الان فرصت «آشتي ملي» و استفاده از همه چهره‌هاست

آرمان ملي: بحران کرونا که امروز تمام جامعه، حاکميت و امنيت جسمي و رواني مردم را تحت تاثير قرار داده، اين شرايط را نيز فراهم آورده تا مردم مقداري در فرهنگ عمومي خود تجديدنظر کنند، نسبت به آنچه که از سوي مسئولان گفته مي‌شود شنوايي به خرج دهند، در خانه بمانند و براي حفظ جان خود از سفر و ترددهاي غيرضروري پرهيز کنند. البته برخي معتقدند که اين شرايط فرصتي است تا دولت و مسئولان هم بتواند در چگونگي مواجهه با ملت نگاه جديدتري داشته باشند و به بازسازي اعتماد عمومي بپردازد. براي بررسي عملکرد دولت در بحران اخير، اعتماد عمومي و ايجاد آن و شرايط فعلي کشور، «آرمان‌ملي» با مرتضي مبلغ فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که مي‌خوانيد.
برخي انتقادات نسبت به نحوه عملکرد دولت در بحران اخير مطرح شده؛ اساسا ارزيابي شما از عملکرد دولت در خصوص بحران کرونا چگونه است؟
دو موضوع را بايد تفکيک کرد، نخست اهمال‌ها و قصورهايي که در ابتداي اين ماجرا مطرح است و فقط هم مخصوص دولت نيست، چراکه برخي بنا دارند هر مشکل، ضعف يا کوتاهي را متوجه دولت کنند. بالاخره در کشور يک حاکميتي وجود دارد که يکي دولت است و بخش‌ها، قوا و دستگاه‌هاي ديگري نيز مثل صداوسيما دارد که نقش بسيار مهمي در اين جريان ايفا مي‌کند. ترديدي نيست که حداقل غفلت‌ها و سهل انگاري‌هايي در ابتداي امر اتفاق افتاده اما به‌نظر من اکنون فرصت آن نيست که به اين مسائل بپردازيم چون هيچ‌خيري بر اين مساله مترتب نيست که مدام مطرح شود. امروز ما با يک بحران بسيار جدي مواجه هستيم که همه بايد براي حل آن دست به دست هم دهند. موضوع دوم نيز اين است که همه بايد تلاش کنند پيشنهادهاي سازنده و عملياتي دهند و کمک‌هاي موثر شود که کل حاکميت و در پيشاني آن نيز دولت و وزارت بهداشت بتوانند اين مشکل را حل و فصل کنند. مهم اين است که اکنون بايد به اين جنبه‌ها توجه خيلي جدي داشت و به اين نکته نيز توجه نمود که طرح اين مشکلات و کاستي‌هاي اوليه هيچ‌خير و نفعي در جهت حل مشکلات فعلي نمي‌رساند و بايد به اين موضوع در جاي خود پس از خروج از بحران رسيدگي شود که جامعه به ماهيت اين امر پي ببرد.
چندي است که نوعي بي‌‌‌اعتمادي نسبت به دولت و آمارها و اظهارات دولتمردان در جامعه به‌وجود آمده و در بحران کرونا اين مساله بيشتر خود را نشان داد، اين مساله ناشي از چيست؟


بي‌اعتمادي مورد بحث حاوي 2 نکته است که بايد بدان توجه کرد. نخست اينکه آنچه امروز از طرف رسانه‌هاي خارجي القا مي‌شود اين مفهوم را دنبال مي‌کند که مردم را نسبت به حل بحران توسط دولت نااميد سازد. چراکه رسانه‌هاي بيگانه نشان دادند هيچ‌خيري براي اين ملت نمي‌خواهند و حتي حاضرند که جان و سلامت مردم را قرباني اهداف و منويات سياسي خود کنند از اين جهت مي‌خواهند القا کنند که اعتمادي وجود ندارد. نتيجه اين القا اين است که مردم را به اين تشويق کنند که زير بار سياست‌هاي سازنده‌اي که مي‌تواند اين بحران را حل کند نروند. القاي اين بي‌اعتمادي توسط برخي افراد ناآگاه و بخشي از افراد آگاه نتيجه ديگري ندارد. در عين حال آنطور که گفته مي‌شود هم بي‌اعتمادي در جامعه وجود ندارد و همچنان مرجع اصلي مردم ستاد ملي مبارزه با کرونا است و اطلاعات خود را از همانجا مي‌گيرند. اينکه مي‌بينيد بخشي از مردم به توصيه‌ها و هشدارها توجه نمي‌کنند به فرهنگ مردم باز مي‌گردد. برخي هنوز حساسيت موضوع را درک نکرده و تبيين درستي از اين مساله برايشان نشده که رعايت کنند اما مي‌بينيد که اکثريت بالاي جامعه رعايت کرده و به اين مسائل توجه مي‌کنند. بايد هشدار‌ها، آموزش‌ها و اقدامات بيشتري انجام بگيرد تا آن اقشار نيز متوجه اين مساله باشند. نکته دوم که ارتباطي نيز به کرونا ندارد و پيش از آن وجود داشته، رفتارهاي متعارضي است که گاه در برخي دستگاه‌ها بوده و هرکدام به نوعي عمل کردند که نوعا در بسياري از موارد منجر به خنثي کردن اقدام ديگري مي‌شده يا برخي فعاليت‌هاي افراطي و تندروانه که گاه مشاهده مي‌شود و در مقابل راي و نظر مردم قرار دارند و سعي مي‌کنند به‌گونه‌اي عمل کنند که وقتي مردم انتخابي مي‌کنند انتخابشان با موفقيت همراه نشود و مردم به يأس و سرخوردگي مبتلا شوند. متاسفانه اين مشکل را داشته‌ايم و باعث ناکارآمدي‌ها، بي‌اعتمادي‌هاي گسترده و شکاف دولت-ملت شده که من فکر مي‌کنم جريان بحران کرونا مي‌تواند فرصت بزرگي براي همه باشد که در نگاه و ديدگاه خود تجديدنظر اساسي داشته و مي‌توان از اين موضوع درس گرفت و بحران را تبديل به فرصتي براي اعتماد عمومي، اعتماد ملي و آشتي ملي کرد. در نتيجه، در خلال بحران و پس از بحران مناسبات سازنده و اعتماد بخشي در کل کشور و دستگاه‌هاي حاکميتي و بين حاکميت و مردم ايجاد مي‌شود. اميدواريم که اينگونه شود و مثل گذشته نباشد که برخي جريانات نشان دادند هچ آمادگي براي درس گرفتن از گذشته ندارند. اميد است اين مساله تبديل به فرصتي سازنده براي آينده شود.
با توجه به بحران‌هاي موجود در جامعه اولويت‌هاي دولت در سال جديد را چه اموري مي‌دانيد؟
من فکر مي‌کنم با توجه به اينکه در متن اين بحران هستيم دو اقدام بسيار مهم است که تشديد و تقويت شود. اهميت آن نيز از اين جهت است که مهم‌ترين و موثرترين راه برون رفت از اين بحران اين است که مردم تردد خود را به حداقل برسانند، در خانه بنشينند و مسافرت نکنند. نخست اينکه دولت تمام منابع، بسترها، سازوکارها و شرايطي که مي‌تواند به مردم براي حرکت انگيزه دهد را مسدود کند. از اقدامات خوبي که در اين راستا انجام شده اين است که مراکز زيارتي در ايام نوروز تعطيل شده و زائر نمي‌‌پذيرد و هيچگونه بستر پذيرش مسافران نوروزي در شهرها نبايد اتفاق بيفتد. اگر خدمات تفريحي ارائه شده در شهرها منتفي گردد طبيعتا هيچ‌کس انگيزه‌اي براي حرکت پيدا نمي‌کند. اقدام دوم نيز اينکه اگر ستاد ملي مبارزه با کرونا بتواند با چهره‌هاي سياسي، فرهنگي، ورزشي، هنري و سلبريتي‌ها ارتباط بيشتري برقرار کند تا آنها در ارتباط با مردم مساله را تبيين کنند و هشدار دهند که مردم در خانه‌ها بمانند بسيار مي‌تواند در فرهنگسازي و آموزش مردم موثر باشد.