مخالفت با قرنطینه و تعطیلی ادارات

آمار مبتلايان در حالي روند افزايشي دارد که به اعتقاد بسياري از مسئولين، قرنطينه نکردن شهرهاي آلوده دليل گسترش ويروس در سراسر کشور است. از سوي ديگر تعطيل نشدن ادارات دولتي و شرکت‌هاي خصوصي نيز به اين روند کمک کرده و دولت مخالف تعطيلي ادارات و برخي از نهادها است. از سوي ديگر و به اعتقاد بسياري از مسئولان و نمايندگان مجلس، قرنطينه اعلام کردن شهرها از دست وزارت بهداشت خارج شده و شوراي امنيت ملي مخالف اين موضوع است. محمدحسين قرباني، نماينده تام‌الاختيار وزير بهداشت در گيلان در اين باره مي‌گويد: «طبق درخواست‌هاي مکرر افراد از بنده جهت قرنطينه کامل استان گيلان، صحبت‌هاي مختلفي با مسئولان کشوري داشتم اما صحبت‌ها و دلايل شوراي امنيت ملي ما را قانع کرد که از اين خواسته منصرف شويم. البته بهتر است که شوراي امنيت ملي دلايل خود براي عدم قرنطينه شهرها را به‌صورت شفاف براي افکار عمومي اعلام کند.» قرباني با اشاره به اينکه طبق تصميم دولت حوزه امنيت و قرنطينه برعهده وزارت کشور، توزيع اقلام بهداشتي برعهده وزارت صمت و درمان و غربالگري به وزارت بهداشت سپرده شده است بيان کرد: «هيات دولت براي تسريع در پيشرفت امور و خدمات‌دهي به بيماران کرونايي هر وزارتخانه را مسئول يک کاري کرده است.»
مسئولان نيز همواره تاکيد دارند که مردم بايد خود را قرنطينه خانگي کنند، اما هزاران نفر در شهرها هر روز مجبورند صبح‌ تا عصر در محل کارشان حاضر باشند. مدارس و دانشگاه‌ها نيز با وجود مخالفت‌هاي زياد دولت، تعطيل شده‌اند، اما ادارات همچنان باز هستند و در اين راستا ابتدا ساعات کار ادارات کاهش پيدا کرد و چند روز بعد به حالت عادي برگردانده شد. هر چند که به اعتقاد برخي، با تعطيل شدن ادارات و مدارس، حجم سفرها افزايش پيدا مي‌کند، اما تعدادي از استان‌ها مبادي ورودي و خروجي خود را بسته‌اند و کنترل بر روي مسافران صورت مي‌گيرد.
هشدار کرونا با بلندگو در شهر کرمان
با وجود اينکه تاکنون در شهرهايي همچون ايوان، قرچک و ... برخي از نهادها با بلندگو بر روي ماشين‌ها به مردم هشدار کرونا داده‌اند، روز گذشته دانشگاه علوم پزشکي استان کرمان اعلام کرد که اکيپ‌هاي مجهز به بلندگوها را در شهر مستقر شده‌اند و هشدارهاي کرونايي را به شهروندان اعلام مي‌کنند. حميد رشيدي نژاد، رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان کرمان در اين رابطه گفت: اين هشدارها در راستاي هشدار به مردم است تا آنها بدانند که کرونا به کسي رحم نمي‌کند.


قرنطينه ديگر فايده‌اي ندارد
احمد همتي، نماينده سمنان در مجلس نظر ديگري دارد او بر اين باور است که قرنطينه شهرها با وجود شايع شدن کرونا ديگر فايده‌اي‌ ندارد. اين عضو کميسيون بهداشت و درمان به ايلنا مي‌گويد: وقتي منشأ آن نقطه خاصي است آنجا بايد قرنطينه مي‌شد تا اين ويروس در همه نقاط کشور پخش نشود. نکته دوم، با توجه به اينکه قبلا در کشور چين چندين هفته گزارش‌هاي کرونايي داده مي‌شد و مراودات ما با چين زياد بود اين موضوع قابل پيش‌بيني بود؛ بنابراين بايد اولين کيس‌هايي که علائم مشکوک داشتند تست مي‌شدند و اعلام مي‌شد که اين اتفاق به هر دليل يا تعمدا يا سهوا خيلي دير افتاد. يعني هم اطلاع‌رساني دير انجام شد و هم قرنطينه‌اي که بايد به محض شروع بيماري از منبع يا شهر خاصي بود اتفاق نيافتاد و اين موضوع باعث شد که بيماري کرونا گسترش يابد.نماينده مردم سمنان تاکيد کرد: الان هم در اين شرايط بايد تمام نکات بهداشتي که بارها اعلام شده رعايت شود و همکاري‌هاي بين بخشي کامل هم به‌صورت رسمي و هم مردمي صورت گيرد و دقيق انجام شود تا سرعت انتشار بيماري مهار شود که اين کار مي تواند جلوي سيکل معيوبي که الآن ايجاد شده و در حال تشديد است را بگيرد. هم اکنون بايد همه بخش‌هاي رسمي و غيررسمي و بخش‌هاي مردمي و NGO ها که محوريتش با وزارت بهداشت است تلاش کنند تا بتوانيم اين بيماري را مهار کنيم. کارفرمايان، کارگران را به سر کار مي‌کشانند کارگران نيز مجبورند که هر روز به سر کار بروند و در اين رابطه يک فعال کارگري به «آرمان ملي» مي‌گويد: متاسفانه دولت در رابطه با تعطيل کردن برخي از نهادهاي خود سياست يک بام و دوهوا را اعمال مي‌کند. از طرفي مخالف تعطيلي ادارات و شرکت‌هاي خصوصي است و معتقد است که کشور توان تعطيلي 20 روز (با احتساب تعطيلات نوروز) را ندارد و از طرف ديگر نگران شيوع سريع کرونا در کشور و زيرمجموعه‌هاي خود است و برخي از آنها را تعطيل کرده است. فرامرز توفيقي در ادامه خاطرنشان مي‌کند: دولتمردان از ابتدا بايد تصميمي يکسان براي تعطيل‌کردن نيروهاي کار مي‌گرفتند و همه هم ملزم به تبعيت از اين تصميم مي‌شدند اما اين اتفاق رخ نداد. بين کارمند و کارگر تبعيض اتفاق افتاده است. متاسفانه بايد بگويم که چون دولت تصميمي ملي و همگاني در اين‌باره اتخاذ نکرد، بسياري از کارفرماها هم خود را ملزم به کاهش ساعت کار کارگران‌شان نکردند. آنها به بهانه ضرر اقتصادي بنگاه‌هاي اقتصادي خود را تعطيل نکردند، بنابراين لازم است که دولت پادرمياني کرده و به همه تکليف کند که تعطيلي را به‌عنوان يک قانون ملي اجرا کنند و همه را مشمول تعطيلي و کاهش ساعت کار کنند.ما قبول داريم که تعطيلي‌ها روي اقتصاد کلان کشور تاثير مي‌گذارد اما بايد بپذيريم در شرايطي هستيم که جان مردم در خطر است و اين موضوع از همه چيز اهميت بيشتري دارد.