دردسر اقتصادی کرونا برای ترامپ

شماری از شهروندان آمریکایی با حضور در خیابان‌ها خواستار پایان قرنطینه شدند. از سوی دیگر، در شرایطی که « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درصدد اجرای برنامه از سرگیری فعالیت‌ها در آمریکا است، حدود دو سوم آمریکایی‌ها او را به تاخیر در اتخاذ و اجرای تدابیر قاطع برای مقابله با تهدید ویروس کرونا (کووید ۱۹) در زمانی که این ویروس در کشورهای دیگر شیوع پیدا کرده بود، متهم کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از آمریکایی‌ها از تحمل قرنطینه که با هدف مهار کرونا در این کشور به اجرا درآمده خسته شده و این هفته علیه تدابیری مانند فاصله گذاری اجتماعی، در برخی از شهرها تظاهرات کردند.
بنابراین گزارش، تظاهرکنندگان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شهرهای ریچموند، لانسینگ میشیگان و ویرجینیا از شرایط سخت بوجود آمده به دلیل قرنطینه، اظهار نارضایتی کردند.
صدها نفر در شهر میشیگان در برابر مقر دولت محلی در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته بود «قرنطینه را متوقف کنید»، «ما می‌خواهیم کار کنیم» و «زندگی آزاد یا مرگ» دست به تجمع اعتراضی زدند. معترضان به بسته شدن مغازه‌ها و مراکز تجاری اعتراض داشتند و آن را غیر ضروری دانستند که باعث شده تا صاحبان و کسانی که در این مغازه‌ها کار می‌کنند با بحران اقتصادی مواجه شوند.


در شهرهای دیگر آمریکا مانند کارولینای شمالی، کنتاکی و اوهایو نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد و احتمالا تظاهرات دیگری در شهر کنکورد ایالت نیوهمپشایر و شهر آستین تگزاس برگزار شود.
در همین پیوند رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که طرح قرنطینه حتی از سوی نزدیکان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز رعایت نمی‌شود. براساس این گزارش، ایوانکا دختر ترامپ به همراه جرد کوشنر همسرش در روز عید پاک قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکردند.
به نوشته نیویورک تایمز، ایوانکا و کوشنر در روز عید پاک برای برگزاری جشن به باشگاه گلف خصوصی خانواده ترامپ در نیوجرسی رفتند.
هرچند که کاخ سفید از این اقدام دختر ترامپ و همسرش حمایت و تاکید کرده که آن‌ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند و با کسی دیدار نداشتند و در ملک خصوص خود بودند. کرونا نزدیک به ۳۳ هزار نفر را در آمریکا کشته و چشم انداز روشنی برای غلبه بر آن در این کشور دیده نمی‌شود.
افزایش نارضایتی‌ها 
نتایج نظرسنجی مرکز مطالعاتی« پیو» حاکی است که حدود ۶۵ درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده دراین نظرسنجی، مدیریت تهدید بحران کرونا توسط ترامپ را که هفته‌ها خطر این ویروس و پیامدهای آن برای ایالات متحده را ناچیزمی‌خواند، محکوم کرده اند.
گرچه بیشترنظرها تا حد زیادی با رویکردهای سیاسی مطابقت دارد اما ۹۲ درصد دموکرات‌ها و حدود ۵۳ درصد از جمهوری خواهان معتدل و لیبرال تاخیر و کندی ترامپ در مقابله با کرونا را که جنجال گسترده ای را بدنبال داشته است، محکوم کرده اند. این نظرسنجی از ۷ تا ۱ ماه جاری آوریل و با مشارکت ۴ هزار و ۹۱۷ تن از شهروندان آمریکا برگزار شده است.
۵۲ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند که رئیس جمهوری آمریکا تصویری خوبی از وضعیت بد آمریکا در اظهارات علنی خود ترسیم کرده و۳۹درصد باور دارند که ترامپ در کنفرانس‌های خبری تقریبا هر روزه خود که از تلویزیون پخش می‌شود، اوضاع آمریکا را « آن طور که هست» به مردم گفته است.
براساس آمار رسمی آمریکا تاکنون حدود ۶۸۰ هزار تن در این کشور به ویروس کرونا( کووید ۱۹) مبتلا شده و بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ تن تاکنون جان خود را از دست داده اند. ۷۳ درصدازآمریکایی‌ها تاکید کرده اند که وضعیت آمریکا  درآینده از لحاظ بحران بهداشتی و اقتصادی« بدتر» خواهد شد.
 به نظرنمی‌رسد آنها با نظر ترامپ درمورد راه‌اندازی سریع چرخ اقتصاد آمریکا هم رای باشند.
۶۶ درصد از شرکت کنندگان درنظرسنجی بر نگرانی خود از تسریع در برداشتن محدودیت‌های بعداز شیوع کرونا تاکید کرده و ۳۲ رصد از کاهش آن ابراز نگرانی کرده‌اند. دونالد ترامپ با وجود شدت همه گیری کووید ۱۹ در هر ایالت آمریکا  برنامه خود را برای آنچه « از سرگیری فعالیت‌ها درآمریکا در سه مرحله» خواند فاش کرد.
وی درکنفرانس مطبوعاتی روزانه خود در کاخ سفید درباره بحران کرونا در آمریکا گفت: بر اساس داده‌های اخیر ، تیم متخصصان ما به توافق رسیده اند که می‌توانیم مرحله بعدی جنگ خود را که ما آن را بازگشایی آمریکا می‌نامیم، شروع کنیم.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: فرمانداران ۵۰ ایالت در نهایت تصمیم به لغو محدودیت‌ها یا اعمال اقدامات کم و بیش سختگیرانه برای مهار ویروس همه گیر کرونا خواهند گرفت اما قوه مجریه توصیه‌هایی را برای «هدایت آنان» ارائه می‌کند.
وی گفت که این توصیه‌ها مستلزم بازگشایی کشور« با احتیاط  وگام به گام»و « ایالت پس از ایالت» براساس داده‌های «قابل تحقق» درمورد شیوع ویروس کرونا که احتمالاً از مرحله اوج آن عبور کرده ایم.
ترامپ که باید با رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر رقابت کند درباره هیچ برنامه زمانی صحبت نکرد، اما عملکردش در اقتصاد یکی از محورهای اصلی تبلیغات او خواهد بود و به نظر می‌رسد به همین دلیل، قصد دارد بدون درنگ  شرکت‌ها و کارخانه‌ها فعالیت خود را از سربگیرند.
رئیس جمهوری آمریکا گفت، ایالت‌هایی که در وضعیت «سالم» قرار دارند می‌توانند فعالیت خود را از فردا از سر بگیرند.
وی اشاره کرد که اوضاع در مونتانا ، وایومینگ و داکوتای شمالی نسبت به نیویورک و نیوجرسی که مردم در « میان جهنم » زندگی می‌کنند، نسبتا بهتراست.
به نظر می‌رسد در اولین مرحله حرکت رو به جلو اقتصاد آمریکا طبق برنامه کاخ سفید، بازگشایی مشروط رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی اما مدارس همچنان بسته خواهند ماند. مقامات آمریکا باید بتوانند وضعیت شیوع ویروس کرونا را در مقیاسی وسیع تشخیص دهند تا بتوانند از موج دوم بیماری همه گیر کووید ۱۹جلوگیری کنند.