پمپئو ايران را هدف گرفته است

آرمان ملي: دولت ايالات متحده اين روزها خود را براي جدالي آماده مي‌کند که نتيجه اين جدال‌ها مي‌تواند تأثير بسزايي در آينده سياسي خاورميانه داشته باشد. ايالات متحده مي‌خواهد از يک سو اعضاي شوراي امنيت را قانع کند تا از طرح اين کشور براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي بين‌المللي عليه ايران حمايت کنند و تلاش دارد تا با تبيين استدلالي حقوقي مبني بر اينکه آمريکا هنوز به عنوان «مشارکت کننده در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل» شناخته مي‌شود، اقدام به فعال کردن مکانيسم ماشه عليه ايران کرده و قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت را بازگرداند. از سوي ديگر آمريکا که نتوانسته در سوريه و عراق به اهداف خود دست يابد، مي‌کوشد تا با سخت کردن شرايط براي ايران مقدمات خروج نيروهاي ايراني از سوريه را فراهم کرده و گامي در راستاي تأمين اهداف منطقه‌اي خود بردارد. در همين راستا روز چهارشنبه وزير امور خارجه آمريکا عازم سرزمين‌هاي اشغالي شد تا براي مقابله با آنچه از سوي مايک پمپئو، «ريسک ايران» خوانده مي‌شود با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل ديدار و گفت‌وگو داشته باشد. به نوشته خبرگزاري فرانسه، پمپئو به محض ورود به سرزمين‌هاي اشغالي در گفت‌وگو با خبرنگاران، جمهوري اسلامي ايران را در حال تلاش براي «گسترش تروريسم در منطقه» خوانده وگفته است که حتي کرونا هم نتوانسته مانع «فعاليت‌هاي تروريستي ايران» شود. او همچنين در حساب کاربري توئيتر خود آورده است که «خوشحالم به اسرائيل آمده‌ام تا در گفت‌وگو با نتانياهو و گانتز راهکارهاي مقابله با دو تهديد مورد بررسي قرار گيرد: بيماري کوويد 19 و ايران». او در پاسخ به سؤال خبرنگاران مستقيماً اشاره نکرد که چه تهديدي از جانب ايران وجود دارد اما مجددا مدعي شد که «به رغم همه‌گيري ويروس کرونا در ايران، اين کشور در حال دامن زدن به تروريسم است».
در حال حاضر حتي کارمندان وزارت امور خارجه آمريکا در محل کار خود حاضر نمي‌شوند و اکثر کارها به شکل دورکاري پيش مي‌رود. در کل جهان هشدار سطح چهار براي ممنوعيت سفر وجود دارد و در داخل کاخ سفيد نيز اخيرا افرادي با تست مثبت کرونا شناسايي شده‌اند. با همه اين تفاسير مايک پمپئو عازم اسرائيل شده و سه هدف اصلي براي اين سفر مطرح مي‌شود: اول تلاش‌هاي آمريکا و اسرائيل براي مقابله با کرونا، دوم پاسخ به فعاليت‌هاي ايران در منطقه و به نوشته هاآرتص موضوع سومي که احتمالا در بحث ميان دو طرف وجود خواهد داشت الحاق يکجانبه کرانه باختري به حاکميت رژيم اسرائيل؛ يکي از موضوعاتي که بنيامين نتانياهو در دوران انتخابات وعده داده بود و به نظر مي‌رسد آمريکا چراغ سبز اوليه آن را داده باشد. پمپئو در بيت المقدس با اشاره به همکاري آمريکا و اسرائيل گفته است که «ما مي‌توانيم با همکاري يکديگر از بحران کرونا عبور کنيم و هم اکنون تيم‌هاي پزشکي دو طرف با يکديگر ارتباط دارند». اما همانطور که از قبل از سفر نيز مي‌شد حدس زد، موضوع ايران اصلي‌ترين بحث پمپئو در ديدار با گانتز و نتانياهو بود.
موضوع ايران
بحث فضاسازي آمريکا و اسرائيل عليه ايران موضوع چندان تازه‌اي نيست که بخواهد مايک پمپئو را به اسرائيل بکشاند، چراکه موضوع ايران ازجمله اصلي‌ترين نقاط بحث ميان دو طرف است که دايما در اين زمينه با يکديگر در ارتباط هستند، ولي آمريکا در بحث مقابله با ايران به نقطه حساسي رسيده و به دنبال قطعنامه‌اي در شوراي امنيت است که بتواند تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران را تمديد کند. کاري که عملا با خروج آمريکا از برجام مشکل به نظر مي‌رسد. اما اگر چنين اتفاقي رخ دهد مي‌توان آن را فروپاشي رسمي برجام دانست، چراکه اکنون ايران تحت فشارتحريم‌هاي آمريکا قرار گرفته و بازگشت هرگونه تحريمي از سوي سازمان ملل مي‌تواند تبديل به پا گذاشتن روي خط قرمز ايران شود. بنيامين نتيانياهو همواره تلاش کرده تا برجام را از بين ببرد و هر زمان اين اتفاق به‌طور کامل رخ دهد قطعا نتانياهو خوشحال خواهد شد. اين احتمال اکنون وجود دارد که مقام‌هاي آمريکا و اسرائيل بخواهند درخصوص قدم‌هاي بعدي نيز با يکديگر مشورت کنند اما شايد مقام‌هاي آمريکايي‌ بخواهند در آستانه انتخابات ماه نوامبر رويه خود را نيز تغيير دهند. نخست وزير اسرائيل روز گذشته در ديدار با پمپئو در اين باره گفت«ايران يک دقيقه هم طرح‌ها و اقدامات خشونت بار خود را عليه آمريکايي ها، اسرائيلي‌ها و ديگران در منطقه متوقف نکرد». بنيامين نتانياهو همچنين بر عزم رژيم صهيونيستي براي «مبارزه و مقابله» با «تهاجمات ايران در سوريه» تاکيد کرد. دستکم شش بار طي سه هفته گذشته به مواضع ايران و متحدان تهران در سوريه حمله هوايي شده است. حملاتي که گفته مي‌شود نيروي هوايي اسرائيل انجام داده است.


الحاق کرانه باختري
موضوع ديگري که در سفر پمپئو به رژيم صهيونيستي مورد بحث و بررسي قرار گرفت، موضوع الحاق بخش هايي از کرانه غربي رود اردن به اين رژيم بود. قرار است دولت جديد اسرائيل از اول ژوئيه آينده راهبرد خود را براي اجراي طرح رئيس جمهوري آمريکا به منظور پايان دادن به منازعه اسرائيل و فلسطين اعلام کند. بر پايه اين طرح رژيم اسرائيل قصد دارد علاوه بر دره اردن بيش از 130 آبادي يهودي در کرانه غربي رود اردن را به اين رژيم الحاق و بيت‌المقدس را «پايتخت غير قابل تقسيم اسرائيل» اعلام کند. اين طرح با مخالفت فلسطيني‌ها روبه‌رو شده است. جمهوري اسلامي ايران نيز به شدت در برابر اين اقدام موضع گرفته و نمايندگان مجلس روز 23 ارديبهشت دو فوريت طرح 14 ماده‌اي مقابله خصمانه با اقدامات رژيم صهيونيستي عليه صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي را تصويب کردند. در ماده 2 اين مصوبه آمده است: با تاکيد بر اينکه سرزمين تاريخي و يکپارچه فلسطين به مردمان اصيل فلسطين اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي تعلق داشته و دارد و با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر اينکه «دولت مکلف است از قدس شريف به عنوان پايتخت هميشگي فلسطين حمايت کند»، وزارت امور خارجه موظف است ظرف مدت شش ماه پس از تصويب اين قانون، مقدمات لازم براي تشکيل «کنسولگري يا سفارت مجازي جمهوري اسلامي ايران به پايتختي قدس» در فلسطين را فراهم و نتيجه را براي تصويب، تقديم هيات وزيران کند.
مسأله چين
از جمله موضوعات ديگري که در حاشيه اين سفر نيز مطرح شده نگراني آمريکا از نفوذ چين در اسرائيل است. المانيتور در مقاله‌اي عنوان کرد که پمپئو نسبت به نفوذ چيني‌ها در اسرائيل بسيار نگران است. به نظر مي‌رسد مايک پمپئو در سفر خود به کابينه اسرائيل نسبت به مشارکت يک شرکت چيني در طرح بزرگ‌ترين کارخانه آب شيرين‌کن جهان در دريا هشدار داده است. به نوشته المانيتور، اگرچه موضوعات مهمي در دستور کار قرار دارد، اما به نظر مي‌رسد باتوجه به درگيري‌هاي واشنگتن-پکن اين موضوع نيز در دستور کار گفت‌وگوها بوده باشد. آمريکايي‌ها به‌شدت نگران آن هستند که يک شرکت چيني برنده مناقصه براي ساخت بزرگ‌ترين آب شيرين‌کن جهان شود. اين تاسيسات که در درياي مديترانه مستقر مي‌شود بناست 200 ميليون متر مکعب آب آشاميدني در سال توليد کند و کل آب فرآوري شده در کارخانه آب شيرين‌کن اسرائيل را به 786 ميليون مترمکعب در سال مي‌رساند. ارزش اين مناقصه حدود 1.5 ميليارد دلار برآورد مي‌شود. هر شرکتي برنده شود اين تاسيسات را به مدت 25 سال اداره خواهد کرد. گفته مي‌شود که دولت آمريکا از اسرائيل خواسته تا دوباره مدارک مربوط به شرکت چيني حاضر در اين مناقصه را مورد ارزيابي قرار دهد. به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها نگران آن هستند که جايگاه خود را با سرمايه‌گذاري‌هاي استراتژيک چين در جهان از دست بدهند و آن را تهديدي براي امنيت ملي خود مي‌دانند. گاليا لاوي محقق روابط چين و اسرائيل در دانشگاه تل‌آويو مي‌گويد: آمريکا به‌شدت نگران آن است که بازار فناوري آينده را به چين واگذار کند. اسرائيل داراي گلخانه‌هايي با فناوري‌هاي نوين است، بنابراين چيني‌ها به آن چيزي که در اين زمينه رخ داده علاقه‌مند هستند. اين دقيقا همان مسائلي است که آمريکا در رابطه با چين نگران است.