دلایل حادثه کنارک برای مردم بیان‌شود

آرمان ملي: رئيس‌جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بيان آن براي مردم بعد از مشخص شدن تمام زواياي آن تاکيد کرد. حسن‌روحاني در جلسه هيات وزيران شيوع بيماري ويروس کرونا را آزموني الهي عنوان کرد و گفت: احساس مي‌کنم علت اينکه در حادثه ويروس کرونا جايگاه ملت ايران با تمام ملت‌هاي جهان متفاوت است و ما در همه جا شاهد کمک‌هاي مردم به يکديگر هستيم و کار کادر درماني ما نيز ممتاز است و در هيچ جا فداکاري و ايثاري که در ايران است يافت نمي‌شود، ريشه در فرهنگ ديني ما دارد. رئيس جمهوري با تشکر از مردم به دليل مراعات دستورالعمل‌هاي بهداشتي به برگزاري مراسم احياي شب قدر با رعايت پروتکل‌هاي اعلامي اشاره و اظهار کرد: براي ساعاتي مساجد ما براي مراسم احيا باز شد؛ از قبل نگراني‌هاي درباره بازگشايي مساجد وجود داشت اما ديديم که مراسمي ويژه برگزار شد و دل‌ها از هر شب 19 رمضان ديگري سوخته‌تر بود و مردم از شب قدر ديگري متاثر بودند. مردم در جاهايي که رفتند همه اصول را رعايت کردند و تمدن ايران و سرمايه اجتماعي را نشان دادند؛ در کجاي دنيا است که مردم بدون قوه قهريه، با توصيه کارشناسان و وزارت بهداشت به دستورالعمل‌ها عمل کنند و هم عبادت خدا را به‌جاي آورند و هم اصول بهداشتي را رعايت کنند؟ اهم اظهارات رئيس جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
چقدر خوب که صداوسيماي ما با دوربين‌هاي خود حال معنوي را به مردم منتقل کردند؛ مردم در اماکن زيارتي نبودند اما دل‌هايشان در اين اماکن بود و اين جاي تشکر دارد. به نظر من اينها در تاريخ ماندگار مي‌شوند. همانطور که رهبري فرمودند آنچه در اين روزها واقع مي‌شود بايد ثبت و نقل شود؛ مانند دفاع مقدس اين روزها و متانت‌ها و فداکاري‌ها بايد در تاريخ ما ماندگار شود.
براي ما بسيار جاي تأثر و تأسف بود که جوانان غيور دريايي خود را در يک حادثه‌اي دلخراش از دست داديم؛ براي ما شنيدن و تحمل اين خبر بسيار سخت بود. به صراحت و با تواضع به خانواده شهدا مي‌گويم که همه هيات دولت را سهيم در عمل خود و شريک در اين مصيبت بدانند.
کارکنان نيروي دريايي ارتش نه براي تفريح که براي تامين امنيت به دريا رفتند و رزمايش داشتند؛ آنها براي توانمندتر شدن قدرت جمهوري اسلامي ايران خالصانه به صحنه رفتند و مظلومانه به شهادت رسيدند؛ بسيار مهم است که در ماه رمضان روي آبهاي نواحي براي امنيت مردم فداکارانه حضور داشته باشند. رزم و شهادت در آب جايگاه ويژه‌اي در روايات ما دارد و اجر آن ده برابر رزم در زمين است؛ ما بايد در کنار اين خانواده‌هاي عزيز باشيم. اميدواريم اينگونه حوادث در تمرينات نظامي و آزمايش‌هاي ما به حداقل کاهش يابد و بتوانيم نظم دقيق تري را در اينگونه موارد مورد مراعات قرار دهيم.


وقتي به وزير خارجه اين رژيم آمريکا نگاه مي‌کنيم، گويا در عمرش الفباي سياست را نخوانده است. بدترين و شرورترين حکومت در آمريکا سر کار است؛ کدام حکومت را سراغ داريد که در يک کشور خارجي يک فرمانده عالي رتبه نظامي ما را ترور کند؛ آمريکا هميشه تروريست بوده و هميشه عليه ملت‌هاي مظلوم کار کرده‌است اما تا اين حد بي سابقه است که در زمان بيماري کرونا و ويروس عالم گير حتي براي ورود دارو باز هم مشکلات ايجاد مي‌کند.
به مردم مي‌گويم که مسئولان و خادمان شما در دولت با همه توان در اين حدود 3 ماه شبانه روز تلاش کردند؛ از وزارت بهداشت با تمام کادر پزشکي اش تا وزارت کشور با تمام توان در سراسر کشور تا وزارت صنعت که بار سنگين پشتيباني رابر دوش داشته، همه در اين مدت مشغول به خدمت رساني به مردم بوده‌اند.
بايد تشکر کنم از همه کساني که تا دو روز پيش در وزارت‌خانه صنعت معدن و تجارت کار مي‌کردند و همه کساني که از دو روز پيش کار خود را آغاز کردند. امروز 4 وزارتخانه در يک وزارتخانه جمع شده است؛ اداره اين وزارتخانه بسيار سخت و سنگين است و ما از تمام کساني که در گذشته تلاش کردند، تشکر مي‌کنيم. امروز که بار مسئوليت بر دوش برادر عزيز ما آقاي مدرس خياباني قرار گرفته همه بايد اورا ياري کنيم تا شاهد شرايط بهتري باشيم. وزارت صمت هم بايد بهداشت و درمان را پشتيباني کند و هم بايد بازار، صادرات و واردات را پشتيباني کند.
خوشحال شدم که شوراي‌عالي بورس تصويب کرد که بانک‌ها مي‌توانند در اين زمينه به کمک بيايند؛ هر کسي که خواست سهام خود را بفروشد، مي‌تواند به بانک مورد علاقه خود وکالت دهد و آن بانک در روز مقرر در بورس سهام فرد را مي‌فروشد و پول آن را به صاحب سهام باز مي‌گرداند.
ديديم که عده‌اي حتي در ماسک، دستکش و مواد غذايي مردم هم سوء استفاده کردند؛ در اين شرايط از دستگاه‌هاي مسئول خواهش مي‌کنم همه توان خود را به‌کار بگيرند و همه نظارت‌ها و دقت‌هايي که بايد انجام شود، رعايت شود. همه بايد تلاش کنيم تا با سختي کمتري بتوانيم اين روزها را بگذرانيم. مطمئن هستم که از اين روزهاي سخت مي‌گذريم و کارآفرينان ما شرايط را مي‌دانند و با غيرت ملي خود تا آخرين دلار را به بانک مرکزي برمي‌گردانند و ان‌شاءا... جهش توليد در کشور محقق خواهد شد.