آموزش برای پسا کرونا ضروری است

جعفر بای‪-‬ با حضور ویروس کرونا جامعه برای حفظ جان خود ناچار به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی شد. ممانعت از سرایت این بیماری که بسیار سریع المسری است و وسعت جهان را در نوردید، چاره ای جز حضور در خانه نیست؛ قطعا طولانی شدن این دوره با مکلافات فراوانی همراه است که باید با تلاش و کوشش‌های فراوان این دوره کوتاه شود و کار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی آغاز گردد. در این یادداشت به بررسی مشکلات پسا کرونایی می پردازیم.
در پسا کرونا که امید است با کشف واکسن آن آغاز شود ما با دو گروه از افراد مواجهیم، افرادی که به این بیماری مبتلا شدند که باید با اقدامات کامل بهداشتی و نظارتی دقیق دوره نقاهت به خوبی به اتمام برسد و حضور آنان در جامعه با موفقیت فراهم شود و اما گروه دیگر کسانی که مبتلا نشدند ولی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند که با رعایت منظم و همه پروتکل‌های بهداشتی زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. به هر حال دوره قرنطینه خانگی به اتمام خواهد رسید ولی نباید فراموش کرد که همه فعالیت‌های پس از آن باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و برای موفقیت در این کار باید آموزش‌های عمومی کاملی صورت پذیرد تا ما با موج جدیدی از بیماران مواجه نشویم. باید این دوره جدید از زندگی اجتماعی تحت تدابیر دقیق و درست با کمترین اشتباه صورت پذیرد که سرایت بیماری به حد اقل ممکن برسد .
چگونگی مدیریت باز فعال سازی آحاد جامعه و هدایت مجدد عناصر اجتماعی باید همراه با آموزش‌های کامل و منطبق با پروتکل‌های بهداشتی و الزامات لازم الاجرا نوین باشد که منجر به کنترل و مدیریت بیماری شود. در بازگشت منطقی و اصولی شهروندان به کار و فعالیت‌های اجتماعی کوچکترین اشتباه بزرگترین مشکلات را به همراه خواهد داشت؛ کمترین خطا بیشترین عوارض را در پی دارد، زندگی جدید پسا کرونایی را باید با پروتکل‌های تعریف شده انجام دهیم چون رعایت آن‌ها تضمین سلامت ماست.
بدون شک در پسا کرونا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که باید هم اکنون برای آن‌ها چاره اندیشی کنیم و با کنترل و نظارت دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا سلامتی جامعه تضمین شود و مبادا افراد با سهل انگاری ناقل بیماری شوند. به هر حال طولانی شدن دوره قرنطینه مشکلات اقتصادی را برای برخی از مشاغل به همراه دارد که اصطلاحا از آن به عنوان کرونای اقتصادی یاد می کنیم؛ برای درمان مبتلا شدگان به کرونای اقتصادی باید سیاست‌های حمایتی، ترمیمی همراه با کمک‌های مالی و مساعدت‌های اقتصادی دولت برای این قشر آسیب پذیر ادامه یابد تا بتوانیم عوارض ناشی از مشکلات اقتصادی را به حد اقل برسانیم. اما برخی به علت تحمل سختی‌های قرنطینه خانگی دچار کرونای اخلاقی شده اند. در این بین افراد برونگرا و شخصیت‌های پیک نیک برو دچار مشکلات عدیده ای می شوند. افسردگی و ناراحتی‌های عصبی همراه با کاهش آستانه تحمل و زود رنجی به خصوص افرادی که با فوت نزدیکان مصیبت دیده شده و سختی‌های فراوانی را تحمل کرده اند صحنه‌های دردناکی را شاهد بوده اند و به لحاظ روحی و روانی شدیدا نیاز مند حمایت هستند.


برنامه‌های مسافرتی برای خروج از فضای یکنواخت و دیدن منابع دیداری همراه با تحرک مکانی لازم و ضروری است.
این گروه لازم است در ایام ماه رمضان با پناهندگی به درگاه خداوند و دعا و نیایش به آستان ربوبی و توسل به ذات اقداس خدای منان مرهمی بر روی زخم های روحی و روانی خویش بگذارند و از مشکلات اجتماعی خویش بکاهند. کرونا درست زمانی ظاهر شد که ما آماده اجرای آداب و رسوم فراوان ایام نوروز باستانی می شدیم و به لحاظ فرهنگی جامعه را دچار شوک فرهنگی کرد در پسا کرونا برای اینکه پروتکل های مطابق عرف اجتماعی باشد باید پا روی بسیاری از باور های اعتقادات آئینی نهاد و بسیاری از مناسک ملی را رها نمود؛ قطعا در بازه فعالیت اجتماعی دچار مشکلاتی خواهیم شد که می توان با پذیرش تغییرات زود هنگام و فرهنگی از بروز مشکلات اجتماعی ممانعت به عمل آورد. کرونا بی رحمانه روح لطیف جامعه را سرکوب کرده و افراد فعال اجتماعی را به انزوا کشانیده و در اوج ارتباطات اجتماعی جامعه را به خانه نشینی وا داشته اینک در باز فعالی برخلاف موازین پیشین باید با آموزش های عمومی و لازم و ضروری بستر پذیرش آن ها را فراهم نمود که گونه ای که سلامتی احاد جامعه حفظ شود.