهران یا شهرهای دیگر در ایام پیک شیوع کرونا قرنطینه نشوند باید این اقدامات بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهیم تا سلامت مردم را در این ایام تضمین کنیم و از شیوع بیشتر بیماری کرونا جلوگیری نماییم.