تداوم ناسازگاری جام جم با شهردار تهران

آرمان ملي- مطهره شفيعي: باز هم چالش صداوسيما با شهرداري تهران و اين بار درباره موضوع قديمي بدهي شهرداري که براي شهردار فعلي به يادگار مانده و شهرداري توان پرداخت اين بدهي را در فرصت کوتاه ندارد. البته رفتار تخريبي و جهت‌دار با شهرداري تهران به يک مورد خلاصه نمي‌شود و بارها تکرار شده است مانند دي ماه سال گذشته که کليپي تقطيع شده از صحبت‌هاي محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران در فضاي مجازي منتشر شد که در آن کليپ هاشمي علت کاهش جسارت مديران فعلي شهرداري را برخورد دستگاه‌هاي نظارتي با تصميماتي مي‌داند که در گذشته هم وجود داشته اما با آن برخورد نمي‌شده و اين کار موجب محافظه‌کاري مديران شده است. نکته جالب اين کليپ اما آن است که دلايل تفاوت جسارت شهردار گذشته و فعلي تهران از آن سانسور شده است. همچنين در اين کليپ پاسخ‌هاي هاشمي به سوالات جهت‌دار مجري صداوسيما در تخريب حناچي بريده و حذف شده است. رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به سوالات جهت‌دار مجري که سعي بر دفاع و حمايت از شهردار اسبق تهران داشت، گفت: مي‌خواهيد شهردار ديگري را تبليغ کنيد، شهردار ما را نکوبيد. وي همچنين در خصوص آلودگي هواي شهر تهران خطاب به مجري يادآور شد: مسئوليت شهرداري در رفع آلودگي هواي تهران 25 درصد است، اگر جاي شما بودم 75 درصد باقي مانده را بيشتر پيگيري مي‌کردم. در فروردين سال جاري هم صداوسيما هجمه ديگري به شهردار تهران داشت. حناچي يادداشتي براي گاردين يکي از روزنامه‌هاي مطرح بريتانيا نوشت. عنوان اين يادداشت چنين بود: «تحريم‌ها ايران را در مقابله با ويروس کرونا فلج مي‌کند». پس از آن سيد‌مهرداد سيدمهدي رئيس خبرگزاري صداوسيما با انتشار توئيتي نسبت به اين موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «در41 سال گذشته ملت ايران در سخت‌ترين شرايط قد خم نکرد و عزتمندانه ايستاد. حالا براي يک روزنامه انگليسي! يادداشت ارسال مي‌کنيم که تحريم‌ها ما را در مبارزه با کرونا فلج کرده! اين ادبيات توهين به کادر درماني، دستگاه‌هاي مختلف، گروه‌هاي جهادي، واحد‌هاي توليدي و همه مردم است.»
کنايه حناچي به دلاوري
در شهريور 1396 سکان اداره شهر به دست ليست اميدي‌ها افتاد و شوراي پنجم فعاليت خود را آغاز کرد. از زمان روي کار آمدن مديريت جديد يکي از موضوعاتي که مدام مطرح مي‌شود، نبود پول و بدهي شهرداري است. مورد اخير چالش صداوسيما با شهرداري تهران چنين بود که حناچي به برنامه تهران 20 دعوت شد و در بخشي از اين برنامه دلاوري که مجري بود درباره عملکرد شهرداري به موضوعاتي اشاره کرد که سبب شد حناچي خطاب به او بگويد: «يعني شما نمي‌دانيد ما در شهرداري با چه مشکلاتي مواجه هستيم؟» و سپس توضيح داد: «با بدهي انباشته بيش از 50 هزار ميلياردي مواجه هستيم تا بخشي از آن را پرداخت نکنيم نمي‌توانيم از تسهيلات جديد استفاده کنيم». دلاوري درصدد پايان دادن به اظهارات شهردار تهران بود که حناچي گفت: ‌«شما در سوئيس زندگي نمي‌کنيد و در ايران حضور داريد پس بايد با مشکلات ما مواجه باشيد و سوالات‌تان در چارچوب آن باشد». شهردار تهران بار ديگر تاکيد کرد: « ما مواجه با 50 هزار ميليارد بدهي هستيم؛ بدهي انباشته‌اي که بايد بخشي از آن را بپردازيم». حناچي ادامه داد: «50 هزار ميليارد بدهي است و ما هر چه مي‌دهيم، بهره اين تسهيلات است».
تاکيد هميشگي بر 50 هزار ميليارد بدهي


50 هزار ميليارد بدهي‌اي که حناچي به آن اشاره کرد موضوع جديدي نيست که او بخواهد در نوروز 99 از آن انتقاد کند. در خرداد سال گذشته هم پيروز حناچي، شهردار تهران در برنامه دستخط تخمين خود از ميزان بدهي شهرداري را بالاي 50 هزار ميليارد عنوان کرد. در تير 98 شهردار تهران با بيان اينکه ما به‌دنبال حرکت در چارچوب برنامه‌هاي ابلاغي هستيم، اذعان کرد: در صورتي که فعاليت‌هاي شهرداري تهران در راستاي برنامه‌ها پيگيري مي‌شد در حال حاضر ما با 50 هزار ميليارد تومان بدهي مواجه نبوديم. در مرداد همان سال بود که شهردار تهران تصريح کرد: هم‌اکنون شهرداري تهران مبلغي نزديک به 50 هزار ميليارد تومان بدهي دارد و ما در شهرداري تهران سياست‌هاي خود را بر مبناي صرفه‌جويي اقتصادي دنبال مي‌کنيم و... .
قاليباف و حناچي مناظره کنند
نکته قابل‌‌توجه آنکه قاليباف بدهي شهرداري را 16 هزار ميليارد مي‌داند و بدهي بيش از 50 هزار ميليارد را نمي‌پذيرد که در اين راستا برخي پيشنهاد مناظره شهرداران فعلي و قديم را مطرح مي‌کنند. حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور در صفحه توئيتر خود در رابطه با پيشنهاد يک مجري تلويزيون براي مناظره پيروز حناچي و محمدباقر قاليباف نوشت: «‌اگر کارمند سازمان باشيد نمي‌توانيد حتي در خارج از سازمان هم بدون مجوز سازمان مناظره‌اي را ترتيب دهيد؛ اما اگر کارمند سازمان نباشيد مي‌توانيد آتش‌به‌اختيار عمل کنيد. اگر دو‌ طرف بپذيرند يکي از جذاب‌ترين مناظره‌ها خواهد شد به‌خصوص اگر قبل از انتخابات هيأت رئيسه مجلس جديد باشد».