شايعات نبايد همبستگی مردم را با مشكل روبه‌رو كند

آرمان ملي: رئيس جمهور گفت: برخي پيشنهاد کردند تعطيلات نوروزي حذف شود و تعطيلات را به زمان ديگري ببريم اما به نظر من اين کار عملي و شدني نيست. حسن روحاني ديروز در جلسه هيات دولت با قدرداني از تلاش همه دست اندرکاران مبارزه با بيماري کرونا در کشور گفت: اينکه ما در برابر اين بيماري بايد چيکار کنيم و چه اقداماتي انجام بدهيم، تقريباً همه دنيا به يک نسخه واحدي رسيدند. وي افزود: نوروز فرصتي براي پيروزي در برابر ويروس کرونا است و نوروز نبايد با رفت وآمدهاي بدون مديريت، به فرصتي براي شيوع بيشتر ويروس تبديل شود. اهم اظهارات رئيس دولت دوازدهم را در ادامه مي‌خوانيد:
مسأله ويروس کرونا تقريباً اختصاص به کشور و منطقه‌اي ندارد و اکثر کشورهاي جهان به اين ويروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزيز مي‌دانند در سبک زندگي مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسياري از فعاليت‌هايي که به نوعي به مسافرت و تردد مربوط مي‌شود، اثر گذاشته و فشارهاي فراواني را به اقتصاد جامعه وارد کرده است . بنابراين اين موضوع را بايد امروز جدي بگيريم.
اولين عرض من خدمت مردم عزيز و بزرگوار ايران اين است که اين مسأله را جدي بگيريم و به سادگي به اين ويروس نگاه نکنيم و براي سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگيريم؛ گر چه از لحاظ علمي و پزشکي مي‌گويند اين ويروس خيلي خطرناک‌تر از ويروس‌هايي شبيه آنفلوآنزا نيست، اما به دليل مسأله واگيري سريع و شيوع، اين بيماري جايگاه خاص خود را پيدا کرده و به همين دليل هم بر همه کشورهاي دنيا تأثيرگذاشته است.
چه اينکه از استاني به استان ديگر سفر کنند، چه اينکه از داخل استان در درون استان بين شهرهاي مختلف تردد کنند، چه بين شهر و روستا تردد کنند، چه در يک شهر بزرگ از بخشي به بخش ديگر تردد کنند، فرقي نمي‌کند. توصيه اين است، حتي الامکان بايد تردد به حداقل ممکن تقليل پيدا کند.


در آستانه تعطيلات نوروزي هستيم و به طور طبيعي ايام نوروز طبق تقويم رسمي آغاز سال، تعطيلات نوروزي و آغاز بهار است و بعضي‌ها به من پيشنهاد کردند که دولت تعطيل نوروزي را امسال حذف کند و اين تعطيلات را در فصل و زمان ديگر که کرونا نيست، ببرد که به اعتقاد من اين کار عملي و شدني نيست. نوروز را براي فرصت شيوع بيشتر نگذاريم. اين براي ما يک اصل باشد.
اخيراً بعضي از دوستان نامه نوشتند، بعضي از نمايندگان محترم مجلس و ديگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌اي يک جلسه ستاد با رياست و مديريت خود من تشکيل مي‌شود؛ در هفته‌اي که الان رو به پايان است، از شنبه جلسه گذاشته بوديم و هفته آينده هم جلسه داريم؛ در ايام تعطيلات عيد هم باز جلسه خواهيم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌اي يکبار مي‌گذارم؛ اگر مشکلي داشتم معاون اول مي‌گذارد و خود ستاد ملي به رياست خود آقاي دکتر نمکي به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته مي‌شود.
نکته ديگري که بايد در اين زمينه تأکيد کنم اينکه اين روزها به شايعات در اين زمينه نبايد توجه کنيم؛ اين شايعات گاهي وقت‌ها در فضاي مجازي است و به رسانه‌هاي داخلي و روزنامه هم سرايت مي‌کند و گاهي وقت‌ها به صدا و سيما؛ نمي‌دانم چگونه شده و يک ديوار حفاظتي و ماسک و چيزي بايد بگذارند، به آنها اصابت مي‌کند و يک گوينده خبري مثلاً دلش تنگ مي‌شود براي رئيس جمهور و مي‌گويد من دو روز است رئيس جمهور را نديدم؛ اين خوب است و من تشکر مي‌کنم از اينکه لطف و محبت دارند؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثنا در حال تلاشند. نگذاريم شايعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ اين کار را نکنيم؛ يکبار ديگر گفتم، از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.
متأسفانه گاهي برخي از افراد که با نام و نشان هستند و گاهي ممکن است با غرض نباشد، مثلاً يک دفعه مي‌گويند که فلان استان نابود شد و وقتي با استاندار همان استاني که مي‌گويند وضع‌ آن بد است، صحبت مي‌کنم و مي‌گويم چقدر ديروز فوتي داشتيد، مي‌گويد 12 نفر فوتي داشتيم که در يک شرايطي ممکن است روزي 10 الي 15 نفر و از آن طرف اگر 12 فوتي داريم، 120 نفر از بيمارستان ترخيص مي‌شوند و به سلامت از بيمارستان خارج مي‌شوند.
در دولت بحث بسيار مفصلي کرده‌ايم و بعضي‌ها پيشنهاد مي‌کنند که راه اين شهر را ببنيديم، آن يکي مي‌گويد راه آن شهر را ببنديم، يکي ديگر مي‌گويد بين يک شهر بزرگ شمال و جنوب را ببنديم و ديگري مي‌گويد شهر بزرگ بين شرق و غرب را ببنديم که امروز به طور کامل از صبح تا دقايق پيش در دولت بحث کرديم، همه دوستان اظهار نظر کردند و تقريباً مي‌توانم بگويم که اتفاق نظر همه اين است که برخي از چيزهايي که گفته مي‌شود در اجرا مشکلات بيشتري را مي‌آفريند وممکن است يک جايي را حل کند ولي چهار جاي ديگر مشکل درست مي‌کند.