دفاع جهانگیری از دلار ۴۲۰۰ تومانی


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه وقتی کشوری میخواهد روش های اسلامی و دینی را ترویج کند، طبیعی است که با تهدیدها و تحریم های دشمنان روبرو شود گفت: آنچه بیشترین سهم را در عبور کشور از این موانع بر عهده داشت، فرهنگ شهادت و ایثارگری ملت ایران بود.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ما کشوری در حال پیشرفت و با تحولات متعدد در عصر ارتباطات و عصر اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم، اظهار داشت: ما به دنبال توسعه کشور هستیم و این توسعه، تحولاتی را با خود به همراه دارد که این تحولات گاهی به گسستهای اجتماعی و نسلی منجر میشود و مهمترین رسالت نهادهای فرهنگی و دینی کشور این است که این گسستها را از بین ببرند و در جهت تقویت همبستگی اجتماعی و برخورداری از زبان و همکاری مشترک تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد و در دورهای هستیم که دشمنان انقلاب و ایران از هیچ فرصتی برای آسیب زدن به کشور دست برنمی دارند، خاطر نشان کرد: آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران از هر فرصت و بهانهای برای سنگ اندازی در پیش پای ملت ایران استفاده میکند که مردم ایران نتوانند راه و مسیری را که برای خود ترسیم کردهاند، ادامه دهند.

وی ادامه داد: کشورهایی نظیر سعودی و رژیم غاصب قدس نیز در منطقه دست به دست هم دادهاند و در هر مقطعی توطئهای علیه ملت ایران انجام میدهند که نماد اصلی این توطئهها بازگشت تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بر اساس برجام، ظرف ماههای آینده باید تحریمهای تسلیحاتی ایران لغو شود و ایران باید بتواند همانند سایر کشورها در صورت نیاز تسلیحات مورد نیاز خود را تهیه و یا در صورت تمایل صادر کند اما آمریکا که میخواهد علیه ایران موضوعی را در سازمان ملل مطرح کند، تلاش میکند به هر روش که شده مقدمات این کار را فراهم سازد و از طریق سعودیها و صهیونیستها به دبیرخانه سازمان ملل متحد فشار وارد میکند و گزارشهایی را خلاف واقع به دبیرخانه ارائه میدهند که ایران تخلفاتی داشته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تحریمهای ظالمانه آمریکا فشارهای سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است، افزود: البته آمریکاییها به صراحت اعلام کردهاند که هدف آنها از اعمال تحریمها، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و به گفته خودشان میخواستند کاری کنند که ملت ایران نتواند جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را برگزار کند اما به فضل الهی اگرچه اقتصاد ایران آسیب دید اما دچار فروپاشی نشد و همچنان روی پای خود ایستاده است. وی اضافه کرد: در سالهای گذشته به طور میانگین سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است و اگر میتوانستیم نفت بفروشیم و از سایر امکانات مانند دیگر کشورها برخوردار بودیم و اگر هزینههای مضاعف بر تجارت خارجی ما تحمیل نمیشد، با رشد اقتصادی بیش از ۱۲ درصد که در سال ۹۵ محقق شد، اگر با همین جهش ادامه پیدا میکرد، بخش زیادی از مشکلات کشور را پشت سر گذاشته بودیم.

جهانگیری گفت: آمریکا در اقتصاد کشور اخلال کرد اما نتوانست به هدف خود برسد چرا که امروز اقتصاد کشور روی پای خود ایستاده و با اشتغال زایی و رشد اقتصادی همراه است اما واقعیت این است که زندگی مردم سخت شده و دولت با تمام وجود این موضوع را لمس میکند و تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا از بار فشار اقتصادی بر مردم کاسته شود.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری تصمیم دولت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: هدف از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که کالاهای اصلی مورد نیاز جامعه با قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد. البته این تصمیم یک تصمیم صرفاً اقتصادی نیست. کسانی که این گونه تصمیمات را زیر سؤال میبرند، کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند. وی ادامه داد: البته ممکن است این گونه تصمیمات با رانت و سوء استفاده همراه باشد اما کسانی که از این شرایط سوء استفاده میکنند باید به عنوان خائن به مردم معرفی شوند و به شدت با آنها برخورد شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت نمیتواند نسبت به زندگی طبقات ضعیف و متوسط جامعه بی تفاوت باشد، گفت: ممکن است علم اقتصاد، اتخاذ این گونه تصمیمات را نفی کند اما انسانیت حکم میکند که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه توجه داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به روند رو به رشد قیمت اجاره مسکن، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از جامعه اجاره نشین هستند و هزینه اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار اهمیت فراوانی دارد. دولت قطعاً برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد اما دولت نمیتواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانهای کوچکتر انتخاب و یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون با شرایط تحریم و شیوع کرونا روبرو هستیم، افزود: کرونا به تنهایی اقتصادهای بزرگ دنیا را با تلاطم مواجه کرده و رشد منفی ۷ تا ۸ درصد اقتصادی برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی میشود و آمریکا به تنهایی اعلام کرده است که ۴۰ میلیون نفر در این کشور به دلیل شرایط کرونایی بیکار شده و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردهاند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: نباید بگوییم که تنها یک سال از مسئولیت ما در دولت باقی مانده و نیازی به خطر کردن نداریم چرا که این دوره نیز طی میشود و اداره کشور در اختیار مسئولین دولت آینده خواهد بود. کسانی که مسئولیت قبول کردهاند در واقع خدمتگزار ملتی هستند که با خون و جان خود از انقلاب اسلامی و کشور حراست کردهاند و برای حل مشکلات جامعه باید به صورت شبانه روزی وقت بگذاریم و از نظرات کارشناسان و منتقدین استفاده کنیم. وی به برخی محدودیتهای دولت نظیر کاهش درآمدهای نفتی اشاره و تصریح کرد: ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخشها از جمله بودجه دولت تأثیر میگذارد و هنر مدیریت این است که با وجود این محدودیتها بتواند کار کند که حجت الاسلام و المسلمین شهیدی نمونهای از این گونه مدیریت در شرایط محدودیت بود.