تشکیل ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت مردم


رئیس جمهور گفت: ما هنوز به نقطهای نرسیدهایم که ۶۰ یا ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه شده و از آن عبور کرده باشند و ایمنی دستهجمعی به وجود آمده باشد، پس نگرانیها همچنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا، اظهار کرد: در فروردین و اردیبهشت امسال تولیدات ما در بیشتر زمینهها افزایش یافته است، البته در گردشگری، حمل و نقل و صنعت هوانوردی شرایط فرق میکند با این حال در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تولیدات ما در فرودرین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: صادرات هم در مسیر خوبی قرار گرفته است، در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال مرزها بسته بود اما در خرداد بسیاری از مرزها باز شد و صادرات غیر نفتی افزایش یافته و اکنون شرایط بانک مرکزی و ارز آوری بهتر شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز یک وحدت و انسجام در حکمرانی کشور ایجاد شده و دست یکدیگر را گرفتن به جای مشت گیری به وجود آمده است. امروز همه قوا و نیروها کنار هم هستند؛ در واقع ما کرونا را از یک تهدید به یک فرصت تبدیل کردیم و قواها و نهادها به یکدیگر نزدیک شد؛ یک ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت مردم و در واقع یک ائتلاف ملی برای زندگی ایجاد شده است که یک دستاورد بزرگ بوده و نباید آن را از دست بدهیم.

روحانی با اشاره به نحوه شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: این بیماری در یک کشور آغاز شد، به پیک رسید و از پیک عبور کرد و از دورازهای وارد کشور دوم و سوم شد و به همین صورت ادامه یافت. در ایران استانهایی به سرعت به پیک رسیدند مثل قم و گیلان و سپس سایر استانها به پیک رسیدند اما در نموادری که امروز نشان داده شده، بسیاری از استانهایی که به پیک رسیده بودند اکنون از پیک خارج شده و در شرایط فوق العاده نیستند؛ البته بیماری هنوز وجود دارد چند استان دیگر همان وضعیت را دارند و ما اکنون در پیک اول هستیم؛ خوزستان کم کم در حال عبور از پیک است و سایر استانها به تدریج وارد پیک شده و از آن عبور میکنند. وضعیت زرد، قرمز و سفید استانها ثابت نبوده و ممکن است شرایط تغییر کنند.

وی با بیان اینکه این بیماری هنوز واکسن و داروی قطعی ندارد، خاطرنشان کرد: ما هنوز به نقطهای هم نرسیدهایم که ۶۰ یا ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه شده و از آن عبور کرده باشند و ایمنی دسته جمعی به وجود آمده باشد. پس نگرانیها همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم. در استان هرمزگان به خاطر تعطیلات عید فطر، رفت وآمدها زیاد شده و این استان در مرحله پیک بیماری قرار گرفت؛ بنابراین سفر و مراعات نکردن دستورالعملها ما را دچار مشکل میکند.