همه کسب و کارها بدون قرنطینه آزادند

آرمان ملي: رئيس جمهور روز گذشته در جلسه مشترک ستاد اقتصادي دولت با نمايندگان فعال اقتصادي مديران و همچنين در نشست با کادر درماني بيمارستان امام خميني(ره) تهران حاضر شد. حسن روحاني در اين نشست‌ها با بيان اينکه آرامش نسبي که امروز در کشور به‌رغم شيوع ويروس کرونا وجود دارد به خاطر اعتماد مردم به بخش درمان و بهداشت کشور است، گفت: اگر افتخارآفرينان کشور در بخش بهداشت و درمان اينطور به ميدان نمي‌آمدند امروز شاهد اضطرابي چند برابري ميان مردم بوديم. رئيس جمهور همچنين با اشاره به بررسي تأثير بيماري کرونا بر کسب و کارها، گفت: تصميم جمع بر اين بود و تاکيد کرديم که بايد شرايط و روند اقتصادي و نيز تعامل مردم و فعاليت‌هاي اقتصادي به‌رغم اينکه با کرونا مواجهيم بايد پروتکل‌هاي بهداشتي مدنظر قرار گيرد و در عين حال فعاليت اقتصادي عادي باشد. رئيس جمهور تاکيد کرد: ما اصلا موضوعي به نام قرنطينه نداريم و اين که شايعه شده است در تهران و بخشي از شهرها، برخي فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطينه قرار مي‌گيرند و چنين موضوعي وجود ندارد. اهم اظهارات رئيس جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
نه امروز و نه در ايام نوروز و قبل و بعد از آن قرنطينه نداريم و همه در کسب و کارشان آزادند و خدمات دولت نيز به طور معمول به مردم خواهد رسيد. ما اصلاً موضوعي به نام قرنطينه نداريم و اين که شايعه شده است در تهران و بخشي از شهرها، برخي فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطينه قرار مي‌گيرند و چنين موضوعي وجود ندارد. نبايد بگذاريم در عرصه اقتصادي مشکلي ايجاد شود. البته در برخي از کسب و کارها به طور طبيعي مشکلاتي ايجاد شده است که در اين جلسه بررسي کرديم که بتوانيم به افرادي که در اين کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند، کمک کنيم.
استان‌ها به هيچ عنوان در زمينه تعطيلي، حق تصميم‌گيري ندارند. ايجاد هرگونه محدوديت، صرفا از طريق ستاد ملي کرونا در تهران خواهد بود و استاندارها و بخش‌هاي بهداشتي نمي‌توانند در اين زمينه تصميم گيري کنند. بنابراين در استان‌ها در اين زمينه اقدامي نبايد صورت بگيرد.
نخستين بسته حمايتي براي اقشار آسيب پذير همين هفته و تا قبل از سال نو پرداخت مي‌شود و سه بسته ديگر نيز در ماه‌هاي بهار 99 به آنان پرداخت خواهد شد. رقم اين بسته حمايتي از 200 تا 600 هزار تومان متغيراست. توزيع تفصيل اين مصوبه از طريق سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تبيين مي‌شوند. به 4 ميليون خانوار ديگر نيز که معمولا دچار مشکل هستند و در شرايط سختي زندگي مي‌کنند از يک تا دو ميليون وام با بهره بسيار کم پرداخت خواهد شد. 4 درصد بهره اين وام را اين خانوارها و 8 درصد را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهند کرد و به ارائه تضمين نياز نيست و اقساط آن به تدريج از يارانه‌اي که به اين خانوارها پرداخت مي‌شود کسر خواهد شد.


ما در زمينه پرداختي‌هايي که مردم در اين سه ماه از قبيل ماليات و سهم بيمه و اقساط بانکي دارند مهلتي قرار داده‌ايم و به کسب و کارهايي هم که دچار مشکل شده‌اند و افرادي هم که در زندگي دچار سختي هستند، يارانه ويژه براي اسفند و سه ماه بهار در نظر گرفته‌ايم که برخي از اين تصميمات را امروز و بقيه را فردا اعلام مي‌کنيم.
همه تلاش ما اين است که فعاليت‌هاي اقتصادي، خدماتي که دولت انجام مي‌دهد، حتي الامکان به گونه‌اي باشد که مردم در خانه بمانند و در جايي اجتماع نکنند و يا اگر اقدامي انجام مي‌دهند در چارچوب يک اصول بهداشتي باشد. بر اين نکته هم تاکيد مي‌کنم که نسبت به اينکه کاري، روزي و ساعتي تعطيل شود و کسب خاصي مورد محدوديت قرار بگيرد، مرجع آن فقط ستاد ملي مبارزه با کرونا در تهران است.
مردم مطمئن باشند کالاي مورد نياز آن‌ها تامين خواهد شد، اعم از کالاهايي که مربوط به مسائل بهداشتي و درماني است، يا زندگي روزمره و کالاهاي مصرفي آن‌ها باشد، اين‌ها هم با ذخاير ما به اندازه کافي وجود دارد، هم خريدهاي لازم انجام گرفته، هم بنادر ما الان پر از کالا است و هرگونه نيازي به ثبت سفارش جديد و خريد جديد باشد بانک مرکزي ارز لازم را تامين خواهد کرد و تامين کرده و بعد هم تامين خواهد کرد. ما با کشورهاي همسايه در حال مذاکره براي رفت و آمد براي نقل و انتقال کالا در مرزها هستيم که با پروتکل‌هاي بهداشتي مورد توافق ما و در چارچوب پروتکل‌هاي سازمان بهداشت جهاني انجام مي‌گيرد.
اقساط بانک‌ها و مبالغ پرداختي را که مردم در سه ماهه اسفند، فروردين و ارديبهشت بايد انجام دهند، مي‌تواند به تاخير بيفتد. اقساطي که مردم بايد به بانک‌ها پرداخت کنند براي سه ماه يعني اسفند، فروردين و ارديبهشت امهال مي‌شود و مردم مي‌توانند پرداخت آن را به تعويق بيندازند. ما تصميماتي نيز نسبت به چک‌هايي که احتمالا به خاطر شرايط کسب و کار برگشت مي‌خورد، اتخاذ کرده‌ايم، اما عدم پرداخت آن‌ها باعث وجود محدوديت‌هايي مي‌شود که بانک‌ها براي مشتريان در نظر گرفته‌اند که مقرر شد اين محدوديت‌هاي بانکي در قبال مشتريان برداشته شوند.
دولت با همه توان و امکاناتي که در اختيار دارد براي تامين تجهيزات و امکانات و نيز حمايت و پشتيباني از پرسنل خدوم بخش بهداشت و درمان انجام وظيفه مي‌کند. همه مردم نيز بايد به دور از حساسيت‌هاي بي‌دليل، مراقبت‌هاي بهداشتي را انجام دهند، اين خود مردم هستند که بايد بيشتر به خودشان کمک کنند و در اين راه مسئولان بخش بهداشت و درمان مي‌بايست راه و مسير را به مردم نشان دهند تا بتوانيم از اين مقطع سخت عبور کنيم.