دردسرهای ادامه‌دار یک اعتراض توئیتری

آرمان ملي: چالش سخنگوي وزارت بهداشت با سفير چين در ايران همچنان حاشيه‌ساز است و فعالان سياسي در داخل کشور را به واکنش وا مي‌دارد. علي مطهري، نماينده تهران در مجلس با انتشار مطلبي در توئيتر در اعتراض به واکنش سفير چين به اظهارات کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت ايران تاکيد کرد: «گستاخي سفير چين درباره کرونا بايد پاسخ داده شود. وزارت خارجه بايد سفير چين را احضار کند». وي افزود: «متاسفانه نياز اقتصادي ما به چين باعث شده که درباره ظلم عظيم دولت چين به مسلمانان اين کشور نيز سکوت کنيم. قرار نبود مبارزه ما با آمريکا منجر به وابستگي به چين شود». روز گذشته نيز محمود صادقي ديگر نماينده مردم تهران در مجلس ايران در توئيتر نوشت: «اينجانب به همراه 16 نفر از نمايندگان طي تذکري به جواد ظريف به اظهارات غيرعزتمندانه‌ سخنگوي وزارت خارجه در واکنش به سخنان سفير چين در تهران اعتراض خود را ابراز داشتيم». عباس عبدي، تحليلگر سياسي اما نظري مخالف با نظر دو نماينده مجلس دارد. او مي‌گويد: «اين يک حق طبيعي است که هر کسي انتقاد کند. اما سخنگوي وزارت بهداشت نمي‌تواند به اين راحتي اين کار را انجام دهد، چراکه سياست خارجي ايران سياست نزديکي با چين است. البته برخي کساني که گرايش‌هاي غربي دارند، منتقد اين سياست هستند. من نه از زاويه گرايش به غرب، اما اين انتقاد را دارم که ايران بايد در سياست خارجي خود تنوع داشته باشد و نبايد کاري کند که يک وابستگي ايجاد شود. الان عملا اين وابستگي کم و بيش مشاهده مي‌شود. به گفته عباس عبدي، اين وابستگي تقصير چين نيست، بلکه انتخابي است که حکومت ايران به خاطر دست‌هاي بسته خود در سياست خارجي کرده است. او تاکيد دارد برخي از اصولگرايان متوجه اين نوع وابستگي نيستند و به‌نظرم اين وابستگي خطرناک است.
ماجرا چه بود؟
سخنگوي وزارت بهداشت ايران در نشست خبري خود از آمارهايي که دولت چين پيرامون تبعات ويروس کرونا ارائه مي‌دهد انتقاد کرد و آن را «شوخي تلخ چيني‌ها» ناميد، اما همين اظهارنظر که بر پايه تحقيقات محققان ايراني و يافته‌هاي ديگر کشورهاي جهان بود، چالشي جدي را براي کيانوش جهانپور ايجاد کرد؛ چالشي که در نهايت سخنگوي وزارت بهداشت ايران را مجبور به عقب‌نشيني از مواضع خود کرد. کيانوش جهانپور روز يکشنبه در نشست خبري و در پاسخ به سوال «خبرگزاري آناتولي» گفته بود: «چين با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بيماري کوويد-19 شوخي تلخي با دنيا کرد. همه کشورهاي درگير اين بيماري به استناد مدارک چين تصور کردند بيماري شبيه و آسان‌تر از بيماري آنفلوآنزا است. چنين نيست و نمي‌شود گفت دوره اين بيماري دو ماه است». پس از اين اظهارنظر سخنگوي وزارت بهداشت، گروهي از کاربران اصولگرا در شبکه‌هاي اجتماعي به تندي به جهانپور تاختند و خواستار «استعفا» و «عذرخواهي» او شدند.
اعتراض سفير چين


اين اعتراضات اما سبب نشد که سخنگوي وزارت بهداشت از موضع خود عقب بنشيند. او در پاسخ به توئيت‌هاي کاربران اصولگرا نوشت: «مباحث علمي را هيچ‌گاه نه مي‌توان و نه بايد با سياست آميخت، همه محافل آکادميک دنيا بر پايه اطلاعات اپيدميولوژيک و گزارش محققين چين، حداقل آنفلوآنزاي تيپ A را از ويروس نوپديد کرونا وخيم‌تر قلمداد کردند، امروز يافته‌ها خلاف اين را نشان مي‌دهد، به يافته‌هاي خودي اطمينان بيشتري داريم». ساعاتي بعد، «چانگ هوا» سفير جمهوري خلق چين در ايران، به جهانپور اعتراض کرد و با اشاره به کنفرانس‌هاي خبري وزارت بهداشت چين، از سخنگوي وزارت بهداشت ايران خواست که اظهارات مقام چيني را مطالعه کرده و از پيش داوري بپرهيزد. او همچنين تاکيد کرد که «اميدوارم به حقايق و تلاش‌هاي بزرگ مردم چين احترام بگذاريد». دقايقي بعد، پاي سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه نيز به اين چالش توئيتري باز شد و او در مقام دلجويي از چيني‌ها برآمد. موسوي نوشت: «دولت و مردم چين پيشتاز مقابله با ويروس کرونا هستند و با سخاوت به کشورهاي جهان کمک مي‌کنند. شجاعت، تعهد و حرفه‌اي‌گري چين در مهار کوويد- 19 مستحق تقدير است. در اين شرايط سخت، ايران همواره ممنون چين است». چين تاکنون مرگ 3331 نفر را در اثر ابتلا به ويروس کرونا تاييد کرده است در صورتي که اين رقم در ايتاليا نزديک به 16‌هزار نفر، در اسپانيا نزديک به 13‌هزار نفر و در آمريکا 9620 نفر اعلام شده است. در روزهاي گذشته بعضي از رسانه‌هاي آمريکايي مانند نيويورک تايمز دولت چين را به آمارسازي در ارتباط با شيوع ويروس کرونا متهم کرده بودند. سرانجام اين چالش اما به عقب نشيني سخنگوي وزارت بهداشت ايران منتهي شد. کيانوش جهانپور در توئيتر نوشت: «دولت و ملت ايران قدردان دولت‌ها و ملت‌هايي است که به‌ويژه در اين همه‌گيري جهاني كرونا در کنارشان ايستادند و حافظه تاريخي ايرانيان البته اين قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمايت‌هاي چين از ملت ايران در اين روزهاي سخت، هکذا فراموش ناشدني است. بيگانگان ذوق زده نشوند».