بازگشايي رستوران‌ها از اول خرداد

آرمان ملي: طبق آمار وزارت بهداشت، استان خوزستان همچنان در وضعيت قرمز شيوع کرونا بسر مي‌برد و موج دوم کرونا اين استان را در شرايط تعطيلي قرار داده است. طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت و درمان، از روز سه‌شنبه (23 ارديبهشت) تا چهارشنبه (24 ارديبهشت) 1958 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد و مجموع مبتلايان به 112‌هزار و 725 نفر رسيد. در اين مدت 50 نيز جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان به 6783 نفر رسيد است. همچنين بنا بر اعلام سخنگوي وزارت بهداشت تاکنون 89428 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند و 2735 نفر از بيماران مبتلايان در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. کيانوش جهانپور اين را هم گفت که به‌رغم روند نزولي بيماري و کاهش ميزان فوت ناشي از کرونا، اما اوضاع در استان‌هاي خوزستان و تهران متفاوت است. خوزستان همچنان در وضعيت قرمز قرار دارد و رفع اين مشکل نيازمند همکاري بيشتر مردم است. البته به غيراز خوزستان، استان کرمانشاه نيز در وضعيت خوبي قرار ندارد و چند روز پيش استاندار کرمانشاه از آغاز موج سوم‌ کرونا در اين استان خبر داد. با اين حال احمد صفري، نماينده کرمانشاه در مجلس گفت: احتمال طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و تعطيلي مغازه‌ها با افزايش تعداد مبتلايان به کرونا در کرمانشاه وجود دارد. وي همچنين گفت: «بسياري از مردم در زمان قرنطينه به‌دليل نياز مالي در سطح شهر حضور داشتند، چراکه مرگ تدريجي ناشي از فقر و تنگدستي بسيار سخت‌تر از کرونا است، از طرفي دولت هم هيچ‌برنامه‌‌اي براي حمايت از اين اقشار کم درآمد نداشت.»
حمله کرونا به 66 ساله‌ها
طبق گزارشي که از سوي وزارت بهداشت منتشر شده است در هفته گذشته ميانگين سني موارد فوت ناشي از کروناويروس جديد 1/66 سال بوده است. همچنين 9/56‌درصد فوتي‌ها را مردان و 1/43‌درصد را زنان تشکيل داده‌اند. 9/37‌درصد جان‌باختگان نيز داراي حداقل يک بيماري زمينه‌اي بوده‌اند. اطلاعات اين نمودار بر اساس موارد بستري در بيمارستان بوده و تعداد بيماران. همچنين بنا بر اعلام گزارش اپيدميولوژي کروناويروس جديد در روز 23 ارديبهشت که از سوي وزارت بهداشت منتشر شده است، در 72 ساعت پيش از انتشار اين گزارش 8/51‌درصد مبتلايان به کوويد19 را آقايان و 3/48‌درصد را زنان تشکيل مي‌دادند. همچنين 2/30‌درصد موارد ابتلا داراي حداقل يک بيماري زمينه‌اي بوده‌اند. از ميان موارد ابتلا نيز 4/12‌درصد مبتلايان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شده‌اند و 8/17‌درصد آنها نيز داراي موارد شديد بيماري بوده‌اند. ميانگين سني مبتلايان نيز 3/53 سال بوده است. به‌طور کلي در جهان کشورهاي آمريکا، اسپانيا، روسيه، انگلستان و ايتاليا رتبه‌هاي اول تا پنجم ابتلا به بيماري کوويد19 را به خود اختصاص مي‌دهند.
3 پيشنهاد براي نماز عيد فطر


از سوي ديگر اين روزها، اخبار مربوط به ويروس کوويد-19 در کشور تحت الشعاع نحوه و چگونگي اجراي مراسم شب‌هاي قدر، راهپيمايي روز قدس، بازگشايي حرم‌ها و آستان‌هاي مقدس، کنکور و نحوه اجراي آن است، که همه تصميم‌گيري‌ها به ستاد مقابله با کرونا سپرده شده است. رحماني فضلي، وزير بهداشت مي‌گويد که در هرکدام از اين موارد بحث‌هاي مفصلي صورت گرفت و راه‌ها و روش‌هاي مختلفي مطرح شد. اين راهکارها را به ستاد ملي ارائه مي‌دهيم چون ستاد بايد تصميم بگيرد؛ ما فقط تصميم‌سازي مي‌کنيم. وي همچنين به ارائه پيشنهاداتي براي برگزاري نماز عيد فطر نيز اشاره مي‌کند: «نخست اينکه فقط در شهرهاي سفيد و در فضاي باز و با رعايت کامل پروتکل‌ها نماز برپا شود. پيشنهاد دوم اينکه در شهرهاي سفيد و شهرهاي زرد که بيش از 400 شهر را شامل مي‌شود، باهمين شرايط نماز را برگزار کنيم. سوم برگزاري در کل کشور با رعايت شرايط پروتکلي و در همه مساجد و فضاي باز بود.» با اين حال وزير بهداشت نيز تمايل خود را براي بازگشايي تدريجي مشاغل و رستوران‌ها از خرداد نشان داد. سعيد نمکي با بيان اينکه همکاراني را به سطح شهر و استان‌ها فرستادم تا اين موضوع را بررسي کرده و گزارش دهند، افزود: خوشبختانه گزارشات ارسال شده نشان داد که جز موردي که آن هم در يکي از شهرستان‌ها که چايي را در ميزي در بيرون از مسجد قرار داده بودند و مردم از آن استفاده مي‌کردند که اين موضوع قدغن بود و قرار نبود که پذيرايي داشته باشيم، بقيه در حداکثر رعايت اصول، اين مراسم را با عظمت برگزار و دلمان را گرم‌تر کردند.