پارلمان مجازي بسيار ضروري بود

آرمان ملي- نسترن فراهاني: در شرايط بحراني امروز نوک پيکان بسياري از نقدها به سوي تعطيلي مجلس است. در مجلس حدود 290 نماينده مشغول به کار هستند و با توجه به روند شيوع کرونا تجمع تاثير خطرناکي مي‌توانست داشته باشد و زنجيره بيماري بسيار گسترده مي‌شد با اين حال براي تشکيل صحن مجازي و جبران جلسه‌هاي برگزار نشده اقدام جدي صورت نگرفته و اين روند انتقادات را به بهارستان‌نشينان تندتر کرده است. «آرمان ملي» در گفت‌وگو با طيبه سياوشي، عضو فراکسيون اميد مجلس به بررسي اين مسأله پرداخته است. در اين خصوص معتقد است: «اينکه نقدها به سوي ما شکل مي‌گيرد و به نمايندگان به خاطر تعطيلي مجلس بدوبيراه مي‌گويند را هر روز مي‌بينيم و حتي شاهد برخورد‌ها و قضاوت‌هاي بسيار تندي نسبت به نمايندگان هستيم، اما بايد به نقدها پاسخگو باشيم و به مردم توضيح بدهيم. هرچند که در شرايط فعلي بايد از توجيه بپرهيزيم و فقط در قامت پاسخگويي به مردم حاضر باشيم». متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:
چه ميزان نقدهايي که درخصوص تعطيلي مجلس به نمايندگان مطرح مي‌کنند، را وارد مي‌دانيد؟
تعطيلي مجلس ناخواسته بوده است و ما به دنبال آن نبوديم. تعطيلي مجلس ماحصل تست‌هاي مثبت برخي نمايندگان براي بيماري کرونا بوده است که در پي آن نگراني براي شيوع بيماري در خانواده آنها و ادامه زنجيره کرونا به وجود آمد، برهمين اساس هم در خصوص تعطيلي مجلس تصميم‌گيري صورت گرفت، درواقع فعاليت‌هاي انتخاباتي برخي نمايندگان آنها را با کرونا درگير کرده بود و براي جلوگيري از ادامه اين روند با دستور ستاد مقابله با کرونا مجلس تعطيل شد. بنابراين تعطيلي مجلس درخواست نمايندگان نبوده و همه ما حتي در شرايط شروع بيماري خودمان را آماده کرده بوديم سه شيفت براي تصويب لايحه بودجه در مجلس باشيم، همانطور که دوره‌هاي قبل اين اتفاق افتاد.
باتوجه به نقدهايي که نمايندگان و تعطيلي مجلس را نشانه رفته‌اند، براي توضيح و پاسخ به آنها چه اقداماتي از سوي مجلس لازم است؟


اينکه نقدها به سوي ماست و به نمايندگان به خاطر تعطيلي مجلس بدوبيراه مي‌گويند را هر روز مي‌بينيم و حتي شاهد برخورد‌ها و قضاوت‌هاي بسيار تندي نسبت به نمايندگان هستيم، اما بايد به نقدها پاسخگو باشيم و به مردم توضيح بدهيم. هرچند که در شرايط فعلي بايد از توجيه بپرهيزيم و فقط در قامت پاسخگويي به مردم حاضر باشيم.
بنابراين توجيه‌هايي که از سوي برخي نمايندگان مطرح مي‌شوند، چه پيامدهايي در بحران فعلي دارند؟
اگر بخواهيم فقط توجيه کنيم هيچ فايده‌اي ندارد. همه نهادها حتي قوه قضائيه در حال فعاليت هستند؛ چرا مجلس کار خود را انجام نمي‌دهد؟ مسأله اين است که تجمع 290 نفر زير يک سقف نه در قوه مجريه و نه در قوه قضائيه ديده نمي‌شود، تجمعي به گستردگي صحن مجلس را در هيچ يک از دستگاه‌ها نداريم اما با اين حال من معتقد هستم بايد از همان روز اول براي ادامه روند فعاليت مجلس به شيوه‌هاي ديگر پيش‌بيني مي‌کرديم هرچند که من شنيده‌ام مجلس کانادا هم در روزهاي گذشته تعطيل شده است.
با اين وجود چرا براي برگزاري صحن مجلس به صورت مجازي تا به امروز اقدام عملي انجام نشده است؟
چند روز است بحث صحن مجازي مطرح شده است اما اقدام عملي براي آن نمي‌بينيم و اي‌کاش تا قبل از اينکه لايحه بودجه براي حکم حکومتي برود، فکري براي صحن مجازي مي‌کرديم تا در روند عملکرد مجلس خللي ايجاد نشود و نمايندگان در اين خصوص تصميم‌گيري مي‌کردند. نماينده‌هاي استان قم، گيلان، مازندران و شهرهايي که بيشتر درگير شيوع کرونا هستند شايد در صحن مجازي هم نمي‌توانستند حضور فعال داشته باشند اما به هر حال ديگر نمايندگان حضور داشتند و مي‌توانستيم مجلس را با صحن مجازي اداره کنيم. تصميم‌گيري براي اين مساله انجام نشد و اين قابل نقد است. در عين حال معتقدم نمي‌توانستيم با روند قبل با توجه به شيوع کرونا در مجلس به کار ادامه بدهيم من به‌عنوان مثال در طول چندروز حداقل ده مراجعه کننده داشتم و اين عدد در کمترين حالت است، در نظر بگيريد براي 290 نماينده اين عدد چه روند افزايشي دارد؟ حتي در روزهاي گذشته که مجلس تعطيل بوده هم باز مراجعان به مجلس براي ديدار با نمايندگان رفته بودند و پيگير کارهاي خود بودند. معتقدم ارتباط و تماسي که با مردم داريم حداقل در مجلس قابل توجه است و بايد منصفانه‌تر در خصوص آنها صحبت کنيم. بايد منتظر باشيم تا ببينيم صحن مجازي چه زماني تشکيل مي‌شود اما بايد زودتر به اين موضوع مي‌پرداختيم چراکه نمايندگاني که توسط مردم انتخاب شده‌اند بايد در خصوص بودجه تصميم مي‌گرفتند و امروز اعتراض و انتقاد مردم در جايگاه درستي قرار دارد.
با اين تفاسير برخي سعي دارند کم‌کاري‌ها را به گردن ديگران بيندازند.
من هميشه گفته‌ام چرا در شرايط بحراني در همه جاي دنيا سعي مي‌کنند راهکار پيدا کنند اما در ايران در شرايط بحراني اصلي‌ترين کار مقصريابي است و همه به دنبال مقصر کردن يکديگر هستند و با توجه به اينکه مردم در تنگنا هستند بازهم بحران‌هاي جديد مي‌آفرينيم. از ديدگاه من در شرايط فعلي نبايد اضطراب را در جامعه بيشتر کنيم. فکر مي‌کنم با توجه به اينکه کنترل کرونا به ستاد ملي سپرده شده بتوانند با تمهيدات مناسب جلوي اين زنجيره را بگيرند.
دولت در خصوص اخبار و حواشي و کاهش اضطراب عمومي چه وظيفه‌اي دارد؟
اينکه شيوع کرونا را دير فهميديم اصلا در حوزه حواشي اخير نبود. مسأله اين بود که پيش‌تر از اينها بايد به کرونا مي‌پرداختيم اما تا به اين اتفاق نظر برسند که چه زماني اين بيماري را اعلام کنند موجب شيوع بيشتر بيماري شدند و اين موضوع به تنهايي موجب بي‌اعتمادي شد. در هرحال موضوع اين است که دولت امروز تلاش دارد اطلاع رساني صادقانه انجام دهد و سايت وزارت بهداشت هم در اين زمينه تلاش مي‌کند. بايد در اين شرايط اعتماد کنيم تا اين بحران را پشت سر بگذاريم و زنجيره شيوع اين بيماري را قطع کنيم افرادي که بيماري را باور ندارند هم سري به بيمارستان‌ها بزنند.