با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود

آخرین دفاع زم: با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود میزان: ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام خمینی (ره) و شهید سلیمانی عنوان کرد: در مورخ 20 خرداد 99 شروع ششمین جلسه محاکمه متهم پرونده، روح الله زم در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور مستشار وکیل‌مدافع و نماینده دادستان در اجرای ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری به صورت علنی را اعلام می‌کنم.
وی پس از تفهیم مفاد مواد 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری از وکیل‌مدافع متهم زم خواست جهت تشریح دفاعیات در جایگاه قرار گیرد. وکیل‌مدافع زم ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: ابتدا از ریاست محترم دادگاه و نماینده دادستان تشکر می‌کنم که در پنج جلسه گذشته با آرامش اظهارات و دفاعیات موکل را گوش دادند و بنده به نوبه خود از محضر دادگاه تشکر می‌کنم. وی در ادامه گفت: در کیفرخواست اتهامات زیادی مطرح شده که ناچارم موارد اتهامی را یک‌به‌یک قرائت کنم.
وکیل‌مدافع متهم زم در ادامه به تشریح عناوین اتهامی موکل خود پرداخت و ضمن قرائت موارد اتهامی مذکور گفت: این موارد کل اتهاماتی است که در کیفرخواست علیه موکل و در قالب نشر اکاذیب بیان شده که می‌توانست جمعا بیان شود.
وی در ادامه با قرائت بخشی از کیفرخواست بیان کرد: در اتهاماتی که به موکلم وارد شده، لازم بود ماده قانونی مورد استناد به آن در همان‌جا که اتهام ذکر می‌شد، بیان شود تا خلط مبحث نشود.


وی گفت: قبل از دفاع در مورد اتهامات، لازم به توضیح است که ما اعتقاد راسخ داریم قوانین جزائی و قانون آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران در مقابل با قوانین جزائی کشورهای مدعی حقوق بشر بسیار افضل‌تر و انسانی‌تر است و حقوق انسان‌ها به بهترین شکل رعایت شده است.
وی در رابطه با اتهام توهین به مقدسات توسط موکل خود عنوان کرد: این اتهام مبتنی‌بر واقعیت نبوده و مورد تأیید موکلم نیز نیست.
وی در ادامه درخصوص اتهام توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش اظهار کرد: موکلم مسئولیت کار خود را پذیرفته و اعلام داشته که تحت‌تأثیر جو رسانه‌های خارج از کشور بوده است.
وی ادامه داد: موکلم از این بابت نیز اظهار تأسف و ندامت کرده و از این موضوع و آثار زیانباری که به نظام تحمیل شده بسیار پشیمان است.
وی در مورد اتهام نشر اکاذیب با حمایت از تجزیه‌طلبان دفاعیاتی انجام داد.
وی در ادامه در مورد موج‌آفرینی و حمایت از کمپین‌های ضدامنیتی توسط موکل خود گفت: اشتباهاتی صورت گرفته، اما موکلم سوءنیتی نداشته است.
وی در مورد نشر اکاذیب با ادعای حمایت از محکومان امنیتی، خاندان منحوس پهلوی و فرق ضاله عنوان کرد: موکلم اشتباهات فوق‌الذکر را صادقانه پذیراست و دفاعی وجود ندارد. موکلم از باب نشر اکاذیب مورد قبول وی است و دفاعی ندارد و در مورد نشر اکاذیب هرچند موکلم اشتباهاتی داشته، اما هیچ سوءنیتی نداشته است.
قاضی صلواتی از متهم زم خواست تا آخرین دفاعیات خود را در جایگاه بیان کند. متهم زم گفت: یکی از اتهامات من اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی عنوان شده است. اما من قصدی درخصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم. متهم زم در ادامه عنوان کرد: اگر کاری از دستم در رفت، اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم.
زم عنوان کرد: با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود. وی گفت: از آقای نصیرپور، بازپرس پرونده که محترمانه برخورد کردند و قاضی صلواتی که سعه صدر نشان دادند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که حکم صادره حکمی باشد که مرا به سوی دیگری که مسیر درستی نیست پرتاب نکند.