قرنطينه منتفی است؛ در خانه بمانيد

موافقان طرح قرنطينه تهران و ديگر شهرها چه مي‌گويند؟ شهربانو اماني، عضو شوراي شهر تهران يکي از موافقان قرنطينه تهران است، او در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران در تذکري به شهردار و فرماندارتهران نسبت به عدم قرنطينه پايتخت تذکر داد. اماني معتقد است که در بحران جهاني ناشي از شيوع ويروس کرونا بنا بر آمار سازمان بهداشت جهاني ايران بعد از چين و ايتاليا داراي بالاترين نرخ همه‌گيري در جهان است، در حالي که قرنطينه به شدت و سطح اپيدمي به‌عنوان تنها راه‌حل کنترل اپيدمي مطرح مي‌شود هنوز هيچ‌سطحي از قرنطينه در سطح تهران ديده نمي‌شود و مسئولين تنها به توصيه براي عدم خروج مردم از منزل اکتفا کردند. متاسفانه مسئولين ما تصور مي‌کنند که هنوز زمان کافي براي آنها وجود دارد. اين شرايط در حالي است که استانداري تهران اعلام کرده: تمامي مبادي ورودي و خروجي و پايانه‌هاي مسافري پايتخت به منظور کنترل مسافران به دستگاههاي تب‌سنج ويژه تشخيص ابتلا به ويروس کرونا مجهز مي‌شود. به غير از شهربانو اماني، برخي ديگر از مسئولان نيز بر اين باورند که قرنطينه در چين موجب کاهش شيوع ويروس کرونا شده است و هم‌اکنون کشورهاي اروپايي مانند ايتاليا و فرانسه هم براي کنترل شيوع کرونا از اين روش استفاده مي‌کنند. اما مخالفان مي‌گويند که وقتي شايعه قرنطينه تهران حتي برسر زبان‌هاي مي‌افتد، مردم به فروشگاه‌ها و بانک‌ها هجوم مي‌برند، نمي‌توان اين شهر را با چندين‌ميليون جمعيت کنترل کرد.
تکليف مردم را روشن کنيد
محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران پيش‌تر از بلاتکليفي قرنطينه اين شهر از سوي مسئولان کشور انتقاد کرده بود و خواستار آن شده بود که به مردم در اين مورد توضيح داده شود. به گفته محسن هاشمي بايد تکليف مردم در مورد قرنطينه روشن شود. هاشمي همچنين درمورد عملکرد ستاد مديريت کرونا در تهران گفته است: نظر اعضاي شوراي شهر بر اين بود که اين ستاد بايد مسلط حرف بزند و ديگران کمتر حرف بزنند تا موجب سوءتفاهم نشود چرا که برخي مواقع افراد غيرمسئول صحبت‌هايي مي‌کنند که شايعه ايجاد مي‌کند. در همين حال عليرضا زالي، مسئول مديريت بيماري کرونا در شهر تهران گفته است که قرنطينه‌سازي مطلق شهر جواب نمي‌دهد چرا که شهرها و استان‌هاي زيادي درگير آن شده‌اند و اگر هم انجام شود تاثيري ندارد. قرنطينه شهر اکنون نه مبناي علمي دارد و نه مناسب است. محسن عليجاني، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با بيان اينکه قرنطينه کامل تهران کار اشتباهي است، تاکيد کرد که اعمال محدوديت براي تردد نبايد به مختل شدن اقتصاد مردم منتهي شود، بنابراين تنها بايد هوشمندانه بر نحوه رفت و آمدها نظارت کرد.
محدوديت تردد در خروجي 11 استان


وزارت راه و شهرسازي نيز از اعمال محدوديت تردد در 11 استان خبر داده است. در اين راستا محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي گفته است: در مصوبه ستاد مقابله با کرونا آمده است که کسي که علائم کرونا دارد از خانه و شهر خود خارج نشود و به جاي آنکه در ورودي شهر‌ها و با پيمودن مسافت طولاني از تردد افراد مبتلا و مشکوک به بيماري کوويد-19 جلوگيري کنيم، در خروجي شهر‌ها اين کار را انجام دهيم تا کساني که علائم آن را دارند از شهر‌هاي خود خارج نشوند و براي درمان به سيستم درماني معرفي شوند. وي با بيان اينکه در واقع به خاطر اينکه مردم به زحمت نيفتند، ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده که در خروجي شهر‌ها اين کنترل انجام شود، افزود: اين تصميم مصوبه يک اقدام خردمندانه، خداپسندانه و مردم پسندانه است که اگر کسي علائم اين بيماري را دارد از خروجش جلوگيري شود و اگر کسي مشکلي ندارد، محدوديت و مشکلي برايش ايجاد نخواهد شد، اما از همه مردم خواهش مي‌کنيم از سفر غيرضروري خودداري کنند و امسال سفر نوروزي نداشته باشند تا کشور بتواند به اين مسأله و مشکل مسلط شود.
آي‌سي‌يوها پر شده‌اند
«ظرفيت آي‌سي‌يوها تقريبا کامل و از بيمارهاي کوويد-19 پُر شده‌اند. از آي‌سي‌يوهاي در اختيارم فقط يکي را براي مبتلايان بيماري‌هاي ديگر نگه داشته‌ام، آنقدر پر شده‌اند که مجبور شده‌ايم بخش‌هاي پشتيبان درست کنيم تا مريض‌هاي ديگر را به آنجا بفرستيم.» اين توصيف اميرعلي سوادکوهي، فوق تخصص مراقبت‌هاي ويژه و رئيس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران، از شرايط کرونايي بيمارستان‌هاي ايران در روزهاي اخير است، مديريت آي‌سي‌يوهاي بيمارستان‌هاي محب کوثر، نورافشان و سيدالشهدا در اختيار اوست. سوادکوهي همچنين در اين رابطه به خبرآنلاين مي‌گويد: «مجبوريم اين شرايط را مديريت کنيم، تقريبا 60درصد تخت‌هاي آي‌سي‌يو به کوويدي‌ها اختصاص داده شده و باقي هم در اختيار ديگر بيماران قرار گرفته است. بايد بپذيريم که با توجه قدرت پخش بسيار بالاي اين بيماري طبيعتا 7هزار تخت کفاف اين تعداد بيمار را نمي‌دهد. تعداد بسيار زياد است، شايد باورتان نشود دو ساعت بعد از اينکه مريض‌ها به بخش فرستاده مي‌شوند، دوباره آي‌سي‌يوهاي کوويد من پر مي‌شوند.»
در خانه بمانيد
اما به‌نظر مي‌رسد، راهکار اين بحران تنها به بخش دولتي و خصوصي ارتباطي نداشته باشد و مردم هم در بهبود اوضاع آن نقش فراواني دارند. اصلي‌ترين وظيفه شهروندان در اين نبرد، ساده و تکراري است؛ عدم خروج از خانه. اين راهکار مشترک مردم در تمام کشورها هم است، در همين رابطه از ابتداي شيوع کروناويروس توصيه‌هاي زيادي به شهروندان شده است و مسئولان همچنان اميدوارند که مردم اين توصيه‌ها را جدي بگيرند.
ترس و لرز قمي‌ها از کرونا و زلزله
شايد شنبه شب، مردم شهر قم مرددترين مردم روي زمين بودند و با وجود اينکه بسياري از آنها به‌دليل ترس ابتلا به کروناويروس خانه‌نشين شده‌اند، زلزله دقايق اوليه بامداد روز يکشنبه مردم را وادار کرد که به خيابان‌ها بريزند. اين زمين لرزه‌ به قدرت 4 ريشتر مناطقي از استان قم را لرزاند و در برخي از نقاط شهر اين زلزله با صداي مهيبي همراه بود. گزارشي از تلفات جاني و مالي اين حادثه گزارش نشد، اما ترس از بروز آن باعث هجوم مردم به سطح کوچه و خيابان و اجتماعات چند نفره شد که مي تواند شرايط قم را در کنترل و جلوگيري از کرونا بدتر کند. آن چيزي که براي مدت‌زماني در حدود يک ساعت سبب تجمعات متعدد در برخي کوچه‌ها و معابر قم بود ترس از پس‌لرزه‌هاي احتمالي زلزله بود، انتشار گسترده برخي شايعات در فضاي مجازي نسبت به ابعاد زلزله و احتمال تکرار آن نيز در اين امر بسيار تاثيرگذار بود. پس از گذشت نزديک به يک ساعت از گذشت زلزله نسبتا شديد در قم و طبق برآوردهاي ميداني وضعيت عمومي شهر کاملا عادي بود و مردم به خانه‌هاي خود برگشته‌اند و پارک‌ها و بوستان‌هاي شهر نيز برخلاف تجربه‌هاي گذشته وقوع زلزله شاهد حضور خانواده‌ها و گذراندن شب در اين مکان‌هاي عمومي نيست.